PAS Kelantan mungkin Tumbang Pada PRU 14 (satu analisis)

Tuan2 Besar kat Kelantan sudah macam 'hilang akal' dan 'hilang bicara' bro ! yang nampak depa kian merapu, melatah dan melompat tak tentu arah..makin depa bercakap, makin terserlah rasa kacewa, rasa gerun dan makin semput jadinya..cuba lihat ini (Satu kerusi pun tak boleh) sombongnya bercakapppppp Kah kah Kah

TITM kata, ''PAS tidak akan menyerahkan satu pun kerusi yang ditandinginya kepada parti pembangkang lain dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang."   

Lagu tu laa juga yang nie bro (PAS tak goyang hadapi AMANAH) kalo dah tak goyang? buat apa hang keluaq 'statement' macam nie? Dok diam sudahlah, pelan2 buat keroja hangpa, atoq geraksaraf, biaq sapa pun tak tau, kan lagi baguih dari dok merepet mereben macam nie? bila dok cakap macam nie? orang tau laa hangpa tu dah bergerun dan ketaq lutut dengan Amanah ! kan gitue bro? Itulah 'mafhum mukhalafahnya' Kah Kah Kah

Senario di atas tu, hanyalah sekelumit kecil dari segala 'permasalahan' yang sedang melanda PAS sekarang ini. Setelah de so called 'kerojasama' dibuat yang dilihat bahawa PAS terkinja2 mahukan kerjasama tadi, terkinja2 depa di sana sini di mana rakyat dan akar umbi Pas sendiri dah menceceh meluat habis terhadap beberapa pimpinan utamanya yang mengambil sikap 'memeluk', 'mendakap' erat Umno.

Rasanya, kalo cakap macam TITM tu ditunaikan sungguh oleh Pas? Pertandingan 3 penjuru tak dapat dielakan bro ? Nak ajaq orang yang cakap sombong, bongkak dan membebel macam nie, pertandingan 3 penjuru akan menjadi kenyataan pada PRU akan datang? Satu lagi cakap tak seropa buat dah jadi perangai bebal dalam PAS ! lihat penafian ini (PAS-Umno tiada kerjasama politik, kata Abdul Hadi) Apa yang Tok Sidang merepet nie? Kah Kah Kah

Pasai tu tuang2 besar di Kelate tu mula berjinak dengan Umno? cuba lihat kenyataan ini (PAS Kelantan tidak tolak kemungkinan kerjasama dengan Umno) kan nampak pelik tu? pelik dengan 'statement' Tok Sidang depa sendiri? Tok Sidang kata, tiada kerjasama politik? Mai tuang besaq dari Kelate nie tak tolak pula kerojasama dengan Umno? Kok mana hangpa nie? sorang pi utara. sorang pi selatan? Kah Kah Kah

Itu pasal laa..KELANTAN bakal tumbang bro ! Sedap juga Ku Nan kata kat PAS? tu pun Pas bukan sedaq habaq lagi (Biar AMANAH, PAS terus bergolak) Depa ingat Umno nak biaq macam tu saja? Umno pun dah gatal tangan nak rabut balik Kelate tu? Baca analisis di bawah ini. Mafhumnya sangat mudah - Bila Pas dan Amanah bercakaq bergolak? Yang untung sapa bro? Tentulah Umno? Pandai Ku Nan ! Padan muka PAS...Kah Kah Kah




KERAJAAN PAS BAKAL TUMBANG DI KELANTAN

Walaupun pada peringkat awal kehadiran Amanah hanya dianggap seperti nyamuk dalam arena politik negara, namun kini PAS seolah terjaga dari khayalan sendiri dan sedar kedudukan mereka sebagai kerajaan Kelantan sebenarnya tergugat jika berlaku 3 penjuru antara PAS, Umno, dan Amanah.

Pun begitu, adakah pemimpin PAS juga sedar mungkin tanpa kehadiran Amanah pun di Kelantan, mereka akan jua tumbang?

Skandal balak Kelantan dan kegagalan menguruskan (dilihat gagal) kesan selepas banjir melanda kelantan akhir tahun lepas, tidak mustahil ada undi PAS Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang akan beralih kepada parti lain.
Apatah lagi pada tahun ini dibongkarkan gaya hidup mewah pemimpin kerajaan negeri yang memiliki banyak kereta mewah yang berharga ratusan ribu ringgit.

Faktor zuhud akhirnya tidak lagi relevan dan talian hayat terakhir PAS hanyalah hudud sahaja.

Umno Kelantan yang lebih 20 tahun menjadi pembangkang tentunya dilihat lebih bersih berbanding PAS Kelantan, apatah lagi terdapat ura-ura mengatakan tokoh agama Datuk Ashraf Wajdi yang berkemungkinan mengetuai kepimpinan kerajaan Kelantan sekiranya Umno Barisan Nasional menang kelak.

Walaupun bukan angka yang besar yang mungkin beralih pada Umno,namun PAS punyai beberapa kerusi berisiko, iaitu kerusi-kerusi DUN yang dimenangi dengan majoriti kecil.

Antara kerusi yang berisiko adalah N4 Wakaf Bharu (majoriti 978 undi), N11 Tendong (majoriti 978 undi), N15 Gual Periok (majoriti 615 undi), N16 Bukit Tuku (majoriti 879 undi), N22 Jelawat (majoriti 102 undi), N33 Pulau Chondong (majoriti 919 undi), N32 Gaal (majoriti 302 undi), dan N40 Guchil (majoriti 492 undi).

PAS mahu terima atau tidak, potensi ia akan tumbang menjelang PRU14 adalah besar, analisis politik Nazri Mohd Noor dalam rencana beliau di The Malaysian Insider mendakwa PAS dan Umno Kelantan masing masing memiliki 32% pengundi tegar pada PRU14 nanti, pastinya akan mematikan mana mana dakwaan PAS pasti akan terus berkuasa di Kelantan.

Kehadiran Amanah akan memberi alternatif kepada rakyat Kelantan untuk tidak mengundi Umno pada PRU14, kerana besar kemungkinan tanpa Amanah, rakyat yang jelik dengan kepimpinan negeri hari ini akan mengundi Umno, seterusnya memberi peluang untuk Umno mentadbir Kelantan.

Amanah masih mempunyai 36% pengundi berdaftar yang harus mereka yakinkan untuk memilih mereka pada pilihan raya yang akan datang.

Malang berganda buat PAS apabila munculnya Amanah di Kelantan, ia dipimpin bekas pemimpin kanan parti yang tentu sahaja akan membawa keluar penyokong penyokong mereka yang dahulunya tegar bersama parti.
Kehilangan sedikit undi pada PAS pasti akan beri kesan yang besar kepada keputusan pilihan raya yang akan datang.

Walaupun ada yang meramal Amanah tidak akan mampu mendapatkan Kelantan, namun angka yang ada menunjukkan PAS tidak akan lagi menjadi pentadbir kerajaan negeri Kelantan selepas PRU14.

Maka jelaslah jika trend hari ini berterusan,maka PRU14 PAS Kelantan akan tumbang dan digantikan samada oleh Pakatan Harapan ataupun Barisan Nasional. – 24 Disember, 2015.

Muammar Qaddafi via Zus Din


Sisipan Maknawi


DAMAGE CONTROL SAMBIL KONA BARING.
AGENDA MENSOTONGKAN PEWALAK.

Iskandar Samad: Menyalahkan media.

Ustaz Idris : MA PAS dan Presiden PAS tidak pernah mengeluarkan kenyataan PAS akan bergabung dengan UMNO

Nik Amar: Kerjasama bukan bergabung.

Kahkahkah. Kan dah kata, mereka ni semua pelakon tambahan saja, semua keputusan bergantung pada Hadi dan Haron (H&H). Biarlah mereka ini menyalak setiap hari , tapi keputusan sudah dibuat oleh H&H. Fahami maksud yg tersirat dari yg tersurat pertemuan pinky sedondon tempoh h
ari.


Zus Din



'GOOD COP DAN BAD COP'

INI HANYALAH TEKTIK 'GOOD COP DAN BAD COP' UNTUK MENYEJUKKAN KEMARAHAN AHLI PAS. DENGAR BOLIH PERCAYA JANGAN. MEREKA NI 'GOOD COP' TAPI CUMA PELAKON TAMBAHAN SAJA.

Zus Din




APA PENDIRIAN PAS SELANGOR?

ISKANDAR SAMAD TERUS MEMBISU SELEPAS MAJLIS 'SEHATI SEJIWA SEDONDON' KHAMIS LALU. APA PENDIRIAN PAS SELANGOR?
TAK LUPA JUGA APA PENDIRIAN PKR SELANGOR? APAKAH KEDUA PARTI TERSEBUT HANYA AKAN MEMBISU SERIBU BAHASA,
'BUSINESS AS USUAL'?

Zus Din



'ULAMA' PA$ KLUK KLEK

Zus Din

Anwar?
Tiada dalam 'agenda' PAS
KAK WAN PERLU TABAH. RAKYAT MASIH BERSAMA ANWAR.

Zus Din


PENENTU DASAR PAS ADALAH HADI DAN HARUN DIN.
YANG LAIN HANYALAH PELAKON TAMBAHAN SAJA.
..Zus Din
*****

Kalo nak bakulkan 'ucapan' pimpinan pertengahan PAS nie? jenuh boh bakul bro ! macam2 dok karang ayat? Dasar walaunnn memang macam tu...ada ketika depa 'tikam turut' ada masa depa cuba tunjuk 'kelainan' sikit dari Tok Sidang Besar...walau apa pun..endingnya akan diputuskan oleh penentu utama di atas tu? yang lain tu boleh dok habis ayaq lioq saja laa...Kah Kah Kah




PAS TUNJUK TANDA MENGALAKKAN KEARAH PERMUAFAKATAN DENGAN UMNO

PAS telah menunjukkan tanda-tanda menggalakkan ke arah permuafakatan dengan UMNO berdasarkan beberapa tindakan positifnya terhadap parti tunjang orang Melayu itu, kata Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak.

 *******

Tapi ada walaunnn kata tak akan ada kerjasama bro ! Baguih gak depa dok balah pasai nak kerjasama ke? nak gabung? sampai ada mamat2 walaunnn dari PAS sebut jangan dok ungkit pasai isu gabung dengan Umno? Boleh dok galak bercakap saja ler..bukan hang yang keputusan pun? Dok ruih apa? orang nak gabung ke? nak kerjasama ke? hangpa peduli apa? ikut suka 'aku' ler? Kah Kah Kah


7 PENGKHIANAT RAKYAT. HUKUM MEREKA DALAM PRU14 NANT

With Zus Din


Cakap pun 
dah melilau sakan



Pas dah jadi karbata dah jadi golmar bro !
Dah tak  ketahuan hala bijik buah yang keluaq..
macam2 istilah dok mai dok reka dok jaja..tongkat ali laa
dan macam2 lagi ! Itu maknanya Pas dah kena angin senggugut ?
Bila dah kantoi dengan isu kerjasama? dok tegah orang jangan ungkit pasai gabung menggabung pula? Tuang2 Besaq kat Kelate kat Pahang saja dok mencecet kat Amanah? Dah kena angin senggugut ke angin Kus-Kus bro? Kelantan dah tak selamat tu? Baik2 laa jaga Kelate tu, usah membebel sangat? Tak lengoh mulut ke? Pas dah semakin hanyut tu...Kah Kah Kah


Kan aku dah kata. Mesti U-TURN punya....
Dalam masa yg sama mereka tolong baiki/ tunda kereta rosak (UMNO/BN). Dengan harapan nak masuk Putrajaya ikut pintu belakang.
Rakyat yg cerdik tidak semudah itu mengaburi setiap langkah sumbang.

PRU14 HUKUMAN PASTI SETIMPAL
INSYAALLAH..!!!


ibm-akusayangumno.blogspot.com

Tentang isu kerjasama PAS-UMNO, saya mengandaikan UMNO ialah orang jahat yang banyak duit, manakala PAS ialah orang bodoh yang miskin.
PAS terhegeh-hegeh mahu berbaik dengan UMNO, lalu UMNO mengenakan syarat, kalau nak kerjasama dengan UMNO dan mahu duit UMNO, PAS kena hentam DAP.
PAS pun attack DAP untuk menunjukkan jasanya kepada UMNO.... Itu saja.
Begitulah kalau orang jahat bekerjasama dengan orang bodoh.... Padahal, dalam pilihanraya, lawan DAP ialah MCA atau Gerakan, bukan PAS atau UMNO...!
Tengok pada realiti lah, jangan asyik melalak dengan teori atau falsafah bodoh....... Contohnya di Parlimen Bentong, atau Dun Ketari atau Bilut, atau semua kawasan lain yang ditandingi DAP ...... Sudah tentu perlawanan di situ ialah di antara DAP dan MCA.
UMNO upah PAS suruh hentam DAP pasal apa....? PAS pun bukan main lagi, melolong dan meraung kutuk DAP hingga ke Kelantan dan Terengganu, untuk apa...? Bukankah untuk membantu MCA....?
Hish, saya tak boleh bayangkan kebodohan PAS dalam bab ini.... Memang bodoh sebodoh-bodohnya.
Bukan bergabung tapi bersarung
Bergabung kena masuk BN
Bersarung kena masuk dalam kain bersama BN
KAH KAH KAH

Akhirkalam

Kalau ketua lebai pun duk melabel mengata usaha orang, dah tentu walaun bawah lagi la teruk akhlak Islam depa. Aku setuju dgn Rafizi - KMS
******
Sekali Rafizi hantuk puak2 walaunn dalam PAS tu..rasa sampai tulang hitam bro !Tu pun PAS dan walaunnn depa  bukan sedaq habaq lagi? dok menceceh tak habis2..macam laa PAS tu orang suka bebenor sekarang ini...Orang MENYAMPAH ada laa...
Kah Kah Kah
Cantekkkkkkkkk !!!
Ayat Tenyeh dari Bro Saif !

Ahmad Dhuha Sobri
Iman, ilmu, kematangan ? Kah Kah Kah
Lawak mega sungguh PAS nie..
Hari2 dok perlekeh. dok mengata orang?
matang kononnnnnnn...berilmu konon? beriman ke macam tu?

Kah Kah Kah



Kelakar..Ular lidi telan Sawa bro...!!!
********
Sendiri pecah belah..
salahkan orang lain pula !
salah silap seghobo buat sendiri !
orang lain yang dituding ! 
Inilah sikap pimpinan dalam Pas bro !
tidak pernah akui kesilapan caca marba bikinan sendiri...Umnuuu juga depa puji puja !

Kah Kah Kah







Comments

  1. Nik Amar cakap PH kalu nak 'tahan lama' kena makan tongkat ali...
    Yg mamat ni asyik dok ingat kote saja apahal? takdak benda lain ka nak ingat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Mat Safian

      Kah Kah Kah
      Betoi bro cakap tu, depa tu tak der keroja lain
      asyik dok gelintey yg tu jer ler...

      Kah Kah Kah

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

PA$ Makin Terkoyak. Karut. wal Marut - PA$ Selangor dan Isu Syi'ah [2 video]

Bebal Punya PA$

Erdogan arah gabenornya ketuk pintu si miskin, bukan sebaliknya - VIDEO