Rakyat Malaysia 'Stress' Tinggi bro !

Stres atawa tekanan mental atau 'jiwa kaco' akan turut menjejaskan fizikal juga bro ! Dalam dunia serba pantas, dunia digital, dunia orang 'gila' pitih dan dollar. tekanan di tempat kerja, bos marah2, bos tengking2..tak puas hati prestasi keroja ? buatkan darah cepat menyirap kat kepala bro ! Kah Kah Kah

Itu belum ambik kira 'hutang' yang macm2 lagi bro ! hutang rumah, hutang kereta, hutang tv, tunggakan bil api, air, cukai pintu, telefon, anak2 sekolah, belanja dapur, kadang nak boh minyak kereta motor pun jenuh bilang duit pecah ? anak cucu, bini tak dengaq kata pun? boleh stres bro ! kah kah kah

Tu yang darah dok naik bro ! masa nie..bawa kereta, memba hon pun boleh menyirap darah bro ! tu yang ada sampai pakai 'steering lock' belasah orang tu ? kah kah kah..Putus cinta 'beruk' pun boleh naik darah bro ! Kah Kah Kah

Kadang tu, menteri pun stres juga bro ? cuba baca BERITA ini ! pasai tu, stres nie tak pilih mangsanya bro ! cuma orang yang 'beriman' dengan benar akan kekuasaan Allah serta mengikut pertunjuk Nabi s.a.w, saja terselamat dari jiwa kacau nie bro !

Penulis pun kadang stres dalam tulisan mereka bro, cuba baca RENCANA ini juga ! 
Kes 'liwat' yg dah setel tu pun nampak macam belum selesai lagi? sampai ada yang nak buat 'road show' Road show liwat II  pula ? kira sapa yang 'stress' dalam hal nie bro? sampai nak debat debat ? yer laa ! debat bukan 'budaya' depa? Kah Kah Kah




Paras stres rakyat Malaysia 
lebih tinggi berbanding purata global
18 FEB 2015 


Rakyat Malaysia mengalami kadar stres lebih tinggi iaitu 63 peratus berbanding purata global 53 peratus, sebahagian besarnya disebabkan kesesakan lalu lintas, prasarana teknologi maklumat yang tidak mencukupi, dan mesyuarat yang berlanjutan.

CONTINUE READING →

Menurut laporan terbaru Regus, kehidupan di pejabat tidak pernah menjadi lebih tertekan kepada rakyat Malaysia, dengan majoriti responden tempatan mengakui mereka telah lesu, berbanding lima tahun lepas.

Regus, penyedia ruang kerja global, beroperasi di lebih 2,000 lokasi seluruh dunia.


Bagaimanapun, ramai pekerja percaya satu cara untuk mengurangkan tekanan yang berkait dengan tuntutan kerja adalah mengambil cuti daripada pejabat utama - sekurang-kurangnya bagi beberapa tempoh.

Pengurus Negara (Malaysia) Regus Vijayakumar Tangarasan berkata walaupun kadar tekanan semakin bertambah di tempat kerja akibat daripada gabungan faktor, termasuk terikat dengan kerja pejabat dan mempunyai sumber rendah, pekerja di seluruh dunia bersetuju kerja yang fleksibel memberi lebih manfaat.


"Dengan peratusan ketara golongan perniagaan percaya pekerja fleksibel dan bebas menikmati keseimbangan kehidupan-kerja yang lebih baik, memberi pilihan bagi kerjaya fleksibel membantu mengekalkan tenaga kerja produktif dan gembira," katanya dalam satu kenyataan.

Laporan itu juga menunjukkan 22 peratus responden rakyat Malaysia mendapati berjalan sekejap menjadi pereda stres yang baik.


Selain itu, bekerja jauh daripada pejabat utama dari masa ke semasa pada masa kini dilihat sebagai faktor utama untuk mencapai keseimbangan kehidupan-kerjaya lebih baik dengan 69 peratus responden percaya pekerja yang fleksibel adalah lebih baik.

foto Harian Metro
Angka menakutkan apabila seramai 100 pengguna 
jalan raya dilaporkan maut dalam tempoh 24 jam pada hari Selasa lalu.
Nie pun stres bro !ramai ada lesen memandu, tapi takut nak mandu mobil. 

Pengalaman mereka yang bernasib baik mendapat aturan kerja yang anjal menyokong dapatan kajian iaitu satu daripada tujuh orang mengatakan mereka lebih gembira pada masa kini, kerana bekerja di luar pejabat utama bagi tempoh beberapa masa.

Kajian ini turut mendapati pekerja bebas juga lebih santai dengan 69 peratus mereka yang ditanya juga berpendapat pekerja bebas, dengan kebebasan memilih lokasi dan masa mereka, mengalami kurang stres berbanding pekerja biasa.-- BERNAMA



Dengan mengingati Allah sahaja - 
Hati boleh menjadi tenang
Redha dengan apa yang dikurniakan Ilahi,


kredit fb - ألا بذكر الله تطمئن القلوب
Selalu kita tunai salat dgn cepat dan ringkas saja !
kerana kita terlalu dambakan (melehaq) 
dengan dunia 
serta risau [masyghul] ( stres) akan habuan dunia -
seolah kita diciptakan Allah untuk itu? 
..
Salat kita sebenarnya adalah 
masa depan kita (akhirat)
dan kepulangan abadi kita di akhirat nanti !
Salat siapakah yang akan diterima Allah kiranya masih risaukan dunia (sekalipun dalam sembahyang) ?



Comments

  1. org umno part dlm kain ni dia suka la ...nk debat bagai yg lain haram kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apabila debat hampir terjadi, BN(UMNO) akan menggunakan Agong untuk membatalkannya. Inilah kerja buat mereka.- JAFARO

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. Salam,
    Tak mau nak pikiaq pasai depa tu smua...khiga nak concentrate stress ayaq naik pala terajang kain saja....,,,,,,,kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro kelah !
      bunga dorian kalo luruh bnyk lepaih ujan..lagi stress bro ! kah kah kah

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Wanita Arab dan Bukit Bintang - video

Lebai Otak Tersumbat ! Episod Jilat Kaharq Ijau.| Edisi Tertangguh.

Kabinet 'Musang Berjanggut' - [Video]