Hari 40 Kembara Basikal De Kalimantan Cyclotour - Foto2 Menarik Bangat !!

Dah 40 hari, budak2 aku pi ranjau kayuh beskal kat Sarawak, Sabah.,Brunie dan sekarang ada di Kalimantan..
dah dekat nak sampai Balik Papan tu...
sedikit catatan mereka untuk halua telinga pembaca berserta foto yg dikirim...

Plan2 kayuh budak2...





Hari 40 - Desa Sankima Lama, Sengatta 
- kecamatan Marang Kayu
3 Mei 2015, Ahad
433km dah dari Berau hari tu..



1. Hari ni tanpa mandi, terus kayuh bukit2 yang tinggi2 tu. Hajat nak cari masjid baru nak mandi2. Tapi bila sampai satu masjid, Daniel Wizards ja mandi. Aku dengan Farhan Naiem dah malas, tunggu tengahari pulak..



2. Lepas 2 @ 3 kampung, ada satu kampung di bawah bukit, tanah pamah. Ada sawah bendang, ada juga sawit.



3. Singgah satu kedai beli pisang, nama kampung ni Kg Salak sebab banyak buah salak kot. Ibu tu bagi kami buah salak gratis (free) ja.



4. Jam 10 lebih sudah panas, naik bukit turun bukit, singgah warung atas bukit. Makan, rehat, nonton wrestling.



5. Warung ni tadak air. Rasa nak mandi, kayuh turun naik bukit, jumpa masjid, singgah. Rehat, mandi, solat.



6. Jam 3.30 petang, keluar terus naik turun bukit, gunung. Di sini ada Gunung Menangis, digelar menangis kerana mungkin kereta2, bas dan lori bagaikan meraung dan menangis ketika naik gunung ni. Tanjakannya cukup tinggi. Mujur bukan dari arah kami. Kami menurun ja..



7. Paan dengan Mat Den dah turun, aku berenti amik gambar dan layan tangisan kenderaan di gunung ni. Ada sebiji lori terundur depan mata aku. Sorang penunggang motor berenti dan cepat2 amik seketul batu besar letak di belakang tayar lori tu.



8. Turun dari gunung tu, kami amik simpang ke Marang Kayu. Tak ikut jalan utama ke Samarinda dah. Bosan dan letih naik turun bukit tak abis2. Tambah dengan kenderaan yang banyak, hon tak henti2.



9. Jalan ni aman, walau ada bukit sikit2. Trafik tak banyak sangat. Sempat layan pemandangan kampung sekitar. Baru rasa tenang sikit.



10. Kayuh sampai pusat kecamatan Marang Kayu. Singgah makan di warung. Lepas makan pi tanya musolla terdekat, depa kata tak berani nak izinkan bermalam sebab pengurus musolla tadak.



11. Patah balik ke masjid di belakang, pak Abdul Wahab izinkan. Tunjuk surat repot polis pada Pak Ketua RT. Dia fotostat. Settle.



12. Di sini sudah ada elektrik 24jam dan air sungai yg ditapis dan dipam. Alhamdulillah.



13. Bersyukurlah kerana kita diberi nikmat air bersih sepanjang masa. Bayangkan ada orang yang hidup 8 tahun, 
10 tahun, dengan bergantung pada air hujan yang ditakung. Kena musim kemarau.. kering semua. Terpaksa mandi air bertakung carok bawah bukit.



Lagi Foto kiriman di Kalimantan


Menumpang tido 


sempat tengok wrestling ! Kah Kah Kah


kerabat bukit@gunung menangis


singgah tengok orang buat bata


pompuan kalimantan dan anak
turut bantu membuat bata - rajin !


pandangan sisi depan


ni laa budak2 tu


pandangan indah di kalimantan


ikuti siri berikut nanti..akan segera muncul bro !



Comments

  1. salam bro MT

    best la dpt tour cmni...I always feel great when we travel around de globe..Allah are de greatest...

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang macam hang bro RM..tau dan hadham betapa berjalan dan musafir tu boleh memecahkan akal yg jem jumud..agree with u bro..melihat keagungan Allah dlm segenap penciptaan...menambah iman !

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

PA$ Makin Terkoyak. Karut. wal Marut - PA$ Selangor dan Isu Syi'ah [2 video]

Bebal Punya PA$

Erdogan arah gabenornya ketuk pintu si miskin, bukan sebaliknya - VIDEO