Super Moon, Apa itu ? Video

Umat Islam wajib meyakini bahawa setiap kejadian dan fenomena alam yang berlaku adalah menunjukan tanda-tanda Kebesaran Allah SWT. Allah perlihatkan tanda-tanda ini untuk manusia kembali mengingatiNya kerana hanya Allah sahaja tempat dan tumpuan sembahan seluruh makhluk dan manusia.

Kejadian 'Bulan Besar' kerana paling dekat dengan bumi adalah kerana beberapa faktur alamiah yang manusia masih belum mampu menggarapnya secara pasti sekalipun kemajuan sains manusia dah terasa maju benar oleh orang-orang yang tidak percayakan kekuasaan Allah .

Banyak ayat al-Quran mengisahkan perihal matahari dan bulan bro ! antaranya terdapat dalam surah Yasin pada ayat 38-40, Al-An'am: 96, Al-Baqarah: 189, Yunus: 5, Al-Isra: 12 dan di berbagai ayat lain dalam Al-Quran. 

 {وَآيَةٌ لَهُمُ اللَّيْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَا هُمْ مُظْلِمُونَ (37) وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (38) وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ (39) لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ (40) }
Dan suatu tanda (kekuasaan Allah yang besar) bagi mereka adalah malam; Kami tinggalkan siang dari malam itu, maka dengan serta merta mereka berada dalam kegelapan, dan matahari berjalan di tempat peredarannya. Demikianlah ketetapan Yang Mahaperkasa lagi Maha Mengetahui. Dan telah Kami tetapkan bagi bulan manzilah-manzilah, sehingga (setelah dia sampai ke manzilah yang terakhir) kembalilah dia sebagai bentuk tandan yang tua. Tidaklah mungkin bagi matahari mendapatkan bulan, dan malam pun tidak dapat mendahului siang. Dan masing-masing beredar pada garis edarnya.

Nota : Allah Swt. berfirman bahwa di antara tanda-tanda yang menunjukkan kekuasaan-Nya yang besar ialah malam dan siang hari yang diciptakan-Nya; malam hari dengan kegelapannya, dan siang hari dengan terangnya. Dia menjadikan keduanya silih berganti; bila yang satu datang maka yang lainnya pergi, demikian pula sebaliknya. Seperti yang disebutkan dalam ayat lainnya.

SUPER MOON 
– GEJALA BULAN BESAR PALING DEKAT DENGAN BUMI PADA 14 NOV 2016
FRENOMENA SUPERMOON YANG DI CERAP DI AUSTRALIA 3 JAM LALU

PEMANDANGAN SUPERMOON YANG DICERAP DI AUSTRALIA .GEJALA INI BERLAKU SETELAH 68 TAHUN YANG LALU. KALI TERAKHIR PADAS TAHUN 1948









 November 14 Supermoon Will Be the Largest Since 1948 Published on Nov 3, 2016

The moon will make its closest distance to Earth in 68 years later this month.November 14 ,2016 Beaver Moon
The full moon will rise in the east after sunset. It will be the largest and and closest to Earth since 1948. NASA says the full moon won’t come this close to Earth again until Nov. 25, 2034.
“A supermoon, or perigee full moon can be as much as 14 percent bigger and 30 percent brighter than an apogee full moon.,” NASA says.

BERITA BESAR 
SEMPENA SUPERMOON 14 NOV 2016
Posted on November 14, 2016  



Rafizi Ramli
~ RAFIZI RAMLI DI PENJARA 36  BULAN KERANA DEDAHKAN OSA

~ PETANDA DEMOKRASI MENERUSI PENDEDAHAN BERANI, MATI !

~ KEBEJATAN  NYATA, HILANGKAN WANG NEGARA  DIPERLINDUNGI

 
~ sumber satu,
~ sumber dua,
~ sumber tiga.
Sisipan Sempoi


 وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ (39)" Dan telah Kami tetapkan bagi bulan manzilah-manzilah, sehingga (setelah dia sampai ke manzilah yang terakhir) kembalilah dia sebagai bentuk tandan yang tua." - Yasin: 39


 Pada ayat (كل في فلك) dalam surah Yasin: 40 [وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ] bermaksud: Dan masing-masing beredar pada garis edarnya. (Yasin: 40)
Yakni malam, siang, matahari, bulan, semuanya beredar di. cakrawala langit, menurut Ibnu Abbas, Ikrimah, Ad-Dahhak, Al-Hasan, Qatadah, dan Ata Al-Khurrasani. ..
Kalau diteliti pada ayat < كل في فلك > itu, betapa hebatnya mukjizat hurufiah atau huruf-huruf Al-Quran...coba bro teliti, kita boleh mambacanya dari kanan ke kiri dan akan sama juga bacaannya dari kiri ke kanan. Semua ini bermaksud bahawa falak Allah itu sentiasa beredar pada posisi dan garis edarnya yang telah ditetapkan Allah SWT. Semua falak Allah tidak statik ditempatnya. Allahuakbar Maha Suci Allah yang menjadikan tiap-tiap sesuatu.  Lihat Video di bawah


كل في فلك يسبحون


وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
Dan masing-masing beredar pada garis edarnya. (Yasin: 40)




Comments

Popular posts from this blog

Yang Bilang Cina Anti Islam, Malulah Bila Lihat Video dan foto Ini..

PA$ Makin Terkoyak. Karut. wal Marut - PA$ Selangor dan Isu Syi'ah [2 video]

Bebal Punya PA$