Umno Penasaran - Serba Pelik, Serba Janggal -[Video]

Penasaran tu mafhumnya berbagai bro ! berkeras nak lakukan, nak buat sesuatu kerana mungkin kacewa (Bahasa dalam lagu R.Azmi) Penasaran juga boleh diertikan sangat mendambakan sesuatu hajat, orang kata teringin sesuatu itu amat sangat laa bro, pun boleh difahami penasaran ini sebagai merasa tidak puas dengan sesuatu. lalu timbul marah, mungkin kerana dihina, tidak sampai maksud yg dihajati dan seumpamanya !

Kata memba aku YONG SUKA KUNING - "Politik di Malaysia semakin pelik.
Ada yang dipecat dari jawatan dan dihalang menjadi perasmi mesyuarat, tapi masih setia di dalam UMNO;
Ada yang dihina dan dinista, walaupun ketika sedang sakit, tapi masih setia di dalam PAS; Kah kah Kah
Ada yang dikeji dan dihalau, tetapi apabila membuat parti lain dituduh pengkhianat...
Tetapi yang paling pelik ialah yang bukan gilakan kuasa atau mahu kuasai Putrajaya; tetapi mahu menjadi penasihat sahaja"? Kan Pelik tu bro ? Janggal dan penasaran gitue ?

Kah Kah Kah
Janggal 1
Muhiddin Tanya, Apa Dosa saya?

Apa dosa saya dihalang berucap? – Muhyiddin

PETALING JAYA : Tan Sri Muhyiddin Yassin mempersoalkan apakah dosa yang telah beliau lakukan terhadap UMNO sehinggakan Timbalan Presiden tidak lagi boleh merasmikan mesyuarat sayap-sayap parti pada Perhimpunan Agung UMNO. Katanya, adakah UMNO takut dengan apa yang akan beliau ungkapkan di hadapan anak-anak muda boleh meluput keyakinan kepada seorang pemimpin. “Apalah dosa yang telah saya lakukan terhadap UMNO sehingga tradisi berucap yang saban tahun diberikan kepada setiap Timbalan Presiden.. selanjutnya...

********


Selalunya la bro, dlm Umno kalo nak resmi sayap parti dlm PAU ? depa nanti panggil Timbalan Presidennya yg sekarang nie masih dipegang oleh TS Muhyidin Yasin..la nie depa halang bro ! nak berucap pun tak boleh? Kah Kah Kah
Kan ke pelik tu? Sebenaqnya tak laa pelik sangat bro? Pak Din kita nie tanya, apa dosa dia? Kah Kah Kah
Tak ada dosa apa2 bro ! cuma bila tak ngam dengan yang lagi atas tu, sebarang kerja payah laa sikit..lagu tu laa juga dlm Pas pun bro ! bila Husam tidak lagi jadi Exco dlm Kerajaan Pas Kelantan, dia godam macam mana pun? depa Pascai dah tak berapa nak dengaq lagi apa yg dia kata dan merungut? tambah2 laa nie Husam dok 'hantam' Tok Sidang Pas pasai kerajaan perpaduan dgn Umno BN yg Tok Sidang cuba nak bentuk tu? Baru laa sama, Umno salin kulit..Pas pi ambik pakai ? 

Ini komen dari rakan fb (Cen Polo
"Muhyudin tu walaupun bukan lagi Timbalan Perdana Menteri, dia masih Timbalan Presiden UMNO. Timbalan Presiden tapi tidak dibenar bercakap dalam mana² mesyuarat sayap wanita, pemuda atau puteri UMNO dalam PAU akan datang? Bercakap untuk cawangan & Bahagian Pagoh pun tak boleh? Alahai nya pun. Tak faham² lagi ke Muhyudin? Ada 2 benda je hang patut buat. Keluar parti. Keduanya lawan. Tapi nak lawan apanya kalau belanjawan Najib bentang itu hari pun hang undi untuk sokong. Ceroiiiii. Patut la otai² UMNO panggil hang ni sembab.".

Kah Kah Kah


Janggal 2

Adakah saya dipecat kerana 

bersama Dr Mahathir – Hamidah Osman

KUALA LUMPUR – Pemimpin Umno Perak yang dipecat, Datuk Hamidah Osman tidak tahu punca sebenar pemecatan beliau daripada parti dan akan berbincang dengan penyokongnya terlebih dahulu sebelum mengambil apa-apa tindakan.
Ketua Wanita Umno Gopeng yang dipecat malam tadi selepas mengkritik pemimpin Umno secara terbuka berkata, beliau akan membuat sidang media Jumaat ini untuk mengumumkan pelan masa depannya.
“Saya hanya tahu mengenai hal ini malam tadi selepas media menghubungi saya.
“Saya belum menerima sebarang makluman rasmi dan belum jelas punca keputusan ini dibuat,” katanya kepada The Malaysian Insider hari ini.
“Saya dapati ia agak ganjil kalau saya dipecat kerana bersama Dr Mahathir kerana dia juga ahli Umno.

“Bagaimana saya boleh dipecat sedangkan penceramahnya tidak,” katanya.    selanjutnya...
lagi dari HO -  www.themalaysianinsider.com
**********


Sari dua nie, Kak Midah kita nie marah betoi kat Najib bro? dia tanya pasai apa kena pecat dari Umno? Pasai berada dlm majlis bersama Dr. Mahathir? dia juga ahli Umno, kata kak midah, habis? pasai apa? MT Umno kata pasai kak Midah langgar disiplin parti? atawa dia kritik Najib suruh berundur (Ketua Wanita Umno Gopeng dipecat, kerana langgar disiplin) kak Midah kata, dia kritik Najib nak bagi parti elok balik? dia hanya mahukan Najib berundur? itu saja bro ! midah kata, dia 'berprinsip' bro? geli aku dengaq 'hiburan murah' dari Ketua Wanita UMNO Gopeng nie bro ! Jiwa dia masih bersama Umno? tapi jiwa saja yg tinggal? badan dah ke laut ! Kah Kah Kah

‘Saya masih berjiwa Umno’

IPOH, 27 November: Bekas Ketua Wanita Umno Bahagian Gopeng, Datuk Hamidah Osman menerima keputusan pemecatannya daripada parti dengan lapang dada dan hati terbuka serta yakin ada hikmah di sebalik...BACA SELANJUTNYA

Senario yg berlaku dalam Umno nie, dua kali lima macam yang berlaku dalam Pas bro ! Kan ke Pas ngan Umno kini tengah galak 'bercinta'? bersenandung dengan lagu yang sama? kalo depa kecewa dgn seseorang atawa beberapa orang, pertimbangan sehat selalu diketepikan, mereka lebih mahukan walaa' berterusan, tetapi dalam Pas lagi sangkaribut, lagi pelik bin ajaib bro ! Mat Sabu dan G18 Amanah dahulunya punya laa berkerja tungging terbalik memastikan Pas '4 all'..bila dah berhasil..mereka digelar; sekular' dan patut dinyahkan (baca halau) dari Pas..berhasillah 'niat' Tok Sidang..lepas keluaq..depa kena lagi bro, kali ini depa semua tu 'pengkhianat' pulak dahh? maka tinggallah dlm Pas tu semuanya 'walaaunn' yang terkepung akal yg sehat dek kerana beberapa hal dan isu bikinan Pas sendiri seperti 'Baiah Talak 3' itu..Kah kah kah.


Pemecatan Hamidah : Apa Asasnya?, Soal Muhyiddin

Berikutan pemecatan Ketua Wanita Umno Bahagian Gopeng, Datuk Hamidah Osman dari jawatan dan keahliannya, Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin mempersoalkan apakah asas kepada pemecatan tersebut..baca lagi di - Berita Online Terkini Malaysia

********

Dah terlambat nak bela nak 'back up' bro! Jarang ada pecat hari ini, esok depa nak ambik balik? Kah Kah Kah

Hamidah: Ada lebih lantang, kenapa saya dipecat?
Published on Nov 27, 2015
Bekas Ketua Wanita Umno bahagian Gopeng, Datuk Hamidah Osman percaya bahawa beliau menjadi mangsa keadaan ekoran pemecatannya dari parti itu Selasa Lepas. 
Beliau seterusnya mempersoalkan tindakan pemecatan itu kerana terdapat orang lain yang lebih lantang mengkritik dalam parti itu..kinitv

Janggal 3
Adakah Umno 
mahu mesyuarat dalam kelambu, tanya DAP


Lim Lip Eng
Ahli Parlimen DAP Lim Lip Eng menggesa anggota-anggota perwakilan Umno yang tidak bersetuju dengan agenda mesyuarat agung parti itu secara tertutup membuat rakaman video, suara, gambar dan sebagainya untuk diberikan kepada media sebagai tanda protes.
Cadangan Setiausaha Agung Umno Datuk Tengku Adnan Mansor mahu mengadakan mesyuarat agung parti itu secara tertutup seumpama mahu bermesyuarat dalam kelambu, kata DAP.


Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng berkata adalah sesuatu yang amat aneh bagi sebuah parti pemerintah seperti Umno untuk mengadakan mesyuaratnya di dalam kelambu, tersorok daripada pandangan rakyat yang ditadbirnya..themalaysianinsider.com

**********

DAP nie pun satu, apasal mau campoq urusan Umno? Kah Kah Kah
Biaq pi laa depa nak mesyuarat dalam kelambu ke, dalam gua ke? dalam kapal tengah laut ke? Semua tu biaq ke depa buat benda2 pelik bin ajaib nie? mana tau boleh jadi sejarah nanti bro ?


Begitu laa, bila dah kena dengan 'seseorang'? takut pula depa nak semuka? tahu gerunnya bro ! Macam Pas laa juga? sendiri ajak debat dengan Husam Musa, sendiri pasang meja, tunggu sorang-sorang, sendiri buat soklan, sendiri jawab..lepas itu kata depa sendiri menang ? kan ke janggal tu, nie semua penasaran laa bro ! Menantu sapa yg dok buat keroja macam tu? Kah Kah Kah

Janggal4
Kemelut EDRA !


Cen Polo

EDRA? apa tu? baca penjelasan dari Rafizi di bawah ni..
'Backup ke' ?


Sila lawati - Sale of Edra not sign of opening up power generation to foreigners - Business News | The Star Online - The Star Online 




Ini pula dari Rafizi Ramli bro !
Saya sedang menunggu hero-hero pembela Melayu dari Umno atau NGO-NGO mereka untuk mempertahankan kedaulatan dan kepentingan negara. Lelongan sudah bermula dek kerana #1MDB. ‪. Pertahankan  Tenaga Nasional  mohon sebarkan kenyataan balas saya mengenai jualan kepada syarikat asing ini...
24 NOVEMBER 2015....
SELEPAS PENJUALAN IPP KEPADA SYARIKAT ASING, HARTA NEGARA MANA LAGI AKAN DILELONG UNTUK MENUTUP LUBANG HUTANG 1MDB?

1MDB semalam mengumumkan penjualan aset penjana bebas (IPP) di bawah anak syarikatnya Edra Energy kepada konsortium China-Qatar yang akan memiliki 100% aset penjanaan. Ini adalah bertentangan dengan dasar negara selama ini bahawa aset-aset strategik seperti penjanaan dan pembekalan elektrik tidak boleh jatuh ke tangan syarikat asing dan tertakluk kepada had pegangan ekuiti asing sebanyak 49%.

Saya telah memfailkan dua usul di Parlimen untuk menghalang perkara ini dari berlaku.

Satu usul ialah untuk menghadkan bidaan Tenaga Nasional Berhad (TNB) kepada nilaian RM8 bilion bagi ekuiti Edra Energy untuk menghalang kerajaan dari menggunakan TNB untuk membayar hutang 1MDB. Saya berterima kasih kepada TNB yang bersetuju dengan pandangan saya itu bahawa nilaian bagi ekuiti aset-aset ini adalah sekitar RM8 bilion dan bidaan TNB sekitar nilaian itu akhirnya ditolak oleh kerajaan walaupun sepatutnya bidaan konsortium syarikat asing terbatal kerana melanggar had pegangan ekuiti...Continue Reading

   Baca juga tulisan Dr. Dzul di www.themalaysianinsider.com  berhubung rasionalisasi penjualan aset dalam isu ini 

**********

Lepas nie, kedepan kedepan nanti, kalo bill api hangpa melambong2 bro ? jangan dok merungut laa...kan kita ada Umno? pembela bangsa, agama dan tanah air? lepas nie tak tau lagi, apa pula depa nak haria..? Satu satu aset utama negara asyik terlepas pegangan pribumi? Kan janggal tu bro? Apakah Umno yang 'PenasaranN'?

Janggal 5
Tidak ada parti harus 
perintah selama-lamanya, kata Mahathir

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata tidak ada parti yang harus memerintah selama-lamanya dalam sebuah negara demokrasi.
Katanya, demokrasi yang baik adalah sistem dua parti di mana pembangkang cukup kuat untuk mengambil alih dan menawarkan alternatif kepada rakyat.


"Cara terbaik adalah untuk negara ini yang mempunyai dua parti politik; ini akan memastikan satu atau yang lain akan mempunyai majoriti untuk membentuk kerajaan," katanya pada ucaptama semasa Sidang Kemuncak Kuala Lumpur 2015..
Baca penuh di www.malaysiakini.com

*********
Memang pun tak ada parti yg boleh perintah sampai menongkat langit ! Islam sahaja sebagai ' Hizbullah' yang akan kekal sampai kiamat ! itupun setelah melalui berbagai ujian dan mehnah bro !

Kenapa Che Det dok tak dok pi dok habaq benda yg semua orang tau? Kah Kah KahUmno seratus tahun pun belum sampai lagi, tapi pemimpin dia asyik berbalah berkelahi tak berhenti2, semua pasai 3 TA bro !  Che Det mungkin lupa 'Peristiwa Memali'?, pemecatan Salleh Abbas, pemecatan Anwar, Musa Hitam, Ghaffar Baba dan lainnya ? Pasai apa semua tu? Pak Lah sampai letak jawatan? Laa nie dok kalut suruh Najib pulak ikut jejak Pak Lah? Semua orang tak kena dengan Che Det kita nie bro ! Anwar lepas ke dalam tu, siapa yg mula ikat duluannya (Binding Precedent) ? siapa yang mulakan sampai Anwar dah berapa kali terperuk kat 'dalam' tu? Bukankah semua kerosakan yang ada sekarang dimulakan olehnya? Habis tu kenapa merungut tak berhenti2? Kah Kah Kah

Teringat doa Almarhum Ustaz Fadhil Nor, moga Che Det dipanjangkan usianya, agar sempat melihat segala yang dibuat dulunya? adalah kerja buat dia awalnya? Sekarang Che Det pelan2 hari dok kelupoq siang malam bro ! Semasa dia, kuasa dikekang semaunya supaya hayat dan usia tampok kuasa dapat dilangsungkan selama mana yang dia mampu? Sekarang Umno dah 'sakit tua' bro ! dan 'next GE' cukup sesuailah untuk berikan dia rehat panjang, dah tua pun ! Kah kah Kah


Akhirkalam


Sajak: Angguk-Angguk, Geleng-Geleng


Angguk-angguk, geleng-geleng – Mohamed Fudzail
Published: 27 November 2015 - The Malaysian Insider 
Diperhimpunan kali iniistimewa sekalihanya lembu dan kambingayam kampung dan itik seratimenghadiri dan mendengarulangan retorik berapi-apipara hero ladang haiwanbuaya, ular dan musang berbulu ayamsegak bersongkok dan bersampinmenghunus keris keramatsimbol kuasa politik keparatdemokrasi main wayangdulu, kini dan selamanyamatlamat menghalalkan cara.
Diperhimpunan kali iniistimewa sekalihanya lembu dan kambingayam kampung dan itik seratimenghadiri dan mendengarulangan retorik berapi-apipara hero ladang haiwanbuaya, ular dan musang berbulu ayamsegak bersongkok dan bersampinmenghunus keris keramatsimbol kuasa politik keparatdemokrasi main wayangdulu, kini dan selamanyamatlamat menghalalkan cara.
Masyuk kiri kanantidak muat poketpenuh seluar dalamrezeki melimpah dari langit GSTmaka sebulat suara perwakilanberikrar taat setia hingga matimempertahankan kepimpinan 1MDBbiar dana derma hanya masukakaun peribadi shariah-compliancedan projek bilion-bilion atas kertasuntuk para kroni yang pagi petangmenghitung keuntungan atas anginsambil berjoli sakansesekali menderma sana sinisebagai hartawan korporatbertaraf idola.
Lembu dan kambingayam kampung dan itik seratiangguk-anggukgeleng-gelengtepuk bersorakterpesona dengan pembohonganwalau sama-sama tahuhanya menanti masauntuk disembelih sebagai laukhidangan para kapitaliscukong dan politikusyang terus kenyang curi makanatas nama ketuanan haiwan pribumi! – 27 November, 2015.
* Mohamed Fudzail merupakan pembaca The Malaysian Insider..  Lihat juga penyajaknya - Fudzail




Comments


  1. Lawan AMANAH...Adalah "Rasuah"
    Lawan Mem-BERI...Songlap Men-CURI
    Lawan Yg"LURUS..."Murtad" yg Parah
    Tunggang TERBALIK...Fitnah yg KEJI







    AMANAH Langit...Mem-BERI kan Bumbung
    AMANAH Matahari...Mem-BERI kan Cahaya
    Bulan & Bintang...Pem-BERIan yg Agung
    ""Mem-BERI"" Itu...AMANAH yang"ESA


    AMANAH Bumi...Mem-BERI kan Hamparan
    Indah nya Curahan...Si Air TERJUN
    AMANAH Nya Gunung...Mem-BERI Keteguhan
    AMANAH Nya Tumbuhan...Mem-BERIkan Oksigen


    AMANAH Nya Lautan...Mem-BERI kan Rezeki
    Khazanah Pelayaran...Dan Sumber Makanan
    Pem-BERIan "ILAHI"...Tak Putus Tak Henti
    AMANAH ""Mem-BERI""...Ke-Cintaan Nya TUHAN






    AMANAH ""Mem-BERI""...Ke-Cintaan Nya TUHAN
    Songlap & FITNAH..."Melawan" AMANAH
    Rasuah Men-CURI...Bejat nya Kemungkaran
    Melawan ""TABIE""..."MURTAD" yg Parah

    "MURTAD" Itu...Tunggang TERBALIK
    Melawan ""TABIE""...FITRAH yg Suci
    AMANAH Mem-BERI...Suci dan Cantek
    FITNAH-Men-CURI...""Bangkai" yg Jijik!


    Mengapa Mem-FITNAH...SONGLAP yg Jijik?
    Sedangkan Langit...Sentiasa Mem-BERI
    Mengapa "Murtad"...Tunggang TERBALIK??
    Sedangkan Matahari..."LURUS" Ber-Bakti
    Bukan kah Men-CURI..."Akidah" yg SYIRIK???
    Apb "HARTA"...Ber-KUASA Di Hati!!!????







    Wahai Sahabat...AMANAH Sejati
    Saksikan lah LANGIT...Saksikan lah BUMI
    Saksikan lah Kehidupan...Nabi dan WALI
    Yg Sentiasa ""Mem-BERI""...Tak Songlap-Men-Curi
    Kaseh Mem-BERI...Kaseh ABADI
    "RAHMAN-RAHIM-NYA"...Sejak Azali


    Wahai Sahabat...AMANAH Budiman
    Saksikan lah ""NAFAS""...Nyawa Mu yg Di-BERI
    Alangkah AGUNG-Nya...Pem-BERIan TUHAN
    AGUNG-Nya-Mem-BERI...AMANAH yg Azali
    AMANAH Mem-BERI...INDAH Menakjubkan
    Ber Cahaya Di Bumi...Di Langit nan Tinggi
    Tak Wujud FITNAH...Songlap Bajingan
    FITRAH yg Lurus...KUDUS dan Suci
    TASBIH dan Tahmid...Saling Ber Sahutan
    AMANAH Mem-BERI...Berganda DiLimpahi


    AMANAH Mem-BERI...Sifat-Nya ILAHI
    Sentiasa Mem-BERI...Mem-BERI Tak Henti
    Langit & Bumi..."Fitrah-Nya" Mem-BERI
    ALLAH Me Laknat...Yg "Melawan" TABIE
    Belit FITNAH...Songlap Men-Curi
    Tunggang TERBALIK..."Murtad" yg Keji
    Di Laknat Di LANGIT...Di Laknat Di BUMI
    Di Laknat Malaikat yg Mem-BERI Rezeki
    Alangkah ""Bobrok" nya..."Murtad" Men-Curi!?











    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

PA$ Makin Terkoyak. Karut. wal Marut - PA$ Selangor dan Isu Syi'ah [2 video]

Bebal Punya PA$

Erdogan arah gabenornya ketuk pintu si miskin, bukan sebaliknya - VIDEO