Breaking News - Turki menembak jatuh jet Pejuang Rusia, Foto dan Video Menarik

Turki telah menembak jatuh sebuah jet pejuang Russia yang didakwa menceroboh ruang udaranya hari ini, jet itu Su-24 berpusing-pusing terbakar di udara sebelum jatuh ke tanah di wilayah Syria. 

Seorang juruterbangnya telah ditawan pemberontak dan lainnya sedang diburu...lapor Mail Online




Asap tebal kelihatan dari bangkai pesawat Rusia (Sukhoi Su-24) yang jatuh ditembak oleh jet pejuang F-16 pihak tentera pagi selasa, lokasi tehempas ialah - Turkoman Mountains Syria.





Terdapat cerita yg bercanggah bro !, Turki mendakwa mereka menembak jatuh jet kerana melanggar ruang udara Turki serta memberikan 'sepuluh amaran' dalam tempoh 5 minit, sebaliknya Rusia mengatakan jet mereka itu berada dalam ruang udara Syria.


 

Adakah ini buktinya? Imej di kiri yg disokong oleh satu video di kanan ( http://video.dailymail.co.uk/video/mol/2015/11/24/2923820028933486641/1024x576_2923820028933486641.mp4 )mendakwa ianya menunjukan salah seorang juruterbang Rusia didapati terbunuh oleh pemberontak TurkiVideo lain (http://www.dailymail.co.uk/video/news/video-1231469/Military-aircraft-crashes-Syria-near-Turkish-border.html )



Turkey Shot Down a Russian Military Plane Who Violated Its Airspace
Published on Nov 24, 2015According to reports, Turkey shot down a Russian military plane near its border with Syria on Tuesday.According to Russian news agency TASS, Russia's defense ministry said the Sukhoi Su-24 plane stayed exclusively within Syrian airspace. 
The two pilots reportedly ejected from the plane and their fate is unclear.
According to the Associated Press, Turkey says it warned the Russian plane several times before they shot it down.Russian President Vladimir Putin's spokesman said, the downing of the plane is "a very serious incident," but it is too early to draw conclusions.It wasn’t the first time Turkey shot down an aircraft that violated its airspace. In October this year, Turkey shot down an unidentified drone at the border with Syria. It had also complained about Russian warplanes violating its airspace earlier in the month..wochit News


Rusia mendakwa jet yg ditembak itu berada dalam ruang udara Syria..Turki pula mendakwa jet fighter Sukhoi Su-24 milik Rusia itu ditembak kerana menceroboh ruang udaraTurki, sekalipun sepuluh amaran diberikan dalam tempoh lima minit, tetapi ianya diabaikan oleh juruterbang Sukhoi Su-24.

Presiden Rusia Vladimir Putin menyebut bahawa keputusan Turki menembak jatuh jet pejuang Rusia itu sebagai satu perbuatan 'menikam' belakang oleh rakan 'sejenayah' pengganas? kata Presiden Putin, bercakap pada pertemuan dengan Raja Abdullah II dari Jordan di Sochi, Rusia, pada petang Khamis.
'Kami tidak akan bertolak ansur dengan kekejaman itu seperti yang berlaku hari ini dan kami berharap masyarakat antarabangsa akan mencari kekuatan untuk bersatu tenaga dan melawan kejahatan ini, "kata Putin.
Presiden memberi amaran bahawa 'peristiwa tragis hari ini akan mempunyai akibat yang serius dalam hubungan Rusia-Turki', tidak lama sebelum Menteri Luar Sergei Lavrov membatalkan lawatan esok ke Turki, di mana kedua-dua negara dalam rangka membincangkan isu Syria.
Putin berani mendakwa bahawa Turki telah membeli minyak dari ISIS, membiayai kumpulan pengganas, dan menuduh Ankara untuk melindungi jihad dengan tentera negara itu, RT.com melaporkan.


Penerbangan: Peta ini menunjukkan laluan jet Rusia (ditunjukkan dengan warna merah), berdasarkan data yang dikeluarkan oleh kerajaan Turki, termasuk di mana ia telah melanggar ruang udara Turki, dan kawasan di Pergunungan Turkomen mana ia terhempas.

Difilemkan: Kejadian itu telah dirakam oleh sebuah kamera dan telah disiarkan di TV tempatan Turki dan dalam juga dalam talian.
Hanya beberapa jam sebelum jet Rusia telah ditembak jatuh, Ankara menggesa mesyuarat Majlis Keselamatan PBB untuk membincangkan serangan ke atas kawasan Turkmen di Syria, yang telah memaksa 1,700 orang awam meninggalkan rumah mereka dalam tempoh tiga hari yang lalu, menurut pegawai-pegawai Turki.
Ia diikuti degan memanggil duta Moscow pada hari Jumaat, apabila Ankara menuntut menamatkan segera operasi tentera Rusia berhampiran sempadan Syria dengan berkata tindakan Rusia tidak 'merupakan satu perjuangan menentang keganasan' tetapi lebih kepada 'pengeboman' orang awam.
Pegawai Turki berkata, pesawat Rusia telah diberi amaran bahawa ia adalah dalam sepuluh batu ke sempadan Turki, dan pesawat itu kemudian memasuki wilayah Turki, sambil menambah bahawa pesawat kedua juga telah menghampiri sempadan dan diberi amaran.
'Data yang kita ada adalah sangat jelas. Terdapat dua pesawat menghampiri sempadan kami, kami memberi amaran kepada mereka kerana mereka terlalu dekat, "kata seorang pegawai kanan Turki.
"Kami memberi amaran kepada mereka untuk mengelakkan memasuki ruang udara Turki , dan kami memberi amaran kepada mereka banyak kali. Penemuan kami menunjukkan dengan jelas bahawa ruang udara Turki telah diceroboh beberapa kali. Dan mereka melanggar secara sedar, "kata pegawai itu.

One of the pilots can be seen parachuting down after ejecting from the plane, as the wreckage burns

This image released by the Turkish Army reportedly shows the flight radar tracking the movement of the downed Russian Sukhoi Su-24 jet, showing where it entered Turkish air space and where it went down

Ejected: The two pilots of the Russian Sukhoi-24 jet can be seen parachuting down after the plane was hit

Russia's Ministry of Defence claims the jet was in Syrian airspace, and was shot down from the ground

Russian pilots are equipped with a small escape kit in a compartment underneath their ejector seat .

Among the basic equipment in the escape kit is a machette, pictured, and a small supply of water.
RUSSIAN AIRFORCE'S 'BASIC' EMERGENCY KIT... A MACHETTEBy DARREN BOYLE FOR MAILONLINE 

Russian pilots operating out of the Latakia air base in Syria have a small escape kit to help them on the ground if they are forced to eject from their jet. 
In the Sukhoi Su-24 Fencer, the escape kit is located in a small compartment underneath the ejector seat. 
The escape kit contains an inflatable raft, in case the aircraft is brought down over water. There is also a radio beacon which will relay the pilot's location to any potential rescue aircraft. 
The pilot also has a radio, signal flares, a machete and a knife. It is likely the pilot will have a sidearm to defend himself. 

Sumber Mail Online


Khulasah !

Tahu pula Rusia marah dan memberi amaran kepada Tuki bro? tidak akan bertolak ansur dengan kekejaman itu? Tahu pulak ianya terlalu serius ?

Turki sebuah negara berdaulat, Negara Islam berdaulat, tentulah ia akan mempertahankan 'kedaulatan' mereka setiap inci buminya? Bukan membiarkan de so called 'pencerobohan' ke atas mereka seperti sesetengah negara 'kecil' yang tetap diam membisu seribu bahasa sekali pun 'pencerobohan' ruang udara negara2 kecil ini begitu kerap berlaku?..mereka tidak mengambil apa2 tindakbalas 'tertentu' bro? hanya menyatakan kekesalan sahaja? 


akhirkalam

www.youtube.com
Dengar bacaan menarik dari ayat 60 Surah Al- Anfal..
Tekan www.youtube.com bro !


والحمد لله رب العالمين





Comments

  1. tanda2 kiamat makin hampir..... apibala pertumpahan darah besar2an berlaku antara negara islam & kafir

    ReplyDelete
  2. TEHRAN (FNA)- Russian sources revealed on Thursday that the pilot of the Russian Su-24 jet that was shot down by Turkey over the Syrian airspace on Tuesday was rescued in an operation by Iran's globally renowned IRGC Qods Force Commander Major General Soleimani.
    On Tuesday, a Russian Su-24 bomber jet crashed in Syria. Russian President Vladimir Putin said that the plane was downed by an air-to-air missile launched by a Turkish F-16 jet over Syrian territory, falling 4 kilometers (2.5 miles) from the Turkish border.
    The crew of the plane ejected and one pilot was killed by fire from the ground, according to the Russian General Staff. The co-pilot Captain Konstantin Murahtin survived. But the story of how he survived in a land surrounded by various types of terrorist groups for tens of kilometers was unknown until today.
    Emad Abshenas, a reporter for Russia's state-run Sputnik news agency, wrote a piece in the Persian-language website of the Russian agency quoting the entire story from a senior Syrian officer.
    "I contacted one of the Syrian officers who is my old friend and is stationed in Lattakia and asked him to tell me the story, and here is what he said," Abshenas mentioned

    fna

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Wanita Arab dan Bukit Bintang - video

Lebai Otak Tersumbat ! Episod Jilat Kaharq Ijau.| Edisi Tertangguh.

‘overthinking’ ! Apa tu?