Sekalipun kamu benci dia, berlaku adillah ! [ video ]

Tidak pasti sebenarnya Pengerusi Bersih Maria Chin Abdullah mengeluarkan kenyataan bahawa solat Jumaat diganti hari Sabtu?

Maria sendiri ketawa bila pemberita ajukan soalan demikian kepadanya. Dia kata solat Jumaat mana boleh diganti hari Sabtu, itu perintah Allah. Pemberita itu pun lah lagu tu saja. Malulah tu. Maria pun tahu itu perintah Allah. Orang bodoh saja percaya kepada 'fitnah' politik bodoh.

Difahamkan, semua ini adalah kerana 'kebencian' di 'satu pihak' kepada 'Bersih' dan mereka coba memutar belitkan Pengerusinya di mana yang boleh dengan menimbulkan 'ketegangan' terhadap isu 'agama' yang cukup lumrah bagi kumpulan itu mengada-adakannya?

Kebencian ini mula terserlah bila 'satu kumpulan' membuat senaman punggung di hadapan kediaman Maria Chin sendiri (sini). Terbaru, selepas gutan bunuh daripada individu yang tidak dikenali., kereta anak Maria Chin pula disimbah chat (sini ) adakah semua ini dapat selesaikan masalah dan 'kebencian' terhadap seseorang atau suatu kaum kerana tidak sealiran dengan citra politik dokongan mereka itu? 

Berlaku adil lah dalam menegakan kebenaran. Itu suruhan agama kita, agama Islam sendiri sekalipun terhadap musuh. Mereka ini bukan musuh kita malah mereka coba mencari keadilan dlm negara . Berlaku adil itu lebih mendekatkan kepada taqwa seperti yang disaran oleh Al-Quran pada ayat 135 Surah An-Nisaa' dan ayat 8 Surah Al-Maa-idah. 

Presiden Amanah, Mohamad Sabu bimbang ugutan bunuh terhadap pemimpin dan aktivis Bersih menyalin perwatakan pengganas IS., sini. Ini yang kita bimbang bro ! Sebab itu berlapang dada dan mencari keadilan seperti tuntutan Islam itu perlu dihayati dan dipraktikan walaupun terhadap mereka yang bukan dari kelompok kita, sekalipun tidak sealiran dengan nafsu dan fikrah kita. 

Sekalipun kamu benci 'dia'. Berlaku Adillah.  

  Rumusan ayat 8 al-Maidah...~ orang2 yg beriman dengan Allah dan Nabi محمد صلى الله عليه و سلمdiperintah supaya ~ sentiasa menegakan keadilan ~ mencari keredhaan Allah ~ mengakan kebenaran~ kebencian kpd sesuatu kempulan bukan halangan untuk berlaku adil~ samada musuh,yang dibenci atau orang yang disukai, keadilan mesti ditegakan. ~ keadilan itulah yang lebih dekat kepada Taqwa (tunduk dan takut kepada Allah)~ Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan dan akan memberikan pembalasan mengikut apa yang kamu (yang mengaku beriman) kerjakan.   

۞ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ ۚ إِن يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا ۖ فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَن تَعْدِلُوا ۚ وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (سورة النساء - الآية 135) 
  Wahai orang-orang yang beriman! Jadilah kamu penegak keadilan, menjadi saksi karena Allah walaupun terhadap dirimu sendiri atau terhadap ibu bapak dan kaum kerabatmu. Jika dia (yang terdakwa) kaya ataupun miskin, maka Allah lebih tahu kemaslahatan(kebaikannya). Maka janganlah kamu mengikuti hawa nafsu karena ingin menyimpang dari kebenaran. Dan jika kamu memutar balikkan (kata-kata) atau enggan menjadi saksi, maka ketahuilah Allah Mahateliti terhadap segala apa yang kamu kerjakan. - An- Nisaak 135.   
 AL-ADL [Adil, Keadilan]Adalah suatu Fardhu (kewajipan) dalam Syariat untuk dilaksanakanKeadilan juga sebagai suatu Keperluan dalam melunsuri Kehidupan  
 ~ Bacaan lanjut rujuk sini .


Solat Jumaat Hari Sabtu: NGO Buat Laporan Polis
KUALA LUMPUR -  Kelab Suara Anak Muda 1Malaysia (SAM1M) hari ini membuat laporan polis berhubung satu cadangan seorang aktivis untuk mengadakan solat Jumaat pada hari Sabtu bagi memudahkan umat Islam melaksanakannya.

Laporan polis itu dibuat di Balai Polis Damansara dan menggesa polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia menyiasat cadangan itu yang kini menjadi viral yang dianggap biadap dan menghina kesucian agama Islam.

Sementara itu, Mufti Pulau Pinang, Datuk Wan Salim Wan Mohd Noor berkata isu solat Jumaat pada Sabtu tidak seharusnya timbul kerana ia sudah termaktub dalam hukum agama.

Beliau berkata, solat Jumaat adalah hukum yang sudah ditetapkan dan tidak boleh diubah sewenang-wenangnya.

Sumber: Bernama

~ (sumber lain)



 Ubah Solat Jumaat: NGO Lapor Polis
Published on 16 Oct 2016

Timbalan Presiden, Kelab Suara Anak Muda 1Malaysia (SAM1M), 
Ahmed Hariff Hamdan membuat laporan polis terhadap aktivis Bersih yang juga kolumnis sebuah portal berita, Farouk A Peru yang didakwa mengetuai 'Kempen Ubah Solat Jumaat Ke Hari Sabtu' 
di Balai Polis Damansara, Petaling Jaya, hari ini..Sinar TV

  Senaman bontot di depan rumah Maria Chin Abdullah.Tak malukah dok buat kerja macam nie? malulah sikit bro !Kebencian seperti ini tiada kesudahannya. Kah Kah Kah.
sumber - Malaysiakini .

Sisipan 
Maknawiah

PETALING JAYA: Pemimpin Gerakan Baju Merah Datuk Jamal Md Yunos diberi masa 48 jam untuk minta maaf kepada Pengerusi Bersih 2.0, atau tindakan undang-undang akan diambil terhadapnya.

Berdasarkan kepada surat peguam yang dilihat , Jamal dituntut supaya memohon maaf kepada Maria Chin Abdullah, dan menarik balik kenyataan yang mendakwa Bersih 5 merancang untuk mengepung Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 1 dan 2, dan diresapi pengganas IS.
~ (www.detikdaily.net)

  Pertembungan demontrasi Bersih 5 -
Baju Merah hanya sentimen politik kepartian. 
Merah tu Umno..Bersih kuning tu rakyat, tuntutan mereka dah jelas ikut lunas demokrasi,. Mereka berhimpun hanya sebagai wadah pernyataan ketidakpuasan secara aman, itu saja. 
 ~ (Malaysia Dateline)

Maria Chin melancarkan konvoi Bersih 5 di lokasi Kota Bahru ." Konvoi Bersih 5 hingga kemuncaknya pada 19 November depan dilakukan secara aman dan mendapat permit berhimpun.

"Saya harap dia (Jamal Md Yunos) dan kumpulan baju merahnya tidak akan buat kacau bilau terhadap peserta Bersih di Lumut dan lokasi-lokasi konvoi lain kerana kami berhimpun secara aman. Jadi mereka pun kenalah berhimpun secara aman dan  tidak menimbulkan sebarang provokasi terhadap peserta yang berhimpun," ujarnya kepada Malaysia Dateline.
 (Malaysia Dateline)


  
Lagak 
Baju Merah 





 Tunjuk kahaq ke !? Untuk apa semua nie?Pertahan Ameno ke? Kalo nak pertahan? gunalah cara demokrasi dan betul bros..Kah kah Kah
 Merah 'Motor Show' ?Motor macam nie bukan kecik anak punya arga dia bro !?Kalo tak jadi juak-juak merah nie? Payah laa sikit nak meras 'super bike' macam nie?Puak Bersih naik kapcai jer, itu pasal kena 'flying kick' Kah Kah kah

Mana aci hangpa krutup sorang jer !Macam nie tak macho laa...Sronok kut boleh buli macam nie?Ini namanya lagak pondan bro !  Kah Kah Kah


 Akhlak Melayu MerahLagak tunjuk apa nie bro? 






AL-AKHLAKSudah mencukupkan kamu untuk dipandang indah !!!!Bukan dengan lagak sombong tidak bertempat.



Comments

Popular posts from this blog

PA$ Makin Terkoyak. Karut. wal Marut - PA$ Selangor dan Isu Syi'ah [2 video]

Bebal Punya PA$

Erdogan arah gabenornya ketuk pintu si miskin, bukan sebaliknya - VIDEO