Mahasiswa dan Cabaran Ekonomi - [VIDEO]

Bro !
Masalah kelaparan di kampus-kampus tempatan makin serius. Ramai pelajar dilaporkan tidak makan kerana masalah kewangan.
Satu tinjauan Pertubuhan Sukarelawan Muslim Malaysia (MVM) mendapati 57 peratus mahasiswa hanya memperuntukkan RM5 sehari untuk makanan..baca lagi di
themalaymailonline bro.

Cerita budak2 U masa dok belajaq lapaq nie bro bukan benda baru..saja depa tak mau 'hi-lite' saja bro ! takut ada yang 'malu' nanti? Gaji orang2 besau dok naik bro ! biasiswa budak2 U atau yang lain-lain dok tak naik-naik? Kah Kah Kah

Cuba hangpa baca ini (Sejumlah 18,675 siswazah tidak berduit untuk makan, kajian MVM) dan ini (Siswa Kelaparan, 300 Bungkus Habis Tidak Sampai 10 Minit)

Kasiannnnn bro ! Kasiannn ! Lagu nie punya isu pun masih ada? apasal bro ? Malaysia nie makmur bro ! Tapi sapa yang makmur tu? Sapa pula yang sering kebuloq tu bro? Betul ke tak cukup pitih? Ada kata ramai makan 'nasi bujang'? apa tu? Nasi sepinggan boh kuah dan kicap sikit kot? Kira okey juga tu? Tapi ada mintiri susah nak percaya bro? Agak2 pasai apa? Baca kat bawah tu bro ! Kah Kah Kah

Baru-baru ini, kaji selidik pertubuhan Sukarelawan Muslim Malaysia (MVM) mendapati 57 peratus mahasiswa hanya memperuntukkan RM5 sehari untuk makanan.

Sebanyak 41 peratus hanya makan mi segera manakala 44 peratus hanya makan “nasi bujang.”
Kajian yang dibuat badan bukan kerajaan (NGO) itu melibatkan 25,632 mahasiswa di enam IPTA.

Tinjaun dibuat di kalangan pelajar-pelajar Universiti Tekonologi Mara (UiTM), Universiti Malaya (UM), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA), Universiti Utara Malaysia (UUM), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), dan UKM.

Kajian juga mendapati 96 peratus, atau 24,720 mahasiswa, terbeban dengan keadaan ekonomi semasa dan 74 peratus (18,765) pernah berada dalam situasi tidak berduit untuk makan ! lihat (
lyssasecret.com) dan  (themalaymailonline) Sebab itu laa bro! Pakatan Harapan memberi tumpuan kepada 3 isu utama yang melilit rakyat iaitu, ketidakstabilan politik Melayu, isu pekerjaan dan ekonomi di mana ianya akan menjadi tumpuan utama dalam dasar bersama Pakatan Harapan yang bakal dibentang pada Jun nanti Insya' Allah (Politik Melayu, isu pekerjaan, ekonomi tumpuan Pakatan Harapan).

“Menteri makan sampai perut pecah. Mana lapar!”

| January 16, 2016
Bekas pemimpin pelajar selar sikap menteri Kabinet saran mahasiswa bekerja bagi menanggung kehidupan.

Fahmi-Zainol 

PETALING JAYA: Bekas pemimpin pelajar Universiti Malaya (UM) menyindir menteri Kabinet yang menyarankan pelajar universiti bekerja untuk menampung kehidupan.

Imbas kembali - Pelajar yang memerlukan makanan percuma, anjuran Food for Mahasiswa (FFM), berbaris panjang di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. FFM membuka gerai tiga hari dari Selasa hingga Khamis mulai 8 malam kecuali hujung semester, selama lima hari bekerja. — Foto ehsan Facebook/Food for Mahasiswa
Fahmi Zainol berkata, saranan menteri Kabinet itu adalah tidak masuk akal berbanding teguran yang pernah dibuat suatu ketika dahulu, yang mengatakan tugas mahasiswa adalah untuk belajar sahaja.

“Dahulu apabila mahasiswa berdemonstrasi, dikatakan tugas mahasiswa hanya untuk belajar. Sekarang? Suruh bekerja? Kenapa tak cakap peranan mahasiswa hanya fokus belajar dan mana boleh bekerja?


Imbas kembali -
Food for Mahasiswa
Non-Profit Organization 
· September 2, 2015 ·
Selamat datang kepada pelajar pelajar Tahun 1 yang baru mendaftar di UKM. Tahniah kami ucapkan. Peringkat awal semester ini, team FFM akan meneruskan pemberian makan malam percuma untuk pelajar pelajar kurang berkemampuan khususnya pelajar pelajar yang pinjaman atau biasiswanya lambat masuk atau sedang diproses.
Kami juga menerima sumbangan ikhlas berbentuk makanan atau wang tunai bagi kelangsungan program. Rakan rakan boleh share post ini supaya dapat memberi manfaat kepada mana mana pelajar yang memerlukan. Terima kasih

“Dilema mahasiswa sekarang ini, kerajaan tidak menjalankan tanggungjawab asas mereka iaitu menyediakan pendidikan, kebajikan, keselamatan dan kesihatan buat rakyat. Akhirnya mahasiswa dipersalahkan,” katanya menerusi akaun Facebook beliau, semalam.

Fahmi berkata, menteri Kabinet bersikap tidak adil terhadap pelajar universiti termasuk yang menerima biasiswa.


Katanya, biasiswa seperti biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tidak pernah naik sejak 10 tahun lalu sedangkan gaji Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan ahli Parlimen menerima kenaikan baru-baru ini.

“Korang (Kamu) menteri tak apalah, makan sampai perut pecah. Mana pernah rasa lapar. Aku bagi analogi mudah saja, biasiswa JPA hampir 10 tahun tak pernah naik-naik, tapi harga teh ais , nasi lemak, teh oh ais dan maggi naik dalam tempoh 10 tahun.

“Dalam tempoh 10 tahun kebelakangan ini pun gaji ahli Parlimen dan ADUN naik. Malah belanjawan pendidikan 2016 pula dipotong? Di mana kesaksamaannya?” katanya..F M T

Sisipan Rentetan


Usus Koyak, Muntah Darah – Pelajar Universiti Terpaksa Tahan Lapar Kerana Kesempitan Wang
sumber - Bloglist Malaysia dan  www.lyssasecret.com

Kajian juga mendapati 96 peratus, atau 24,720 mahasiswa, terbeban dengan keadaan ekonomi semasa dan 74 peratus (18,765) pernah berada dalam situasi tidak berduit untuk makan..www.lyssasecret.com



Lihat - Food for Mahasiswa
Dulu-dulu punya budak U bro!
tak pernah jumpa macam nie punya 'bantuan' punya 'charity' untuk rakan2 yang tak bernasib baik?
Baguih macam nie bro !
Dulu2 puna pernah ada memba 'terpaksa' keroja mesin rumput cari duit tambah !


Food for Mahasiswa
FFM kini semakin mendapat perhatian masyarakat, termasuk sumbangan daripada Pusat Zakat UKM sebanyak RM10,000 setiap bulan sejak bulan lalu..Food for Mahasiswa

Gerakan Food For Mahasiswa (FFM) edar makanan mahasiswa

Food for Mahasiswa
Non-Profit Organization 
· September 2, 2015 ·
Selamat datang kepada pelajar pelajar Tahun 1 yang baru mendaftar di UKM. Tahniah kami ucapkan. Peringkat awal semester ini, team FFM akan meneruskan pemberian makan malam percuma untuk pelajar pelajar kurang berkemampuan khususnya pelajar pelajar yang pinjaman atau biasiswanya lambat masuk atau sedang diproses.
******
Baguih budak2 laa nie
depa pakat tolong kawan...terutama 'freshies' bro !
sambil2 tu..pelan2 ushar laa mana yang berkenan? kah Kah Kah
apa pun tahniah pasai ada usaha begini? maklumlah
sama-sama pakat 'sengkek' (jangan bara pasai aku guna
bahasa nie) aku seniri pernah berada dalam posisi budak2 nie bro !
maggi tu besa laaa..bulan posa pakai melekat kat mesjid jer, masa tu mana ada lagu budak2 nie buat kebajikan kat rakan2 depa macam nie !


Pelajar yang memerlukan makanan percuma, anjuran Food for Mahasiswa (FFM), berbaris panjang di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. FFM membuka gerai tiga hari dari Selasa hingga Khamis mulai 8 malam kecuali hujung semester, selama lima hari bekerja. — Foto ehsan Facebook/Food for Mahasiswa
******
Bro !
Masalah kelaparan di kampus-kampus tempatan makin serius. Ramai pelajar dilaporkan tidak makan kerana masalah kewangan.
Satu tinjauan Pertubuhan Sukarelawan Muslim Malaysia (MVM) mendapati 57 peratus mahasiswa hanya memperuntukkan RM5 sehari untuk makanan.



KJ: Susah Nak Percaya Ada Mahasiswa Kebulur

Published on Jan 11, 2016
Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata agak sukar untuk mempercayai adanya mahasiswa yang terpaksa mengikat perut kerana kesempitan wang sehingga dilaporkan mempunyai masalah kesihatan..Sinar TV
akhir kalam



Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli berkata, 3 parti komponen dalam Pakatan Harapan akan mencari inisiatif bagi menangani isu pekerjaan dan ekonomi bermula Mac ini.()
Tiga isu utama, ketidakstabilan politik Melayu, isu pekerjaan dan ekonomi akan menjadi tumpuan utama dalam dasar bersama Pakatan Harapan yang bakal dibentang pada Jun nanti.
Isu pertama akan menjadi cabaran utama kepada masa depan Pakatan Harapan kerana persepsi Melayu sering menjadi modal Barisan Nasional (BN) untuk menentang mereka..
Tiga isu utama, ketidakstabilan politik Melayu, isu pekerjaan dan ekonomi akan menjadi tumpuan utama dalam dasar bersama Pakatan Harapan yang bakal dibentang pada Jun nanti.
Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli berkata, 3 parti komponen dalam gabungan pembangkang itu akan mencari inisiatif bagi menangani isu tersebut bermula Mac ini.
Isu pertama akan menjadi cabaran utama kepada masa depan Pakatan Harapan kerana persepsi Melayu sering menjadi modal Barisan Nasional (BN) untuk menentang mereka, kata
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/politik-melayu-isu-pekerjaan-ekonomi-tumpuan-pakatan-harapan#sthash.qaiIJ0S3.dpuf
Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli berkata, 3 parti komponen dalam Pakatan Harapan akan mencari inisiatif bagi menangani isu pekerjaan dan ekonomi bermula Mac ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 9 Januari, 2016. - See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/politik-melayu-isu-pekerjaan-ekonomi-tumpuan-pakatan-harapan#sthash.qaiIJ0S3.dpuf
sila layari (Politik Melayu, isu pekerjaan, ekonomi tumpuan Pakatan Harapan).



Comments

Popular posts from this blog

PA$ Makin Terkoyak. Karut. wal Marut - PA$ Selangor dan Isu Syi'ah [2 video]

Bebal Punya PA$

Erdogan arah gabenornya ketuk pintu si miskin, bukan sebaliknya - VIDEO