Cucu Bertanya, Atuk Sempoi Punya Jawab

Bila baca tulisan Abe Awang Malaya dlm status fbnya yang berdialog dengan cucu kesayangan? telahan, andaian dan persepsi ramai adalah bersamaan dengan beliau, menolak Hadi Awang sebagai 'de superb' figura yang dihormati sebelumnya !  


***********

CUCU : "Atuk, nak tanya, mula-mula atuk kuat sokong PAS..... Kemudian atuk menolak PAS secara total...... Apa peristiwa atau insiden yang menjadi turning point yang menyebabkan atuk menentang PAS habis-habisan...?"

.
DATUK : "Masa mula-mula tercetus krisis MB Selangor, Hadi Awang mengeluarkan kenyataan secara terbuka bahawa dia sokong Khalid Ibrahim kekal sebagai Menteri Besar.... Itulah perkataan yang telah merubah jalan sejarah politik di Malaysia."
.
CUCU : "Hanya dengan kenyataan Hadi Awang itu, atok terus tolak PAS...?"
.
DATUK : "Hadi Awang bukanlah seorang ahli politik yang baik.... Dia tidak ikhlas bergabung dengan PKR dan DAP.... Salah satu sebab dia pertahankan Khalid Ibrahim ialah kerana mahu menghalang Wan Azizah jadi Menteri Besar.... Bila PAS tidak menyokong Wan Azizah, keadaan menjadi rumit kerana Khalid Ibrahim tidak mahu letak jawatan.... Anwar merasakan dia perlu berjumpa Hadi.... Dia menyuruh Setiausaha Agung PKR supaya menghubungi setpol Hadi untuk memberitahu Anwar mahu bertemu Ustaz Hadi..... Setpol Hadi bernama Shamsuri.... Dia memberi bermacam-macam alasan untuk menghalang pertemuan Anwar-Hadi itu dari berlaku..... Kononnya Tuan Guru sibuk, sakit, tidak sihat dan seumpamanya...... Tiba-tiba Anwar dapat tahu Hadi mendapat tahu Hadi telah pergi berjumpa dengan Lim Kit Siang secara sulit, untuk menghasut DAP supaya menolak Wan Azizah…. Hadi juga mengadakan pertemuan sulit dengan Azmin dan menawarkan jawatan Menteri Besar sekiranya Azmin bersetuju membawa 5 orang Adun PKR untuk bergabung dengan PAS dan UMNO….. Setiausaha Agung PKR menghubungi Dr Shamsuri, setpol Hadi Awang untuk bertanya samada Anwar boleh berjumpa Ustaz Hadi atau tidak….. Dr Shamsuri jawab, kalau nak jumpa kena datang ke Terengganu, sebab Ayah Chik ada di Terengganu……… Anwar pun segera terbang ke Terengganu bersama Saifudin Nasution, S/U Agung PKR……. Tempat yang dijanjikan ialah di Hotel Prinz Park dekat lagun Kuala Ibai…… Ketika kedua-duanya sampai, Hadi Awang telah ada di situ bersama Mustafa Ali dan Dr Shamsuri….. Maka berlakulah pertemuan tertutup disertai oleh 5 orang…… Anwar yang mula-mula bercakap…. Anwar bagitahu dengan rendah hati : “Ini tentang pertukaran MB Selangor, kita ada masalah’….. Sampai situ saja Anwar sempat bercakap, Hadi terus potong : ‘Masalah….. enta lah punca masalah..! Enta jadi khadam Mahathir selama 16 tahun….! Semua masalah datang dari enta….! Bla bla bla bla’…. Anwar terkejut. Saifudin terkejut. Mustafa Ali terkejut. Dr Shamsuri pun terkejut…… Lepas tu Anwar berkata : ‘Ana dan keluarga mengucapkan terimakasih kepada PAS dan Ustaz Hadi yang telah banyak membantu ana selama ni’…… Hadi tak jawab sepatah pun, dia bangun, Anwar hulur tangan bersalam, Haji tak berbunyi suara walau sepatah pun, dia terus keluar….. Sejak kejadian itu, atok terus tolak Hadi Awang secara total….. Manakala atok menolak PAS sepenuhnya sejak muktamar agung PAS pada 1/6/2015, di mana kesemua 18 orang JKKP yang pro Anwar telah disingkirkan dari barisan kepimpinan….”
.
CUCU : “fuhhh.... macam tak caya je.... betul ke tok...? Atok ada bukti ke...?"
.

DATUK : "Kalau nak bukti, pergi lah mahkamah.... tak payahlah tanya aku..!"

Diangkat dari FB Abe Awang Malaya

Sisipan Maknawi




Zam: Najib dimaafkan jika satukan Umno-PAS Baca Di Sini


Khulasah

*    Kalau macam tu, sonanglah bro, apa 'dosa' pun boleh di 'hazaf', dipadam, di 'delete' ? Kah Kah Kah
Berlambak sangat 'isu' tu bro ! Banyak lawa akai hang Zam? lama sangat hang jadi 'Awang Selamat' ! sejak dari 'Utusan' sampai laa nie pun hang tak habis cuba dok 'suntik ubat pelali' kat rakyat ? ingat rakyat mudah lupa ke? ingat rakyat tak sengsara ke dgn perangai PAS dan Paschai? dgn segala krosot mosot masai, rakyat berkuntau untuk hidup, untuk cari makan, cari nafkah ?


Umno dengan PAS dah bersatu bro ! jangan buat tak tahu? cuma tak tidoq sekali saja, sejak Tok Sidang dan Tok Bomoh PAS acap sangat ziarah hang aku dengan Tok Sidang Umno ! Depa dah macam 'abang adik', 'sepupu sepapat' saja layaknya ? 




Maka atas sebab inilah bro ! Amanah ditubuhkan, PAS sudah TIDAK lagi memperjuangkan isu2 yg 'menyesakkan' rakyat seperti 1MDB, Nilai ringgit yg meghudum jatuh, Rasuah dan kos sara hidup yang kian 'mencekik' dan lainnya sekadar contoh.
Laa nie PAS pun dah dapat memba baru ! Si Baju Merah  depa dok cadang nak 'team up' sekali dalam Himpunan 60K ! kah kah kah
bacaJamal diminta bertemu penganjur baju hijau



Pas dulunya, masa zaman UFN ! mereka menanam benih 'pro' bro !
Benih tu benih yang terpilih dan mengeluarkan 'buah' yg harum dan manis hingga ramai 'terkenang' keenakan rasanya yg sentiasa disebut2 ! memang harum lagi manis..segar2 bro !

Benih terpilih ini kemundiannya 'diracun', dicangkul keluar dari tempat asalnya ia berbuah..lalu diganti dengan benih2 baru ! Ini terjadi semasa era 'Tok Sidang' Pas yang ada sekarang ini bro ! Benih2 baru ini, bukan benih yang dipilih di zaman UFN? tetapi bercambah dan biak di era Tok Sidang sekarang ini..Benih ini lebih merupakan benih2 'klon' yang sama dengan citarasa Tok Sidang sendiri..akhirnya benih2 ini mengeluarkan buah yang 'berulat' bro ! rasanya pula kelat, tawar, pahit dan masam2 gitu bro ! jadi ramai yg dah tak nak beli buah dari benih2 baru ini bro ! 


Dikhabarkan oleh yg empunya cerita, buah2an dari pokok benih baru ini terpaksa 'dilelong' dengan harga yang 'murah' sekali bro ? tu pun orang tak nak beli ! tak boleh nak makan, nak rasa pun depa tak mahu bro ! pahit berdengung !Kah Kah Kah    


Habis tu atuk? buah2 tu depa buat apa?

Nak buat apa lagi cu ! depa sendiri laa makan !masam ke, pahit ke, berulat ke ? pelan2 depa telan juga laa !
Pasai tu laa ramai yg muntah2, pening2, kepala pun sakit2 !!

Jadi Atuk?

Jadi apa lagi? bila saja depa 'start' bercakap, berkata2, banyak bijik buah jadi tak ketahuan hala, macam 'jentik-jentik' meloncat sana meloncat sini..depa laa yang jadi jentik-jentik ! tu pun ada hati depa nak 'jentik' orang? sendiri jadi jentik-jentik ? tak sedor pulak?
Kah Kah Kah









Comments

Popular posts from this blog

Yang Bilang Cina Anti Islam, Malulah Bila Lihat Video dan foto Ini..

PA$ Makin Terkoyak. Karut. wal Marut - PA$ Selangor dan Isu Syi'ah [2 video]

Bebal Punya PA$