Memahami 'Sintaksis' PASChai vs Harapanbaru ! [VIDEO]

Sintaksis ialah bidang ilmu bahasa yang mengkaji proses pembinaan ayat.[1]  Sintaksis juga bermaksud bidang yang mengkaji hukum atau rumus tatabahasa yang mendasari kaedah penggabungan dan penyusunan perkataan atau kelompok perkataan untuk membentuk ayat dalam sesuatu bahasa.

Ayat yang digarap oleh PASchai selepas merasakan tubuh badan PAS tidak lagi dipedulikan oleh rakyat dan ahli sendiri..mula depa karang sejumlah karangan ringkas yang bunyinya entah apa2 bro ! hukum sintaksis yg dipakai dlm ayat depa? langsung tak ikut kaedah penggabungan ayat bro ! kalo aku silap? cuba tanya JafaroJaafar Mat Akhir ) pasai dia adalah pakar BM bro ! Kah Kah Kah



Dia dalang utama separuh pemimpin dan ahli PAS
Mesti ingat manusia hina nie !

Bila ZM yang juga menantu kpd Tok Sidang Besar PAS gunakan word 'reban' bagi menggambarkan entiti PAS itu sendiri? tak laa salah kalo ramai menggelarnya ' Din Ayam'? kerana biasanya yg menghuni di reban tu memang namanya 'ayam' ke guana din?

Kah Kah Kah



Ini tak mau citer sama ke?


1. mereka dihalau dari parti
2. mereka dicerca
3. mereka dituduh sekular
4. mereka dituduh wala DAP
5. mereka dituduh berketuakan anwar ibrahim...

Cer tengok #4 di atas bro ! pembinaan ayat tu longgar bebenor ! kelepap kena batang idung sendiri pasainya bila mungkir janji tu munafik besar ! kenapa 'ulama' nie tak tala ayat tu kat Tok Sidang Besaq? Berapa banyak 'dia' bagi contoh mungkiri janji tu? jadi tak salah laa depa ambil contoh dari 'dia' tu yer? Kah kah Kah


sudah terang lagi bersuluh....minta penjelasan pimpinan pas
kenyataan terbaru nik amar
pas desak umno membenarkan hadi awang bawa RUU mahkamah syariah dibawa ke parlimen
JIKA TIDAK PAS AKAN MENYERANG UMNO SEMULA...GENJATAN SENJATA DITAMATKAN

isu yg berbangkit...apakan benar seperti yg didakwa pas dan umno telah membuat perjanjian UNTUK hentikan serangan sesama sendiri?...pas membantu umno dari serangan dan umno membantu pas menyerang DAP dan pakatan RAKYAT ! itu yg sebenornya ! awat hang dok perabih ayaq liaoq bro? kah kah kah





umno dan pas bergabung di penang menyerang PAKATAN rakyat. amacam razman al-kastami dan ismail ? dah boleh pemasuk jarum? baguih punya adu domba ? aku kenai sangat puak2 tu bro !
susah hangpa nak pemasuk jarum ! mami jarum jumpa ke? Kah Kah Kah 

bukan main lagi pas memainkan isu perkauman...terdesak sangat hingga lupa perjuangan asal tidak mahu perkauman...pas adalah parti islam bukan parti melayu....lebih umno dari umno..siap fitnah lagi ? Baca fakta di bawah bro !


**********





akibat terlampau galak mencari kesalahan DAP...walaun tergelincir akhlaknya...lebih umno dari umno..Mohammed Amat Mat


Baca yang nie bro !
Kemundian buka mata, jegih luas2 !
Sapa yang perlingkup Kg. Mutiara bro !
Umno laa nie main wayang pacak bro ! Pas melalui 
'Al-Kastami' nak pi tangguk nak cari laba? last sekali dapat gheba ! Umno saja buat2 tak tahu? Suruh PAS pi garu ! kah kah kah

Tanah Kg Mutiara, Tergadai Zaman UMNO Pulau Pinang - Dr Zaidi Zakaria GHB 

Kes ini adalah antara Penduduk Kampung Mutiara dengan Tuan Tanah. 

Ringkasan Fakta. 

1. Tanah Kg Mutiara asalnya milik Lorraine Osman. 

2. Atas sebab tertentu, Bank melelong tanah tersebut dan dibeli oleh Tuan Tanah sekarang pada 2007. 

3. Tuan Tanah selaku Plaintif, telah memfailkan di Mahkamah supaya penduduk mengosongkan tanah miliknya. 

4. Kes ini telah dibicarakan di Mahkamah Tinggi, seterusnya di Mahkamah Rayuan, memihak kpd Tuan Tanah. 

5. Kes ini pada asal dan awalnya dikendalikan oleh Umno. 'Kebetulan' majoriti penduduk Kg Mutiara adalah ahli dan/atau penyokong Umno. 

6. Tanah Park Royal Hotel. 
Sebahagian penduduk Kg Mutiara sebelum ini menduduki tanah Hotel Park Royal. Bila Hotel Park Royal dibina, mereka berpindah ke Kg Mutiara. 

7. Sehingga hari ini, TIDAK PERNAH ADA perundingan/perbincangan antara Penduduk dgn Tuan Tanah. 

8. Atau antara Penduduk dengan Kerajaan Negeri. 

9. Yang ada, adalah naik turun mahkamah yg akhirnya tetap berpihak kpd Tuan Tanah. 

10. Oleh kerana kes ini kes yg melibatkan penduduk dan tuan tanah, dan pada asal dan awalnya dikendalikan oleh Umno, Kerajaan Negeri tidak terlibat dalam kes ini. 

11. Peranan Kerajaan Negeri. Kerajaan Negeri akan berpegang kpd polisi pentadbirannya; iaitu :- 

TIDAK AKAN MELULUSKAN apa jua projek memajukan tanah tersebut SEHINGGA penduduk diberi pampasan yang sewajarnya. 

12. Hingga hari ini, Tuan Tanah tidak hantar sebarang permohonan kepada kepada kerajaan negeri untuk memajukan tanahnya. 

13. Sebaliknya, mengguna kuasa Mahkamah supaya penduduk mengosongkan tanahnya. 

14. Atas kuasa tersebutlah, kampung tersebut sepatutnya dirobohkan pada hari ini, 24.8.15. 

15. Atas pandangan keselamatan pihak polis, mereka menangguhkan perobohan ini selama 2 minggu. 

16. Ambil maklum, bahawa TIADA PERNAH PERUNDINGAN RASMI antara Penduduk vs Tuan Tanah , dan Penduduk vs Kerajaan Pulau Pinang. 

17. YB Zairil (MP DAP Bukit Bendera), TKM1, dan YB Mujahid akan cuba membawa Tuan Tanah ke meja rundingan BUAT PERTAMA KALI. 

Ini akan dilakukan dalam masa 2 minggu ini. 

Semoga dipermudahkan Nya dan berjaya. 

Dr Zaidi Zakaria 

Wakil JK Khas (GHB) Kg Mutiara




Bukankah Allah dah tunjukkan bahawa nyamuk kecil itu boleh membunuh Firaun yg riak?
kalau nyamuk kecil...berhentilah menyerang Harapan Baru.. letih dengar perumpamaan yg memualkan keluar dari si pencandat sotong..Mohammed Amat Mat


betullah kata HADI bahawa pas akan selamat dan kuat apabila tolol dan sekular keluar pas....patutlah konservatif pas sedang bergembira sekarang ni. .nampak tenang dan relax....tahniah walaun
Mohammed Amat Mat



Harapan Baru takkan lenyap 
dengan sokongan semua golongan...


gerakan HARAPAN baru kelantan 
akan pastikan kelantan tidak jatuh ke tangan BN.....Mohammed Amat Mat





awal kelantan ditadbir pas...dengan penuh kedaifan dan kesukaran dato wan rahim dan dato husam musa menjadi orang kanan dan orang kepercayaan tuan guru untuk mempertahankan kerajaan pas yg bertatih dan lemah....dimana nik amar dan ahmad yaakob masa tu ??? Tup2 jadi orang besau?  bila besau? semua mau jadi besau? kah kah kah



tokey balak...Mohammed Amat Mat
Mohd Amar mengaku beli Range Rover !
Mengaku pun dah cukup bro ! bawah paras arga ke?
atas paras ke? itu lain citer ? rakyat kelantan masih 
ada yg dok dalam khemah lagi? lepas banjir dahulu !
cer rujuk sini untuk bacaan lanjut - Bloglist Malaysia
atau baca ( HOT DI KELANTAN - MB BINA BANGLO RM2 JUTA, TMB BELI KERETA MEWAH )

Bukan tak boleh pakai! boleh? 
tapi mau jadi 'rakyat biasa" laa bro !
tidak ada hubungkait dgn 'kuasa' yg ada !
Tapi kalo 'gabenor' masa Umar Al-Khattab dulu?
depa mcm nie laa dulu nak kena pelangkong  bro !
Biasa Umar Al-Khattab menyuruh bakar rumah seorang 
gabnor yg didirikan di atas sebuah bukit? kenapa? 
seorang 'penguasa' tidak boleh menunjukan lebih dia dari rakyat
bawah yg masih terlonta dan lapar ! sekalipun 'gabenor' itu tidak 
melakukan perkara2 mungkarat yang lain dan disayangi rakyatnya !
tetapi Umar melihat ini tidak betul sebagai seorang penguasa !!!!!!!
Begitulah Islam ! akhlak mendasari segala aspek kehidupan sang penguasa ! jangan tunjuk nak pi mesjid baru naik beskal ? Kah Kah Kah




Jangan ketawa bro !
cuma aku geli ketiak dengan 'sintaksis' bro nie saja !
sendiri mau ! sendiri iktiraf? hantam laaa labuuuuuuu! Hangpa baca tafsir ayat ini, tau laa sendiri, depa berjuang 
sungguh ke tidak? juz click ayat tu bro !

وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ (14اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (15أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ (16



aku pun dulu bertungkus lumus kempen untuk parti...amanat hj hadi pun aku bela tau...tapi bukanlah bebal sgt kalau hadi gelar rakan sendiri jebon,sekular,berwalikan dap dan menghalau kita yg x sokong team beliau supaya buat parti baru ....kita xboleh fikir...siap doa melaknat hj muhammad sabu secara berdepan itupun xboleh fikir....bagi aku lebih baik ko hantok kepala kat tiang letrik bagi cair cikit..Mohammed Amat Mat

Sintaksis ayat bro nie melelong bro !
Betu laa tak pandai berhujjah ! Kah Kah Kah



banner ini di edar dan dipasang seluruh negara....minta pas nafikan atau mengaku


Tak kan banner mcm nie ? kerja Mugabe kot?
yang PAS jadi pedukang dan pak yet umnuuu? tak
mau citer ke? Kah Kah Kah




Dia nie tak sedaq habaq lagi ke? 
makan tak makan propaganda tu? mau tengok keliling laa !
ahli Pas pun bukan bongok sangat tak gheti nak nilai pimpinan Chai yang semakin 'hancai' !!
Apakah yang sudah berlaku kepada Pas? Setiap minggu ada berlakunya perletakkan jawatan dan menyokong wadah lain. Apakah punca sebenarnya?
Dimaklumkan bahawa 19 AJK PAS Kwsn Sri Gading yg baru mengumumkn resign utk sertai HB pd 10.25pm sebentar tadi..

Apapun yg diperkatakan, positif mahupun negatif, ‪#‎HarapanBaru‬ tidak tergugat barang sedikit pun, malah terus meluncur laju dlm persada politik tanahair. Walaupun dihujani dgn ugutan, kecaman, tuduhan liar dan fitnah kolar putih, nampaknya rakyat fokus utk bersama ‪#‎HB‬‪ yg dipimpinan pasukan Sdra Mohd Sabu. Ia memang luar biasa kerana tukang ceramah parti lama terus menyerang #HB tidak henti2. Amacam?



Kenapa muka pakat rosyom jer bro ? tak ceria langsung
sejak GHB dah start nak jadi entiti (parti) baru nih? 
Ya ! sekarang golongan 'tolol' dah pakat keluaq ! so what?
kenapa marah2 ! kenapa gabra? kenapa berputar dua kali 360 darjah? 
Patutnya PAS tumpulah kerja 'dakwah' !
Tumpulah gerakerja Islam tanpa pedulikan kerja 'orang'?
Ini tidak? hari2 mau masuk campur orang punya kerja daa !
ada pimpinan ‪#‎HarapanBaru‬ kata apa2 lebih kurang kat PAS balik? Ada? kalo ada pun hanya mereka cuba betulkan persepsi PAS yang salah terhadap mereka ! itu saja?

Kah Kah Kah




tahniah puak pro ulama extremis konservatif pas..Mohammed Amat Mat

Akhlak itu 'mahkota' Islam bro !
Aqidah itu akhlak !
Syariat itu akhlak !
Ihsan itu akhlak dan budi !
sifat gelabah, baran, bahasa kesat, perengus dan bebal itu !
bukan pakaian ulama ! 
Paham kot sintaksis begini?

Kah Kah Kah


memahami akhlak Islam ! klik dan baca - 

مفهوم الأخلاق في الإسلام




siasat juga kenapa mursyid am pas cuba mempertahankan Najib sedangkan pemimpin umno sendiri tidak berani mempertahankan najib...Mohammed Amat Mat


ini masalah terbesar Pas konservatif dlm PR....
tiada kemahuan untuk berpakat..Mohammed Amat Mat

Kalo dah nak juang sendirian?
Tak payah dok habaq laa..berjuang laa !
Hentikanlah segala anasir maki hamun 'lawan' 
Meroyan juga tiap hari tak berhenti2 !
dah buang tebiat ke? Kah Kah Kah


         PAS nak APA Sebenaqnya?       

apa lagi haji hadi tak puas hati....bukan shj AJK pas pusat dapat dikuasai...tokoh2 yg disingkirkan pun telah rosak reputasinya sebagai pejuang pas sejak 37 tahun dlm pas...ahli pas pun dapat dikuasai mindanya...apa lagi hadi awang mahu sebenarnya...mungkin hadi awang mahu mereka ini bersara dari politik baru beliau puas hati...teruk sifat dendam ulama donia ni ...Mohammed Amat Mat


Kami Bukan Parti Serpihan Pas
Published on Aug 3, 2015
Pelancaran Gerakan Harapan Baru pada 13 Julai lalu, mewarnai kancah politik di negara ini. 

Melihatkan barisan kepimpinannya, ramai menyifatkan Harapan Baru sekadar parti serpihan Pas yang tidak akan bertahan lama. 
Sinar TV

Lihat Sintaksis dari Dr. Dzulkefly





Ini sintaksis berbisa bro !
ayat disusun digabung diolah untuk
manfaat bersama ! berjuang melawan 'Umnuu'
dan menolak ayat 'fitnah' bikinan Umno !
Pas yang termakan 'bujukan' Umno untuk menjatuhkan
DAP ? Harus diingat ! P.Pinang aka Tanjong adalah 'aset'
terbesar negara kalau Dap di P.Pinang dapat dinyahkan !
Maka Pas pun juga jadi alat dan diperalatkan ke arah itu
oleh sekutu baru PAS tadi ? 
Hangpa carilah sendiri sapa sekutu PAS yg baru tu?

Kah Kah Kah



Cer banding dgn ayat Paschai ?
Sintaksisnya memukau !
Paschai bukan boleh paham sangat nie?
ke guana jafaro?

Kah Kah Kah

Sidang Media Pertama 
Harapan Baru Wilayah Persekutuan - Bahagian 2

Published on 30 Jul 2015
Sidang Media Pertama Harapan Baru Wilayah Persekutuan - Sessi Soal Jawab - Bahagian 2.

Tarikh : Rabu, 29 Julai 2015
Masa : Jam 11:00 pagi
Tempat : Madrasah Tarbiah, Bandar Dalam, Jalan Gombak, Sentul, Kuala Lumpur

Sidang media ini berkaitan halatuju #HB, pengumuman senarai jawatankuasa #HB WP, dan menyentuh tentang beberapa isu kontroversi mengenai 1MDB, pengunduran PM dan penggantungan akhbar The Edge oleh KDN dan sekatan terhadap portal Sarawak Report oleh SKMM, juga terkait dgn isu 1MDB..Kelab Jaringan Rakyat


Comments


  1. SeSUMPAH menyamun berbillion-BILLION
    Bersama siPONTENG sikaki FITNAH
    Indahnya "AKIDAH" pmFITNAH peNYAMUN?
    "Ikhlas" berHUDUD...kerana ALLAH..??


    SeSUMPAH menyamun berbillion-BILLION
    Bersama pngKHIANAT...Fitnah pilKUDA
    Mantapnya "AKIDAH" pngKHIANAT peNYAMUN??
    Menegakkan HUDUD...tuntutan yg'ESA..???


    SeSUMPAH menyamun berbillion-BILLION
    PONTENG u-Turn FITNAH yg "SUCI"
    Sucinya "AKIDAH" pemBELIT peNYAMUN???
    HUDUD mrk...""diredhai"" ILAHI..????


    HUDUD mereka...""diredhai"" ALLAH
    FITNAH meNYAMUN...jihad yg SUCI
    BANJIR negeri...balak meLIMPAH
    RINGGIT merudum..negara pon 'MATI'


    Banjir NEGERI....balak meLIMPAH
    Ringgit menJUNAM..NEGARA pon 'MATI'
    Begitulah HUDUD yg """diredhai""" ALLAH..?
    PeNYAMUN pemFITNAH yg "berAKIDAH" suci!??


    Menyamun meROMPAK menzalimi UMMAH
    Auta pemFITNAH mendustai ALLAH
    Hudud peNYAMUN siharram'JADAH
    Hudud pemFITNAH menyonglap GHONIMAH


    Bila peNYAMUN dengan pemFITNAH
    Bersandiwara HUDUD kehadrat ALLAH
    BALA pon datang melimpah-LIMPAH
    Hancur NEGARA...tersiksa lah UMMAH


    ReplyDelete
  2. Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Yang Bilang Cina Anti Islam, Malulah Bila Lihat Video dan foto Ini..

PA$ Makin Terkoyak. Karut. wal Marut - PA$ Selangor dan Isu Syi'ah [2 video]

Bebal Punya PA$