Santai Eidulfitri - Foto dan Video Menarik

Istilah 'kafir harbi' langsung tidak sesuai digunakan di Malaysia bro ! Kebersamaan masyarakat bukan Islam termasuk kaum Cina dalam merayakan Aidilfiti setiap tahun adalah antara petunjuk istilah kafir harbi langsung tidak sesuai digunakan di Malaysia.

Datuk Wan Rahim memotong kek bersama pengunjung bukan Islam sebelum menjamu selera di rumah terbuka beliau pagi tadi
Pengerusi Amanah Kelantan, Datuk Wan Abdul Rahim Abdullah berkata setiap tahun beliau dikunjungi orang bukan Islam tanpa mengira latar belakang agama dan pegangan politik.

"Mereka ziarah saya semasa saya menjadi guru lagi dan tidak kena mengena dengan perjuangan saya dalam politik," katanya kepada
Malaysia Dateline di majlis rumah terbuka beliau hari ini.

Menurut beliau , mereka datang dengan penuh hormat dan sebahagian membawa kueh mueh untuk sama-sama memeriahkan perayaan orang Islam.

Penziarah termasuk yang bukan muslim tidak melepaskan peluang bergambar dengan Datuk Wan Rahim
Sebab itu katanya beliau terkejut dengan timbulnya isu yang mengatakan parti DAP adalah kafir harbi kerana dikatakan memusuhi Islam.

"Saya berkawan dengan pelbagai jenis orang bukan Islam termasuk ahli DAP dan bagi saya mereka tidak berbeza dari segi menghormati agama Islam dan orang Islam di negara ini," katanya. (
MD)


Foto Menarik
Warna Warni Eidulfitri 2016

Siti Hawa Mariam Jamadi (kiri), Nur Hafizah Raheman (dua kiri), Solehatul Afifah Zakaria (dua kanan) dan Farah Razak ketika memilih aksesori untuk Aidilfitri di Jalan Tuanku Abdul Rahman.



 Aidilfitri setahun sekali bukanlah alasan untuk makan sepuas-puasnya mengikut nafsu hanya kerana pelbagai juadah enak seperti ketupat, lemang, rendang dan kuih-muih dihidangkan hampir di setiap rumah masyarakat Islam. Namun, mampukah kebanyakan daripada kita menolak hidangan-hidangan tersebut? Apatah lagi setelah sebulan menjalankan ibadah puasa dan sangat ternanti-nantikan juadah hari raya. Kah Kah Kah   

SEBAHAGIAN pengunjung yang beratur, sejak kira-kira 6 pagi, 4 Julai, untuk membeli daging bagi membuat persiapan menyambut Adilfitri pada program Mantai Perdana Negeri Sembilan 2016, yang bermula kira-kira 8 malam, 3 Julai, yang dirasmikan oleh Menteri Besar di Perkarangan masjid Al-Taqwa, Paroi.
MAIN bunga api di Kampung Baru, Kuala Lumpur, menjelang Aidilfitri yang bakal disambut pada Rabu, 6 Julai.
ALIRAN trafik di Lebuhraya Pantai Timur (LPT) bergerak perlahan berikutan orang ramai mulai pulang ke kampung halaman untuk menyambut Aidilfitri.


KESESAKAN lalulintas di Jambatan Pulau Pinang apabila orang ramai mula pulang ke kampung halaman masing-masing menjelang Aidilfitri yang bakal disambut minggu hadapan.




Viral: Warga emas dipukul di Bazar Ramadan
Hanya kerana kemalangan kecil, seorang pemandu warga emas diserang sekumpulan lelaki di bazar Ramadan di Jalan Masjid India, menyebabkan kerosakan pada kereta pemandu tersebut ~ Astro Awani .


Gunting Rambut nak raya - fenomena biasa bila nak raya ~ Sinar Harian.


Festival daging raya. Kelihatan MB Kedah menimbang daging lembu untuk dijual kepada orang ramai di pekarangan Stadium Darul Aman, daging lembu dijual pada harga RM22 sekilogram berbanding RM28 hingga RM32 sekilogram di pasaran luar dengan setiap pembelian dihadkan sebanyak 2 kg ~ Sinar Harian .


Awal, Scha dan Lara melaram baju Jakel. Aidilfitri tahun ini sedikit berbeza buat pasangan selebriti, Awal Ashaari, 35, dan Scha Al-Yahya, 33, serta anak comel mereka, Lara Alana, 2..Jika kebiasaannya mereka menempah dan membeli baju sempena Aidilfitri, tetapi tahun ini, tiga beranak ini tidak perlu bimbang. (sini)

Raisyyah Rania Yeap
TAHUN ini merupakan tahun kedua sambutan Aidilfitri bagi personaliti cantik, Raisyyah Rania Yeap atau lebih dikenali dengan nama Felixia Yeap..Memeluk agama Islam pada 3 Julai tahun lalu, perjalanannya sebagai Muslimah sejati telah melewati usia setahun dan sudah pastinya pada tahun ini, Aidilfitri yang dinanti lebih bermakna buatnya ~ Aidilfitri dinanti.








Selami erti Aidilfitri
Bukan mudah untuk menggabungkan tiga bintang popular berhijab ini dalam satu sesi fotografi. Maklumlah agenda seni masing-masing sangat padat dengan pelbagai projek drama bersiri dan telefilem ketika ini.

Jika pelakon Nur Fathia sibuk dengan penggambaran drama bersiri Rumi dan Jawi, Uqasha Senrose pula terbabit dengan drama bersiri Khabar Dari Casablanca manakala, Mia Ahmad pula menyelesaikan baki penggambaran drama Ramadan Hazim.


Bersandarkan paras rupa menawan dan pakej lengkap dalam bidang seni, ternyata tiga artis jelita ini terus menjadi rebutan ramai pengarah dan penerbit drama.

Itulah aura dan pesona yang dimiliki tiga bintang jelita ini dalam persada hiburan tanah air.
Sempena Aidilfitri tahun ini, RAP mengumpulkan tiga bintang popular ini dalam sesi fotografi eksklusif sekali gus berkongsi pengertian Aidilfitri yang dinantikan umat Islam saban tahun. HM
Solidariti 
di luar penjara Anwar pada malam Raya

Solidariti Aidilfitri bersama DSAI di luar Penjara Sungai Buloh malam tadi..walaupun beliau berada di sebalik tirai besi..namun denyut nadi perjuangannya tetap melakar di sanubari pejuang-pejuang Reformasi..Jangan lupa itu bro !

Baca Perutusan Aidilfitri dari DSAI & Kak Wan kepada seluruh umat Islam di Malaysia dan rakyat yang menyambut hari raya di luar negara. Salam Aidilfitri..Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Walillahilhamd. ~ Continue Reading .


Sambutan Aidilfitri bersama DSAi di luar Penjara Sungai Buloh. Perhimpunan Solidariti Malam Raya, Selasa 5 Julai 2016, jam 9 malam.
Solidariti Aidilfitri bersama DSAI di luar Penjara Sungai Buloh malam tadi..walaupun beliau berada di sebalik tirai besi..namun denyut nadi perjuangannya tetap melakar di sanubari pejuang-pejuang Reformasi..






Bagi pihak DSAI, kami sekeluarga merakam penghargaan & rasa terharu di atas kesudian pemimpin & pendukung KEADILAN yang sudi menyambut malam Raya Bersama DSAI di hadapan Penjara Sungai Buloh malam tadi..Salam Eid Mubarak. ~ Fb Dr Wan Azizah Wan Ismail .
Bonus Raya

Lautan manusia menunaikan salat sunat di masjil Aqsa setelah bermalam menunggu Lailatu Qadar.. SH
India Muslim menunaikan salat Jumaat terakhir Ramadhan 2016 di mesjid lama Allahabad. SH
Antara bangunan terjejas adalah pusat beli belah terkenal, al-Hadi Centre
Persiapan menyambut Hari Raya Aidilfitri di sebuah kawasan membeli-belah, berubah menjadi tragedi berdarah di Baghdad apabila satu serangan bom kereta membunuh sekurang-kurangnya 125 orang hari ini, semalam, lapor Berita Mediacorp.
Daripada jumlah itu, 25 adalah kanak-kanak selain turut mencederakan 147 yang lain. Serangan bom itu dilancarkan di jalan di kawasan Karrada di mana ramai penduduk membeli-belah menjelang sambutan Aidilfitri.

Foto Aljazeera
Akibatnya serangan tersebut, bangunan-bangunan di kawasan itu ranap teruk dan hingga sesetengah kedai hangus dijilat api. Kumpulan militan ISIS mendakwa bertanggungjawab atas serangan itu yang meragut nyawa paling banyak di ibu kota Iraq itu pada tahun ini. (sini) dan (sini)


A family prays before breaking their fast during the Islamic month of Ramadan at a free food distribution point in Karachi, Pakistan. Muslims across the world are observing the holy fasting month when they refrain from eating, drinking and smoking from dawn to dusk. [Shakil Adil/AP]
(source)
Anak-anak Suriah merayakan Idul Fitri di kawasan Hamouriyeh. Selain bermain, mereka juga mengunjungi sanak keluarga yang dirawat di rumah sakit, akibat konflik bersenjata di negara tersebut. ~ sumber .
Di New Delhi, India, Salat Id dilangsungkan di Jama Masjid.~ sumber .
Warga Filipina merayakan Idul Fitri yang menandakan berakhirnya Ramadan di Masjid Besar di Cotabato City, Filipina selatan.~ sumber .
Gelombang besar jutaan Muslim Indonesia memulai mudik ke tempat asalnya dengan menggunakan berbagai sarana perhubungan darat, seperti kereta, mobil dan sepeda motor, disamping kapal laut dan pesawat terbang. (sumber)
Jemaah tetap salat tarawih setelah bom meledak di Medinah
Published on Jul 4, 2016
Rekaman video beberapa saat setelah ledakan bom bunuh diri di dekat Masjid Nabawi, Medinah, Senin (4/7). Petugas memperketat penjagaan, termasuk di sekitar kawasan hotel. ~
sumber.



Comments

Popular posts from this blog

Wanita Arab dan Bukit Bintang - video

Lebai Otak Tersumbat ! Episod Jilat Kaharq Ijau.| Edisi Tertangguh.

‘overthinking’ ! Apa tu?