Kelemahan Sistem Tarbiah Punca PAS Retak - [VIDEO]

Siapa yg boleh nafikan bahawa PAS tidak retak? hampir pecah maaa ! Kalau nak buat analisis ? jenuh berkarung nak tulis asbab dan pasainya bro ! Ini semua kerana pelbagai kemelut jelik dan jijik sesetengah pihak seronok dan suka dgn budaya baru label melebel (Takfiri) oleh satu pihak kpd pihak yang menjadi saingan mereka untuk merebut pengaruh dan jawatan utama dalam badan siasah itu..

Paling utama, sistem tarbiah yang dulunya menjadi teras dan pakaian ahli dan jamaah sudah tidak diperdulikan lagi ! kalau ada pun hanya untuk kumpulan dan puak2 tertentu sahaja.. PASTI pun dengar khabarnya, kian kurang menyengat dan kurang mendapat sambutan..ramai beralih angin ke maahad2 tahfiz seluruh negara misalnya...Kah Kah Kah

Ada orang tu? tuduh orang ni 'barua' ? sedangkan yg menuduh pun tiada bukti maa..pakai seghebu macam tu saja...Jadi, Jadi ! Adakah ini sistem tarbiah yg depa dapat di luar negara tu? Kah Kah Kah. Siapa yang tuduh orang barua tanpa disediakan bukti kukuh.. sebenarnya dialah yang barua...Kah Kah Kah




"Memang PAS menerima semua golongan, tapi kita ada sistem tarbiah yang berfungsi untuk menyatukan semua pihak

Dalam pada itu, Suhaizan turut menyifatkan tindakan melabel yang dilakukan Nik Abduh sesuatu yang tidak patut dilakukan oleh seorang yang berjawatan dalam parti tersebut.


PETALING JAYA: Fungsi sistem tarbiah yang sepatutnya menyatukan ummah kesemua ahli PAS tidak diurus dengan baik sehingga menyebabkan berlakunya perpecahan dalam PAS
.
Ketua Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kaiat berkata, kelemahan sistem tersebut melebarkan lagi jurang yang terdapat dalam PAS.
“Kelemahan itu saya tidak boleh sebut sebab ia melibatkan beberapa pihak,” katanya, lapor Sinar Online hari ini.
Suhaizan dalam pada itu menafikan dakwaan keterbukaan PAS sebagai punca keretakan parti berkenaan.

“Memang sifat PAS terima semua (golongan) untuk masuk ke dalam PAS, tapi kita ada sistem tarbiah yang berfungsi untuk menyatukan semua pihak.
“Sistem itu diamalkan sejak tahun 1980-an dan itulah punca sebenar masalah kita (PAS). Itulah yang perlu diperbaiki,” katanya lagi.

Bekas Setiausaha PAS Selangor, Norman Toha menerusi laporan akhbar Sinar Harian mendakwa, sifat keterbukaan PAS menerima ahli dan pemimpin dari luar pada tahun 1998 merupakan punca keretakan parti berkenaan.

Katanya, seperti yang dipetik menerusi laporan akhbar hari ini, dasar keterbukaan tersebut menyebabkan pelantikan kepimpinan PAS tidak mengikut kriteria yang telah ditetapkan.

Dakwa Norman lagi, PAS juga melakukan kesilapan melantik ahli Pas yang tidak dididik sejak awal oleh parti itu; sebagai pemimpin tertinggi parti..

SumberFree Malaysia Today



Ceramah Mamat Nie bisa bro !
Kalo markah penuh 100 ?
berapa agak2 hangpa boleh bagi?

   Kah Kah Kah   

***********************
Baca kekalutan mamat nie..



vb.3dlat.net
وصايا اسلامية في تربية الابناء

Pesanan Islam Dalam Mendidik Anak2 bro !
Ini adalah antara asas didikan Islam terhadap anak2 kita 

Mafhum Sabda Rasulullah s.a.w..

"Beritahu/peringatkan 
anak2 kamu supaya mengerjakan solat
bila mana mereka berumur 7 tahun
dan pukullah mereka (rotan) bila mereka berumur 10 tahun

Dan Pisahkanlah 
tempat tidur mereka" 
( Lelaki dan perempuan) [dan tidak lagi bersama dgn ibu dan bapa]



Comments

  1. salam...sampai ka tuang presideng pon ghasanya kena tarbiah sama bro..Raja tuang saja..kahkahkah...tuang presideng tuang tuang tuang tuang..kahkahklah

    ReplyDelete
  2. Gemerlipan calon pilihanraya umum

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Wanita Arab dan Bukit Bintang - video

Lebai Otak Tersumbat ! Episod Jilat Kaharq Ijau.| Edisi Tertangguh.

‘overthinking’ ! Apa tu?