Menjelang ulang tahun kedua GST - [ Video ]

Sejurus selepas ''menang'' dalam PRU 13, Kerajaan tanpa segan silu telah mengurangkan subsidi rakyat, lantas menyebabkan harga minyak naik.

Kenaikan harga minyak menyebabkan berlaku per ubahan ekonomi rakyat. Tidak dapat tidak, bila mana minyak dinaikkan, maka barang-barang ke perluan lain juga menunjukkan kenaikan yang drastik.

Dalam Bajet 2014 pada Oktober , sekali lagi kita dikejutkan dengan pengumuman GST akan dilaksanakan bermula April 2014 dengan hujah - hujah yang menjengkelkan seperti seperti cukai kita lebih rendah dari negara lain, negara lain sudah lama menjalankan GST, cukai hanya 6% dan sebagainya,menyebabkan kerajaan bertindak untuk melaksanakan GST.

Akhirnya rakyat semakin tertekan dengan segala kos yang meningkat setiap hari, pergilah ke pasar raya, kedai runcit, bengkel kereta, kedai makan dll seperti pasar ikan atau apa saja, di sana tidak ada lagi barang murah. Rakyat makin mengeluh.

Lebai Pas yang selama ini menongkat dan mesra Umno BN pun mula terasa perit kenaikan inflasi dan menggesa kerajaan menurunkan kadar GST dan bukan gesa untuk hapuskan. Jiwa tongkat dan ampu masih bersarang dalam diri para Lebai2 Pas
dan ini sebenarnya tidak membantu melegakan kehidupan rakyat kebanyakan lihat sini .

Rafizi Ramli umpamanya ber kata, kenaikan kadar inflasi yang mencecah 4.5 peratus bulan lalu disebabkan kenaikan kos pengangkutan, makanan dan perumahan yang mempunyai kaitan dengan penghapusan subsidi oleh kerajaan. Menurutnya , ketiga-tiga kumpulan perbelanjaan itu merupakan perbelanjaan utama ditanggung rakyat kebanyakan yang berpendapatan rendah. sini .


Menjelang ulang tahun 
kedua GST minggu depan

Tarikh 1 April ini genaplah dua tahun cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dikuatkuasakan di negara ini.

Rakyat di semua peringkat ternyata sangat sengsara dan tertekan dalam menghadapi kehidupan seharian yang 'dijerut' dengan cukai yang membebankan ini.

Perlaksanaan GST telah menyebabkan segala harga barangan dan perkhidmatan naik mendadak dari semasa ke semasa terutama barangan keperluan harian.

Kesengsaraan rakyat ditambah lagi dengan pendapatan perkapita yang tidak meningkat seiring dengan peningkatan kos kehidupan seharian.

Secara terang-terangan seluruh rakyat telah ditipu 'hidup-hidup' oleh menteri yang mendakwa cukai tersebut akan mengurangkan harga barangan perkhidmatan.

Rakyat terpaksa merelakan diri 'disembelih' oleh cukai ini.
Perlaksanaan cukai GST telah menyebabkan perbelanjaan isi rumah semakin melambung tinggi, dalam masa yang sama peluang pekerjaan menguncup dengan sangat ketara.

Bebanan kewangan telah menyebabkan banyak syarikat yang terpaksa gulung tikar dan akhirnya rakyat kehilangan kerja.



Kerajaan yang dipimpin oleh pemimpin kleptokrasi, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menikmati manfaat besar daripada cukai ini namun rakyat terpaksa menanggung bebannya.

Biarpun cukai telah dikenakan, kerajaan dalam masa yang sama telah menghapuskan subsidi barangan keperluan asas.

Hasil kutipan GST yang menggantikan cukai SST telah meningkat kira-kira 42 peratus.

Pada tahun 2015, kerajaan berjaya mengutip sebanyak RM27.012 bilion dan dianggarkan kerajaan memperoleh RM38.5 billion pada tahun 2016.

Persoalan di mata masyarakat, di manakah wang tersebut dibelanjakan? Rakyat 'disogok' dengan bantuan BR1M dan dalam masa yang sama kerajaan terus merompak rakyat dengan pelbagai cara.

Apa yang dihadapi oleh rakyat ini seiring dengan kebimbangan yang disuarakan oleh pembangkang yang menyatakan bantahan terhadap cukai ini sebelum daripada ia dilaksanakan lagi.

Namun, kerajaan BN menggunakan kuasa mereka untuk melaksanakan cukai ini biarpun majoriti rakyat sangat bimbang dan menolak cadangan tersebut.

AMANAH bersama Pakatan Harapan konsisten menolak sekeras-kerasnya cukai yang membebankan rakyat khususnya golongan berpendapatan rendah.

Kami menegaskan cukai yang zalim seperti ini tiada tempat dalam pemerintahan kami kelak dengan syarat rakyat memberi mandat sepenuhnya kepada Pakatan Harapan untuk mentadbir negara!

MOHD SANY HAMZAN adalah Ketua Pemuda AMANAH.

~ sumber .

Sisipan Sempoi
Kalo dah tahu GST konsep yang zalimdan salah? Apasal lepas tu pi kata baikdan berkesan tingkat ekonomi? 








 Video GST



Published on May 31, 2015
Seorang ahli perniagaan di Johor Bahru
ditemui mati tergantung dipercayai
membunuh diri kerana berdepan masalah
meyesuaikan perniagaannya dengan
sistem cukai barangan dan
perkhidmatan (GST).

Lim Tai Choon, 68 tahun dilaporkan
mengunci dirinya di dalam kedai sebelum
menggantung diri..KiniTV

GST 101
Antara Fakta
Dan Auta Part 2  




Comments

Popular posts from this blog

Wanita Arab dan Bukit Bintang - video

Lebai Otak Tersumbat ! Episod Jilat Kaharq Ijau.| Edisi Tertangguh.

‘overthinking’ ! Apa tu?