Sorotan Awal PRK KK dan SB

Ini adalah sorotan awal Prk KK dan SB bro! Kalau Bukan BN, Amanah akan menang. Aku tertarik dengan pandangan Rafizi bahawa Pilihanraya kecil ini penting untuk menilai kecenderongan pengundi dalam PRU14 kelak yang boleh dipanggil seawal tahun depan.
Ini kali pertama ada 3 gabungan parti yang hampir sama kuat pengaruhnya di kalangan pengundi bertarung dalam pilihanraya iaitu:
Gabungan parti-parti kerajaan di peringkat Persekutuan - Barisan Nasional

Gabungan parti-parti pembangkang di peringkat Persekutuan - Pakatan Harapan
Gabungan parti bebas (menyokong atau membangkang kerajaan mengikut isu) di peringkat Persekutuan - Blok Ketiga

Kedudukan sokongan rakyat terhadap gabungan-gabungan ini bakal memberi gambaran aspirasi dan kehendak rakyat yang perlu diambil kira dalam menghadapi PRU14 kelak.
Saya percaya dengan kebijaksanaan rakyat dan selepas ini kita perlu teliti dengan mendalam keputusan di kedua-dua PRK.


Rakyat masih belum mahu berobah sekalipun gst dan lain-lain perkhidmatan seperti bahan api, elekrik, barangan pengguna harian masih 'menghantui' rakyat. Itu tidak termasuk yuran pendidikan yang mahal lagi, ptptn misalnya, harga rumah tidak mampu milik, peluang kerja yang terlalu kecil di sektor awam dan sebagainya. 

Pakatan Harapan kena melihat ini sebagai agenda berterusan, gunakan bahasa mudah bila membuat penjelasan kepada rakyat di luar bandar, di kampung-kampung. Saluran Satu masih terhimpit dengan apa yang mereka miliki dan selesa dengan apa yang ada? Pecahkan minda karat ini ! Kah kah kah




Penganalisis: Kalau bukan BN, 
Amanah akan menang
RAZIATUL HANUM A.RAJAK & ATIRAH HASLI

PRK Kuala Kangsar, PRK Sungai Besar


 SHAH ALAM - Penganalisis politik berpendapat, sekiranya bukan BN memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) di Sungai Besar dan Kuala Kangsar yang sedang berlangsung hari ini, peluang itu adalah milik calon Parti Amanah Negara (Amanah).

Namun penganalisis politik dari Universiti Sains Malaysia, Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian berkata, beliau melihat BN masih berpotensi mempertahankan kerusi di kedua-dua parlimen melainkan ada tindakan luar biasa di saat-saat akhir yang mempengaruhi pengundi.


Sumber - KDL
“(Kalau bukan BN) saya rasa Amanah atas alasan mereka turut bergantung pada DAP untuk mengurus jentera mereka. Berkemungkinan pengundi Cina masih bersama dengan mereka.

“Amanah banyak bergantung pada undi protes. Undi protes dalam Pas, undi protes dalam Umno sedangkan BN bergantung pada kesetiaan kepada parti dan jika itu dapat dikekalkan, itu tidak beri kelebihan kepada Pas. Sebaliknya bantu Amanah dari segi sokongan yang bakal diberikan pengundi PKR, DAP memandangkan mereka bertanding atas tiket Pakatan Harapan,” katanya kepada Sinar Online.

Menurut Sivamurugan lagi, sepanjang pengamatannya, strategi yang disusun oleh BN dalam PRK kali ini lebih matang berbanding pembangkang di Sungai Besar dan ini memungkinkan parti itu menang dengan majoriti yang lebih besar berbanding sebelumnya.


“Kemenangan mungkin kekal milik BN, dengan majoriti lebih baik rasanya. BN mampu mengatur kempen yang lebih baik, lebih tersusun dan berstruktur.

“Selain itu, pertembungan lebih satu lawan satu antara pembangkang memberikan peluang yang baik kepada BN,” tambahnya.

Sementara itu, mengulas mengenai Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang dilihat jarang turun berkempen, Sivamurugan menyifatkan Kerajaan Negeri Selangor tidak menggunakan kelebihan yang dimiliki sebaiknya.

“Kita lihat menteri besar tidak memberikan bantuan yang sepenuhnya ke atas jentera yang ada di sana.


“Sepatutnya sebagai kerajaan negeri ia beri kelebihan dalam urusan jentera, guna tenaga, mengurus perjalanan kempen tapi kita lihat beliau hanya turun sekali dua di peringkat terakhir,” katanya.

Menyentuh soal kehadiran bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad yang turun berkempen bagi pihak Pakatan Harapan, Sivamurugan akui ia ada memberi impak namun tidak menyeluruh.

Sementara surat kedua dari Datuk Seri Anwar Ibrahim pula akan menyukarkan lagi pembangkang kerana ia menunjukkan ada lagi masalah dalaman yang ketara. ~ sumber .



Reaksi fesbuker

1. Aiman Shaukie.

KEUTUSAN PRK P.093 MENGAJAR SI TUA ERTI KESETIAAN DAN JANJI YANG WAJIB DITUNAIKAN (Tahaluf Siyasi yang di rungkai kerana bingai politik)

Calon AMANAH: Hebat, lebih baik dari jangkaan
9.10pm: Sungai Besar – Calon AMANAH Azhar Abdul Shukur lega walaupun beliau sekadar menduduki tempat kedua, berdasarkan keputusan tidak rasmi setakat ini.
“Hebat, lebih baik daripada dijangkakan,” katanya. Berjaya mengatasi PAS yg lebih 65 tahun pengalaman berbanding 7 bulan adalah sesuatu yang dapat mengajar Presiden PAS erti setia kawan dan janji yang wajib ditunaikan. Bukan menunding jari kepada orang lain atas kelemahan diri sendiri.

2. Keris Mas Sejati.
Pelbagai pendedahan salah laku Najib & Rosmah yg dilaporkan kurang berkesan apabila dedak ditabur. Lebai pon gelap mata. Pikul berpuluh beg naik jet dgn nafsu duniawi masih dianggap perkara remeh oleh rakyat yg buta maklumat. Usah putus asa.Teruskan perjuangan demi masa depan yg lebih baik utk anak cucu kita. Lawan! - KMS

 

3. Islam Bangkit.
Terbukti Amanah sudah ada tempat dlm politik Malaysia...
Bukan parti nyamuk...
Allahuakbar!

Sekarang kita boleh nilai siapa sebenarnya pemberi tongkat Umno...!

4. Farouq Albaloque.
SIAPA PEMENANG PRK SB DAN KK?

i) Najib - Vote of Confident - CASH IS KING
ii) Hadi - berjaya mengekangkan kemenangan PH dengan memecah undi pembangkang.
iii) Azmin - berjaya mensabotajkan PH.
iv) AMANAH parti berusia 8 bulan telah berjaya menewaskan parti PAS yang sudah berusia 60 tahun...

5. Moza Rella.
Nampaknya sampai kiamatlah parti najib akan terus menang...
Sebabnya dah sememangnya Rakyat nak begitu..Cakaplah apa pun penyelewengan rasuah,menindas dan apa sekali pun...
Aku harap selepas ni ..parti najib akan teruskan menghimpit rakyat ini..takpe sebabnya kita semua suka begitu..
 
6. (Shah Saj)








 
Xpe ph kalah bermaruah...
Jgn jadi pas dah laa boss ny cium molot dgn umno raja rasuah kikiki


 
7. Mohd Sayuti Omar II.
Kesimpulan hasil Pirake Sungai Besar dan Kuala Kangsar;
BN bergembira, Amanah berpuas hati Pas tersengeh. Ulasan awal saya
BN boleh senyum, Amanah berpuas hati Pas tersengeh..





Comments

Popular posts from this blog

Wanita Arab dan Bukit Bintang - video

Lebai Otak Tersumbat ! Episod Jilat Kaharq Ijau.| Edisi Tertangguh.

‘overthinking’ ! Apa tu?