Merah dan Hijau, Hari ini dan Semalam ? [Video]

Himpunan Maruah Melayu
Perkara Yang Perlu Anda Tahu ??

says.com

Selepas kuning dan merah, 

Pas pula anjur himpunan baju hijau

foto - NewMalaysianPost.com

KUALA LUMPUR: Selepas kumpulan baju kuning dan baju merah mengadakan perhimpunan, tiba giliran penyokong Pas pula berhimpun menggunakan warna hijau dikenali Himpunan 60,000 (H60K).

Ketua Pemuda Pas, Nik Mohamad Abduh Nik Abduk Aziz berkata, perhimpunan pada Oktober itu diadakan bertujuan menguatkan kembali sokongan kepada parti itu.

“Matlamat perhimpunan ini berkait rapat dengan krisis politik Malaysia, sama ada dalam negara, parti Pas dan Pakatan Rakyat (PR).

“Semua itu perlu sokongan serta dokongan kefahaman ahli supaya yakin dengan perjuangan,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Pas pada Selasa.

Ahli Parlimen Pasir Mas itu menafikan perhimpunan hijau itu sebagai tindak balas terhadap perhimpunan Bersih 4.0 dan Himpunan Rakyat Bersatu yang tidak disertai Pas.

Sebaliknya, perhimpunan itu dibuat selepas desakan akar umbi yang mahu membuktikan Pas masih mendapat sokongan walaupun berlaku kemelut dalam parti terutama ahli keluar secara bersama-sama bagi menyertai Gerakan Harapan Baru...NewMalaysianPost.com


How did the anti-Bersih movement start? What started as an anti-Bersih demonstration, has spiralled into the promise of a racially instigated protest

Anti-Bersih group demonstrating 'self defense' moves Image via The Rakyat Post
In the days leading up to Bersih 4.0, two weeks ago, a racially charged group sprouted and organised what seemed like a violent demonstration.

The group, led by the coalition of Malay non-governmental organisations' chairperson, Datuk Jamal Md Yunos, gathered in front of the Sogo shopping mall, sporting bright red t-shirts with the phrase 'Keamanan' on it.

Ironically enough, the 'Keamanan' red t-shirts group started beating each other up withwooden sticks and limestone bricks reasoning it as a preparation for the Bersih 4.0 rally, should there be any ruckus during the peaceful rally.
says.com


Cerita Semalam

When the self-defense demonstration received a lot of negative comments, Jamal was quick to rectify that the whole debacle was just a 'silat demonstration - 
 astroawani.com


Anti-Bersih group's self-defense demonstration



20 NGOs reach out to PM Najib Razak, urging him to stop the 16 September rally - 
 malaysiakini.com



    • Gabungan NGO-NGO Malaysia chief and the red shirt rally members during their convoy around Kuala Lumpur, yesterday.
  • motorcycle convoy rode through the city centre yesterday with riders wearing red “Bersih For Peace” t-shirts to allay fears about a planned rally on Sept 16 by mostly Malay organisations, according to media reports.

    The motorcyclists paraded through Chow Kit, Dataran Merdeka and the Bukit Bintang areas, according to a report in Berita Harian - 
     freemalaysiatoday.com


    • Anit-Bersih lobbyists protesting against Bersih 4.0
  • Gabungan NGO-NGO Malaysia chief Jamal Md Yunos has been up in arms, promoting a set of racially charged objectives for his Himpunan Maruah Melayu (Rally for Malay Dignity) on Malaysia Day. -  says.com
Meanwhile, UMNO has allegedly issued a nationwide order to gather its members for the “red shirt” rally, despite official statements endorsing otherwise

    • The letter from Umno executive secretary Datuk Ab Rauf Yusof directing representatives from state liaison committees to attend meeting on September 4 to discuss arrangements for the ‘red shirt’ rally, as sighted by The Malaysian Insider
  • The UMNO headquarters issued a notice to its divisions to mobilise members to attend the “red shirt” rally on September 16, despite official statements that the Malay party has not endorsed the controversial gathering.

    In a letter sighted by The Malaysian Insider, representatives from state liaison committees were to attend a meeting on September 4 to discuss arrangements for the rally which will take place in Kuala Lumpur.

    The letter was signed by UMNO executive secretary Datuk Ab Rauf Yusof and the meeting was held at UMNO’s HQ in Menara Dato Onn at 9am on Wednesday.

    Three days ago, UMNO president and Prime Minister Datuk Seri Najib Razak said the party did not endorse the rally but would not stop members from attending it.
     themalaysianinsider.com



Fearing a bloodbath, a group of 20 NGOs submitted a memorandum to Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah on 11 September, requesting him to put a stop to the rally

 themalaysianinsider.com


Gabungan NGO-NGO Malaysia chief Datuk Jamal Md Yunos

Himpunan Maruah Melayu to teach the Chinese to not be 'kurang ajar' (rude) towards the Malay community


    • At a press conference today, Sungai Besar Umno division chief Jamal Md Yunos also“thanked” Bersih 4 rally-goers for opening the eyes of the Malays after the great disrespect they showed to the country’s Malay leaders when they brandished insulting slogans and messages.

      “We are going down to Bukit Bintang, to send a clear message to the Chinese of DAP to not be ‘kurang ajar’ to the Malay race,” he said.

      He also pointed out that 90 per cent of Bersih 4 rally goers were made up of Chinesemembers of the community while those of other races who participated had been “brainwashed” by the Chinese of DAP.
       freemalaysiatoday.com

Traders, taxi drivers and hoteliers around Petaling Street and Bukit Bintang are forced to close their businesses on Malaysia Day in fear of uproars during the protest

Kuala Lumpur Hawkers and Petty Traders Association chairman Datuk Ang Say Tee said about 90% of the traders in Petaling Street or Chinatown would not open for business next Wednesday – Malaysia Day – when the rally is set to take place.

Hotels have started receiving room cancellations.

“I will definitely suffer losses. We are already seeing fewer tourists and less business nowadays,” he lamented, describing the red shirt rally as a nuisance. thestar.com.my


  • Who is organising Himpunan Maruah Melayu?

    • After insisting that he does not know the organisers of the red shirt rally, Jamal, suddenly, popped the silence over the matter by naming Persatuan Silat Kebangsaan (Pesaka) as the group spearheading the rally

    • Image via The Malaysian Insider
        • Gabungan NGO-NGO Malaysia chief Datuk Jamal Md Yunos

    He also said that the group will be following the lead of the National Silat Federation (Pesaka) on the day of the rally. However, Pesaka has denied having any connection to the rally.

    Persekutuan Silat Kebangsaan (Pesaka) president Ali Rustam today said that the rally organised by the group on Sept 16 has nothing to do with the Himpunan Maruah Melayu (Rally for Malay Dignity).
    Therefore, Ali said those who want to incite racial violence should stay away from the Sept 16 rally by the silat group.
    "Those who are angry on a racial basis (marah perkauman) and want to create trouble,don't come," he said at a press conference in Kuala Lumpur today.

    He said those who want to attend the silat rally, called ‘Himpunan Rakyat Bersatu’ (United People's rally), need not wear red nor be Malay.
     malaysiakini.com


    Not only did they practice with sticks and bricks, they also claimed that they will be training with 'parang', purely for self-defense purposes of course
      • Violent demonstration in front of Sogo shopping mall prior to the Bersih 4.0 rally
    • “There will be a closed door training for our members tonight and they will use parang and swords for self-defence,” he was quoted telling The Star Online yesterday.

      “We will not initiate violence unless we are attacked by the 'yellow' team, then our people in red will be able to defend themselves,” he said, referring to the Bersih 4 demonstrators who have chosen yellow as their colour.

      He reportedly pointed out that past rallies by polls reform group Bersih 2.0 had turned violent.
       themalaymailonline.com

    Cerita Hari Ini


    Depa Mai dari merata cherok bro !



    KUALA LUMPUR – Peserta Himpunan Rakyat Bersatu atau himpunan baju merah yang mula membanjiri ibu negara sejak pagi tadi datang dari pelbagai lokasi.

    Menurut salah seorang peserta, Mohd Ali Yusof, 54, ‎yang berasal dari Alor Setar Kedah, sebanyak 20 buah bas dari negeri itu datang ke himpunan pada hari ini.





    “Dari Kedah ramai, Alor Setar sahaja sudah 20 buah bas, kami bertolak awal pagi tadi,” katanya kepada Sinar Online.

    Dalam pada itu,terdapat beberapa peserta yang mengedar salinan ‘Ikrar Sumpah Melayu’ kepada peserta untuk dibacakan dalam himpunan nanti.

    Antara kandungan ikar tersebut ialah menyeru agar orang Melayu bersatu dan mempertahankan maruah mereka - NewMalaysianPost.com



    National Service Department (PLKN) buses were sighted around town carrying protesters for Himpunan Rakyat Bersatu - 
    the buses are managed by third party bus operators and are only hired by the department on a contractual basis.
    "PLKN stresses that the use of the buses for the rally is not our responsibility. We also did not approve any applications to use the bus for Himpunan Rakyat (Bersatu)," says the department.

     malaysiakini.com


    Trouble brews as the 'reds' insist on going through Petaling Street despite police ban
      • Protesters adamant on going through Petaling Street
    • Some 300 participants want to enter Petaling Street but the police have prevented them. Negotiations are underway.

      One of the leaders chants, “Chinese don’t be rude, this is the last warning”. Some of the participants are carrying a poster which reads, ‘Kekal Najib’ (Keep Najib).
       malaysiakini.com



    2.50pm - Jalan Petaling: Kecoh seketika tapi terkawal
    Published on Sep 16, 2015Walaupun terdapat ucapan provokasi dengan ada peserta yang mahu merempuh ke kedai-kedai di sekitar Jalan Petaling, namun secara keseluruhannya keadaan adalah terkawal.Peserta kemudiannya terus berarak menuju ke destinasi mereka di Padang Merbok..KiniTV

    About 10,000 protesters from PWTC are heading towards Padang Merbok
      • Protesters marching towards Padang Merbok with racially instigated placards
    • Some from Kelantan carry musical instruments like the gong and flute to entertain all during the march.

      Others carry placards reading: "Cina DAP jangan kurang ajar di Malaysia" (Don't be rude in Malaysia, DAP Chinese) and "DAP pengkhianat bangsa" (DAP are traitors).
       malaysiakini.com

    UMNO man Ahmad Maslan raises his protest spirit with loud cheers of "Hidup Najib" (Long live Najib), "Hidup Melayu" (Long live Malays), "Hidup Umno" (Long live Umno) and "Long live Barisan" (Long live Barisan)..

    UMNO information chief Ahmad Maslan (foto kiri)
    • "Our struggle is for the Malay race but we still respect other races. Our struggle is forIslam and for our beloved country," said Ahmad, before leading the participants in chants of "Allahuakbar" (God is great).

      "This is our soil, our land, the land where our blood has spilled," said Kelantan opposition leader Alwi Che Mat, before stomping his feet on the stage and chanting “Allahuakbar”. 

      He then uttered Islamic invocations and yells "reject DAP".
       malaysiakini.com

    Kah Kah Kah
    Banner macam tu?
    orang senyum geligeleman saja?
    Cer raba poket seluaq? 
    Berapa ketoi Not (ringgit) dok ada ?
    berapa relung, berap ekar tanah tok nenek melayu 
    hangpa yg ada lagi? dah dekat nak nazak dah tanah tu semua?
    Sapa punya keroja? kalo bukan Umnuuuu? Pasai apa nak marah kat Cina?

    Ke mana pergi tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah seluas 3 juta hektar.

    Baca yg nie bagi paham - 

    Tanah Rizab Melayu Semakin Hilang? - Berita Semasa



    "Kehilangan tanah rizab Melayu di sekitar Kuala Lumpur amat menakutkan apabila tanah rizab Melayu sejak tahun 1957 hanya tinggal 5.1% sedangkan bangsa lain memiliki 94.9 % hartanah. Kebanyakan modus operandinya adalah dengan mengambil tanah rizab Melayu dan ditukarkan kepada status komersial. Akhirnya, ramai jadi kaya atas
    Dah melehaq sangat pitih dollar cina? hangpa pi haria tanah2 rezab melayu? 
    Mau marah, nak 'mengamuk' kat cina lagi ke? 
    Jadi sapa yang 'kamjat' ?
    Akai tak dak...

    Kah Kah Kah


    Apa Kata Mereka?

    Former Malaysian premier, Tun Dr Mahathir Mohamad thinks red shirt rally is unnecessary
      • Former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad
    • Tun Dr Mahathir Mohamad today warned against the so-called Himpunan Maruah Melayu on September 16, citing previous unrest in Bangkok, Thailand to illustrate the dangers of rival protests.
      He also criticised the supporters of the protest for saying it was necessary to counter the Bersih 4 rally last month for purportedly being dominated by theChinese.
      "There is no need. This isn't a question about race, it is about overthrowing the government,” the former prime minister told reporters after arriving at the Subang Airport today.
       themalaymailonline.com

    Former PKR de facto leader, Anwar Ibrahim classifies the rally as a moral failure for UMNO
      • PKR de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim
    • "The statement by Ahmad Zahid and a few Umno leaders that Umno members are free to join the rally shows a moral failure by their party leadership," he said.
      Anwar said while it is the right of all communities, including the Malays, to defend their interests, it is inappropriate to fuel racial sentiments.

      "We should not fuel racial issues as planned by the red shirts gathering on Sept 16 that is objected by Islam and Malay culture," he said.

      "The rakyat should not be fooled or be taken in by such divisive tactics," he said.
       malaysiakini.com

    PM Najib has given green light to UMNO members that wish to attend the rally, disregarding the police force's ban on the street protest
    Image via BBC
      • Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak
    • Prime Minister Najib Abdul Razak said Umno members are free to join the Sept 16 red-shirts rally but reminded them that they must follow the law.
      "No, (I won't stop Umno members from joining the rally).."It is a free country, as long as they observe the law. No one is above the law, including Umno members. They are not above the law," said Najib, who is also Umno president.
      Najib also denied that Umno is the organiser for the rally although he admitted that there are NGOs affiliated with party leaders who feel compelled to go to the rally.
       malaysiakini.com


    Sambutan Hari 
    Malaysia wajar dizahirkan dengan acara-acara yang melambangkan kesepaduan rakyat dan kecintaan kita yang tidak berbelah bahagi kepada ibu pertiwi, kata Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    "Janganlah pula Hari Malaysia disambut dengan perarakan atau perhimpunan yang boleh ditafsirkan sebagai berbaur perkauman walau apapun motif di sebaliknya," kata beliau yang juga timbalan pengerusi BN dalam perutusan Hari Malaysia...Read More...


    sumber -
    SAYS Malaysia
    NewMalaysianPost.com
    Lain2 sumber berkaitan.



    Khulasah

    Hari ini, 
    16 Septeber 2015 Hari Sambutan Kelahiran Malaysia bro !
    Hari ini juga KL dicemari dengan sekelompok NGOs Melayu yg kononnya mau mempertahankan 
    De So Called 'Maruah Melayu'? mencemari sambutan Hari Malaysia yang menyentuh seluruh rakyat.

    'Maruah Melayu'
    Begitu kah nak perjuang de so called 'Maruah Melayu'? 
    Membangkitkan isu dan faham bangsa sudah 'out dated' bro !
    dah lama dah sejak Islam memerangi faham 'asabiah ini sejak ianya ditolak oleh Islam sendiri melalui berbagai hadis Nabi s.a.w, antataranya :
    (( ليس منا من دعا إلى عصبية، وليس منا من قاتل على عصبية، وليس منا من مات على عصبية ))
    (أخرجه أبو داود عن جبير بن مطعم )  ) lihat mafhumnya di bawah sekali.

    Apa yang kita orang Melayu dapat dgn 'perjuangan' seperti ini? Pulihkah kembali 'maruah' yg nak dicari itu? lagi hanyut ada laaa..
    Jangan ingat bangsa lain yg sah sebagai warganegara tidak berfikir 'sesuatu'? dan kenapa kita tidak boleh hidup bersama dgn saling menghormati satu sama lain? Kerana kita yang 'jadi begini'lah ! mereka akan lebih 'membenci' satu kelompok tertentu itu dengan lebih mendalam lagi? Hasilnya? Melayu akan 'lebih' tertekan' bro hanya kerana kerenah dua tiga kerat Melayu yang singkat akal dan budi termasuklah segala pimpinan mereka yg menyeru dan menggalakan amalan sedemikian ?

    Sampai bila, perkara ini harus berlangsung? Selepas ianya berlalu? dapatkah 'maruah' yang dicanang itu diperolehi? Dapat? Nahi bro Nahi..Melayu sendiri cemarkan mruah mereka?

    Melayu yang 'menolak' Islam sebagai satu cara hidup mereka akan lebih parah lagi 'maruah' mereka !
    Kita ambil saja iktibar dari perpecahan PR selepas Muktamar PAS ke 61 lepas umpamanya.. Bila mereka menolak DAP sebagai sekutunya dlm PR (dan sekarang terhegeh2 nak join balik dgn PR 2.0) yang di dalamnya masih ada DAP ! Di mana 'maruah PAS'? Pas tu melayu saja dalamnya bro, sekarang maruah PAS kian merudum, menjunam bro ! ramai ahli sendiri yg dah kabul dari PAS..Kalau PAS 'still' bermaruah? tidak akan ada yang nak berhijrah ke lain wadah politik ! Semua dah paham kenapa maruah PAS terjejas begitu teruk?(tak payah aku ulang siar di sini) sampai sesi ceramah dan penerangan depa pun tak sapa sangat nak pi dengaq? Tinggallah Paschai dok 'keriau' pegang mic sorang2 ! Kah Kah Kah

    Walaupun PAS 'membawa' Islam dalam peta siasah dia, orang melayu yang sadar dan waras tetap tak melihat itu semua bro ! berbeza dari PAS sebelum Tok Sidang sekarang ini, kerana depa sadar nilai dan kesucian Islam yg dibawa oleh PAS yang sekarang, tidak selari dengan tingkah laku pimpinan2 mereka yang ada..Islam itu bersih dan suci, tetapi dalam diri yg bercakap dalam PAS sekarng? atas nama Islam itulah yg 'tercemar' bro ! 

    Ditambah lagi, beberapa pimpinan atasan PAS yg terlalu cenderung dgn 'semangat' yang ada pada Umno sendiri? yang penuh dengan 'laungn' 'asabiah' Melayu yang entah apa2an ! seperti yang terjadi pada 'hari ini'? dan akan ada lagi Oktober nanti? seperti kataNik Abduh selaku KPPAS, “Matlamat perhimpunan ini berkait rapat dengan krisis politik Malaysia, sama ada dalam negara, parti Pas dan Pakatan Rakyat (PR)..Kah Kah Kah

    Selepas diheret dengan pelbagai konflik dalaman baik dengan rakan gabungan Pakatan Rakyat mahu pun kepimpinan parti itu sendiri, PAS hari ini melancarkan “Himpunan 60 Ribu” (H60K)...lepas tu Nik Abduh nak ajak sama PKR, DAP, BN join dgn dia? Walhal himpunan ini untuk kukuhkn Parti PAS...lepas tu ajak parti lain sama? Hang buat lawak apa nie Nik Abduh? Nak kukuh parti mana nie? Lawak chop apa pulak nie?

    Tu laa pasai PAS dah jadi kalamentong, kalamanyak ! dah tak ketahuan hala punya program sejak 'berkawan rapat' dgn Umnuuu nie? orang lain pakat buat 'himpunan' sorang' sikit, dia pun tak mau kalah jugak? KAH KAH KAH KAH



    akhirkalam
    موسوعة النابلسي للعلوم الاسلامية

    Faham 'Asabiyah bukan dari ajaran Islam

    (( ليس منا من دعا إلى عصبية، وليس منا من قاتل على عصبية، وليس منا من مات على عصبية ))
    (أخرجه أبو داود عن جبير بن مطعم )

    Dalam apa juga keadaan !
    Islam tidak pernah mengajar faham 'asbiah !
    Islam ajarkan manusia saling kenal mengenali 
    satu sama lain 
    dan saling membantu serta membuat kebaikan !
    Sebab itu mafhum Hadis Nabi s.a.w di atas adalah menolak faham 'asabiah ini !

    "Bukanlah dari kami (dari umat yg diakui Nabi s.a.w) mereka yang menyeru kpd 'asabiah,
    dan juga bukan dari kami mereka yang terbunuh atas (memperjuangkan) 'asabiah, Dan juga bukan
    dari kami mereka yang mati atas 'perjuangan' 'asabiah" 
    (HR Abu Daud)




    Comments

    Popular posts from this blog

    PA$ Makin Terkoyak. Karut. wal Marut - PA$ Selangor dan Isu Syi'ah [2 video]

    Bebal Punya PA$

    Erdogan arah gabenornya ketuk pintu si miskin, bukan sebaliknya - VIDEO