PRU14 | Dari Dapur Pakatan Harapan | Video

Esok akan menentukan samada Pakatan Harapan mampu beralih ke Putrajaya atau terus kekal sebagai pembangkang. UMNO - BN dan PAS perlu diatasi kiranya hasrat pembangkang mahu di realisasikan. 

Ikuti beberapa 'masakan' dari dapur Pakatan Harapan di hidangkan kepada pembaca. Dapur masakan ini begitu menyelera kan bro ! Maklumlah yang menyediakan 'masakan' ini, bukan sebarang 'chef' bro ! Mereka adalah 'pakar' masakan bertauliah dan disegani ramai. Mereka adalah 'pakar' masakan politik ternama. Ikuti 'masakan' mereka.

KAJIAN INVOKE
PH dijangka menang 111 kerusi Parlimen, BN hanya 54 di Semenanjung. perintah 7 negeri – Invoke
Kajian yang dibuat oleh Invoke mendapati, Pakatan Harapan (PH) akan menang 111 kerusi parlimen dan 253 kerusi DUN di Semenanjung Malaysia dalam pilihan raya 9 Mei ini.

Menurut kajian itu, Barisan Nasional (BN) hanya memenangi 54 kerusi parlimen dan 192 kerusi DUN menurut kemas kini data terbaharu.

Paling menyedihkan, kajian Invoke itu tidak memberikan sebarang kerusi untuk Pas dan bakal kehilangan negeri Kelantan dalam PRU kali ini.

BN dijangka merampas Kelantan dari tangan Pas manakala Husam Musa menjadi satu-satunya calon PH yang akan menang kerusi parlimen di Kelantan iaitu parlimen Kota Bharu.

Di Johor, PH berjaya memerintah negeri itu apabila mendapat 39 kerusi negeri.

Invoke menjangka, selain Putrajaya, PH akan memerintah Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Johor, Perak, Negeri Sembilan dan Melaka.

Invoke meramalkan, BN akan kekal di Pahang, Terengganu, Perlis di samping mengambil alih Kelantan dari Pas.. | Punca ambilan .

Pengasas Invoke Malaysia, Rafizi Ramli menjelaskan tinjauan terbaru mendapati sokongan Melayu kepada HARAPAN telah berkembang dalam beberapa minggu kebelakangan ini dan sokongan Melayu kepada BN telah terhakis.

Sebaliknya, kata Rafizi sokongan PAS di seluruh negara dianggarkan stabil pada 27 peratus..Mkini

Mesej Rafizi sebelum 
mengundi dan ke penjara
    
Invoke: PH akan tawan Putrajaya. Ramalan keputusan PRU14 oleh Invoke Malaysia setakat 4 Mei lepas menunjukkan Pakatan Harapan (PH) dijangka menang 111 kerusi di Semenanjung berbanding 54 kerusi oleh BN. | Foto dari ihsan Fmt.


JANGKAAN Prof. AGUS
Pas Mungkin Hilang
Kelantan?
- Pertembungan
BN dan PH
PAS adalah parti yang akan kalah
teruk dalam PRU ini dan kerajaan
PAS akan jatuh | sumber  .


                                                       'DAPUR' TUN DAIM
Tun Daim Zainuddin (tengah) bersama Rina Mohd Harun (kiri) dan moderator Dr  Ir Mohd Abdul Kader (kanan)  pada sesi dialog yang diadakan di Kelab Sultan Sulaiman Kampong Baru hari ini. 

“Kita ada ramai pakar dan  penasihat ekonomi yang akan menasihati kerajaan baharu bagaimana untuk menambah baik ekonomi.“Kita tidak akan bankrap tanpa GST,” ujarnya tanpa menyatakan apakah alternatif selain kembali kepada SST apabila ditanya media.

Beliau hadir dalam Majlis Dialog Bersama Tun Daim yang dianjurkan oleh Pakatan Harapan Titiwangsa. kerajaan yang bakal memerintah kelak harus mengurangkan pembaziran dan menguruskan ekonomi dengan baik.

“Kita akan membawa lebih banyak pelabur yang boleh dikenakan cukai ke atas mereka.“Kita perlu perjuangkan keadilan dan memperjuangkan hak rakyat itu yang penting.“Sama ada ia betul atau salah bukan persoalannya pada masa kini.

“Pada asasnya Umno tidak boleh dibiarkan memerintah cara begini.. DAIM  .

                                     JAMINAN HARAPAN
Gambar - Orang ramai yang memenuhi Padang Bola AU 2 malam tadi.

Mereka tidak lari dari tapak ceramah sekalipun basah kuyup.

|| PH jamin ambil alih Putrajaya tanpa huru-hara.Timbalan Presiden Pakatan Harapan (PH), Mohamad Sabu memberi jaminan gabungan empat parti itu akan menggantikan BN di Putrajaya secara aman mengikut lunas undang-undang.

Sehubungan itu, proses demokrasi pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) ini, tegasnya, perlu dihormati semua pegawai tinggi kerajaan. Hasrat rakyat untuk melihat perubahan di Putrajaya itu lebih melonjak dengan sokongan terbuka Tun Daim dan pemimpin-pemimpin besar Umno lain.

“Rakyat sudah mula berubah. Datuk Rais Yatim isytihar menyokong PH. Musuh politik lama saya, Ketua Wanita Umno yang lantang dan paling lama mengisytihar dan menyokong PH, Tan Sri Rafidah Aziz.

“Umno sedang runtuh macam ais cair serkarang ini. Ketua-ketua cawangan mereka sudah mula meninggalkan Umno dan menjadi petugas PH di seluruh Malaysia.“Kemudian Jelajah Harapan patah balik ke Melaka dua malam lepas himpunan dihadiri lautan manusia,” ujar Mat Sabu..| sumber

Pandangan dari udara padang bola AU 2 malam tadi. Gelombang ini bagai melanda seluruh negara 9 Mei ini.

Tiada alasan untuk PH
kalah PRU14, kata Daim
                Daim melambai tangan kepada penyokong PH.
Bekas menteri kewangan, Tun Daim Zainuddin menjangkakan PH akan memenangi PRU14, jika tiada penipuan berlaku.. | masdar .

|| Telahan dan jangkaan Tun Daim selalunya menepati sasarannya bro! Umno dan BN boleh demam kura kali ini. Apa pun kata Daim, jangkaan kemenangan PH ini dengan tidak adanya 'penipuan' dari pihak sana tu ler ! KAHKAHKAH

DAIM KPD PAK LAH
Daim minta Pak Lah sedar, tengok keadaan rakyat..Sehari sebelum hari mengundi, Tun Daim Zainuddin meminta Tun Abdullah Ahmad Badawi untuk meninjau sendiri rakyat agar sedar masalah yang dihadapi mereka..."Saya harap Pak Lah sedar (dan) pergi tengok rakyat, kita mahu Malaysia ke arah spring (musim bunga) bukan dalam winter (musim sejuk) lagi.

"Sekarang masih winter. Beritahu Pak Lah, ada orang kata mungkin beliau masih tidur, bukan saya kata," katanya pada sidang media di Langkawi, hari ini. | Baca Sini. 

|| Pak Lah diam ada makna tuh !? al- Maklumlah si 'menantu' masih bertanding di Rembau beb! Kalo ber suara?, faham-faham saja ler ? Secara pribadi, aku tabik kat Daim, Rais Yatim dan Rafidah atas keberanian mereka bersuara melawan kebobrokan pengurusan negara? KAHKAHKAH

 UNDI HARAPAN

Lepas diumum calon MB, Nik Omar seru undi HARAPAN. 
PRU14 | Selepas dinamakan sebagai calon Menteri Besar Kelantan, Nik Omar Nik Abdul Aziz menyeru seluruh rakyat Malaysia agar mengundi Pakatan Harapan (HARAPAN) pada 9 Mei ini.
Menurut Nik Omar seluruh pengundi tanpa mengira agama dan kefahaman perlu memberi peluang kepada HARAPAN mengurus tadbir negara.


Rakyat juga perlu memberi peluang pakatan itu menyelamatkan negara daripada "muflis" kelak.

"Saya merayu kepada seluruh pengundi di Malaysia tanpa mengira agama, tanpa mengira kefahaman, tanpa mengira sentimen, membuat keputusan bulat, tekad dan beri peluang kepada kepimpinan Pakatan Harapan untuk urus tadbir negara ke arah yang lebih baik bagi menyelamatkan negara daripada muflis..| ambilan .

KEBIMBANGAN TUN M
Kebimbangan 1 - Dr M bimbang calon HARAPAN dibeli || Calon Parlimen HARAPAN Tun Dr Mahathir Mohamad melahirkan kebimbangan jika BN membeli wakil rakyat mereka sekiranya gabungan itu memenangi PRU14. “Calon kita pun dia cuba nak beli. Ini calon, ini belum nak bertanding lagi, saya takut bila calon kita menang dia nak bagi 10 juta, (kamu nak) terima tak,” soalnya dan Firdaus serta Johari terus menggeleng.

Dr Mahathir sekali lagi bertanya, jika jumlah yang ditawarkan adalah RM20 juta adakah Firdaus dan Johari mahu menerimanya, kedua-dua calon tersebut sekali lagi menggeleng menyebabkan hadirin yang hadir ketawa.
Justeru Dr Mahathir berkata, wang tidak mampu membeli maruah rakyat dan jika mana-mana pihak bebuat demikian maka, mereka akan dipandang hina..| sumber 1 .


RISAU NAJIB TAK SERAH KUASA JIKA KALAH ?
Dalam wawancara bersama Malaysiakini Jumaat lalu, Mahathir mengakui ada kebimbangan bahawa Datuk Seri Najib Razak tidak akan membolehkan proses peralihan kuasa yang lancar jika HARAPAN menang.

"Inilah yang kami takutkan...Dia (Najib) akan cuba untuk mengelak daripada ditahan. Ada khabar angin, dan ini khabar angin, saya dengar...Umno akan cetuskan masalah.

"Mereka ada samseng yang akan cetuskan masalah dan akan ada (pengisytiharan) darurat atau (penggunaan Akta) Majlis Keselamatan Negara, Parlimen tidak akan dipanggil, dan kedaulatan undang-undang akan digantung," katanya dalam wawancara bersama Malaysiakini.

Menurut pengerusi HARAPAN itu, Najib mampu mengambil tindakan drastik dengan menguatkuasakan Akta Majlis Keselamatan Negara 2016 (MKN)..Baca lagi di | sumber 2

                                                              DAP ITU HANYA
                               UTK TAKUTKAN MELAYU
Ada 4 parti Cina dalam BN sekarang kata Rais Yatim. Dalam BN ada 4 parti Cina, dalam PH hanya satu saja, kata Rais dalam perutusan khasnya. 

|| DAP tu ramai Cina sedikit Melayu dan bangsa lain. Jadi yang PAS duk wirid siang malam sampai tak tidur punya hantam DAP tu tak rasa ke yang dalam BN tu berlambak hak Cina dan bukan Islam lain??? Kenapa PAS bisu? PAS dah jadi pencacai Umno tolong gejut orang Melayu supaya 'takut' DAP. For What? kata omputeh? Untuk apaaaa wahai Lebai? KAHKAHKAH

Sedutan berita - Tindakan Barisan Nasional (BN) dan Pas yang mendakwa DAP akan menjadi tonggak negara jika Pakatan Harapan menang dalam pilihan raya ini hanya untuk menakut-nakutkan orang Melayu sahaja.

Penasihat Kebudayaan Negara, Tan Sri Rais Yatim berkata, ia hanya tohmahan dan sengaja untuk menakut-nakutkan orang Melayu agar mereka tidak menaruh kepercayaan kepada Pakatan Harapan.. | Petikan  .


                                          Teksi dan lori
                               pamer logo pembangkang

Boleh 'sakit' laa Umno-BN kali ini. Ramai dah tak heran dah tidak takut dan bimbang lagi. Terang2 depa pamer dan tunjuk hasrat hati dan kemahuan mereka untuk berubah kali ini. Dah tak tahan gamak nya dengan kerenah di bawah Umno-BN? Itu pasal kali ini jelas   amat berbeza, kita lihat pemandu-pemandu kenderaan komersil ini beraksi sangat aneh atas alasan yang baik. Depa dah tak mahu pakai baju biru beb ! Malah depa jauhkan jarakkan diri dari 'ruh dacing'. Ini sangat menakutkan BN dan Umno beb ! Ini satu 'keberanian' yg belum pernah terjadi maaa ! Esok saja beb ! HARAPAN boleh menggalas kemenangan kalo macam nih ! | teruskan baca disini .

                                 KERJA JIJIK LOKLAQ

                               SETERU AMANAH (PH).
Poster hantu yang disebarkan di Permatang Pasir kononnya calon PH kata undi DAP dapat pahala.

Kita tahulah DUN Permatang Pasir nie siapa dan parti mana yang menang dan bertapak di situ? Itulah satu2 kerusi yang pernah depa menang di Pulau Pinang. Kita tak tuduh sapa yang buat kerja loklaq macam nie? Depa tu dah habih ikhtiar dah tu. Rakyat sebenarnya dah tolak mereka. Saat akhir depa keluporq beb ! Puak mana brader yang selalu duk JANJIKAN PAHALA? Depa ingat orang pun nak buat kerja 'bodoh' macam depa depa tu semua ke? KAHKAHKAH.

|| Sedutan berita: Pelbagai usaha sedang dijalankan oleh pihak lawan bagi mencari pengaruh. Namun begitu apa yang sedang mereka lakukan di Dun Permatang Pasir amat menjijikkan. Bukan saja poster yang memaparkan wajah Faiz Fadzil dengan kenyataan supaya menyokong DAP. Sebaliknya menjanjikan pahala sekiranya memberi undi kepada DAP.

Poster yang ditemui sekitar kawasan Tanjung Putus, Permatang Pasir semalam adalah salah satu strategi pihak lawan bagi mencalarkan imej Faiz sebagai calon Pakatan Harapan (PH) dalam kawasan Parlimen Permatang Pauh.. || Baca sini juga. Kerja yang sama, kerja bacul dan loklaq oleh pihak lawan .

                                              UNDILAH
                                 DENGAN 'BISMILLAH'
Undilah dengan Bismillah, 
kata Anwar Ibrahim menjelang hari mengundi.  

Penasihat Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, dari Hospital Cheras, dengan kawalan ketat pegawai penjara, beliau mohon rakyat Malaysia bersama dalam gerakan rakyat menuntut perubahan sempena PRU14.

Kata beliau, terdapat beberapa persoalan yang perlu dijelaskan kerana berulang kali diungkit oleh pimpinan Umno-BN dan lain-lain.

Jelasnya, paling mereka khuatiri adalah gandingan Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim hinggakan TV3 menyiarkan pidato lama saya menyerang Tun Mahathir. Malah mereka lahirkan rasa aneh dan bingung mengapa saya dan keluarga sanggup berpakat dan mempercayai Tun Mahathir..|| MD

|| “Dengan lafaz Bismillah, undilah dengan bijak dan bertanggungjawab,” ujar Anwar. Inilah kata motivasi dari pejuang reformasi tersohor DS Anwar Ibrahim. Lebai2 PAS dan walaunsnya pun terlupa dakwah yang 'simple' seperti ini. Mereka duk kalut 'janji'kan syurga saja kepada walauns.
 
                                        KHULASAH

~ Mengikut kajian terkini oleh pelbagai Institusi seperti INVOKE, PH akan memenangi PRU kali ini dengan majoriti mudah. Jika ini terjadi jumlah sasaran untuk mendapatkan kemenangan kerusi Parlimen minima 112 kerusi akan menjadi kenyataan. Dengan kejayaan ini maka bolehlah PH membentuk sebuah kerajaan yang baru pada pagi 10 Mei 2018.

~ Jika inilah yang bakal terjadi pada 9 Mei 2018 maka Umno dan BN akan menjadi sejarah kekalahan yang amat memeritkan dan mereka harus menerima keputusan ini dengan lapang dada kerana rakyat telah membuat keputusan mereka. Menolak mereka.

~ Apapun semuanya kita serahkan kepada para pengundi untuk membuat pilihan bijak dan semuanya kita serahkan kepada Allah SWT yang Maha Mengetahui. Moga keputusan yang akan diisytiharkan oleh SPR nanti pada malam 9 Mei 2018 adalah baik untuk Malaysia. Wallahu'alam.

DIUCAPKAN SELAMAT MENGUNDI ESOK. BUATLAH PILIHAN YG TERBAIK UNTUK MALAYSIA YG TERCINTA !




Catatan oleh Mat Tanjong at 09. 02. 2018 at: 8.50pm





Comments

Popular posts from this blog

Wanita Arab dan Bukit Bintang - video

Lebai Otak Tersumbat ! Episod Jilat Kaharq Ijau.| Edisi Tertangguh.

‘overthinking’ ! Apa tu?