Mimbar Jumaat - Sümeyye Eddeb - Qariah Wanita Turki [VIDEO]

Pengajian Al-Quran sekarang ini begitu meluas di kalangan kanak-kanak Islam di negara kita. Tidak dinafikan betapa ramai ibu bapa menghantar anak -anak mereka mempelajari al-Quran dengan lebih tersusun di merata kelas pengajian al-Quran di seluruh negara terutama di berbagai Maahad Tahfiz dan Qiraat bak cendawan tumbuh selepas hujan layaknya.

Mimbar Jumaat kali ini, marilah kita menghayati bacaan qariah terkenal Turki yang begitu merdu suaranya melagukan al-quran dengan penuh syahdu. Qariah ini adalah Sümeyye Eddeb kelahiran Turki .

Sumeyye Eddeb merupakan seorang Qori` wanita keturunan Turki, yang pada usia yang teramat muda telah memperagakan keindahan suaranya dalam melantunkan ayat ayat suci al quran dan sudah mendapat pengakuan antarabangsa dengan merangkul beberapa penghargaan. Sumeyye Eddeb mulai dikenal sebagai Qoriah kecil pada 11 April 2007 setelah video keindahan lantunan suaranya dimuatnak di youtube.

Sumeyye Eddeb kerap kali tampil dalam berbagai acara tv di Turki dan menjadi tamu undangan dalam berbagai acara keagamaan , tidak terkecuali juga hadir dalam acara akbar yang diselenggarakan Hisbuz Tahrir Turki pada tahun 2010 yang lalu.


Juga dimuat di sini, seorang lagi qariah terkenal, beliau adalah Sharifah Khazif Fadzilah seorang siswazah di UNITEN yang belajar al-Quran dari bapanya Syed Mohd Badiuzzaman  seorang berketurunan Yamen. Lihat biodata Sharifah Khazif Fadzilah ini di bahagian akhir rencana ini bro !

Seorang lagi ialah seorang qari kanak-kanak,
Yusuf Qori berasal dari Mesir dan pada umurnya 13 tahun telah menghafaz 30 juz al-Qur'an, beliau mampu memperagakan cara bacaan quro' dunia, Subhanallah! Mengambil kelebihan yang ada pada mereka, diharap generasi kita sekarang ini mendekatkan ummat sebagai Jilul Quran atau generasi al-quran yang boleh menguasai bacaan, kefahaman dan beramal dengan seluruh isi al-Quran.


سمية الديب





سمية الديب سورة الفجر

Inilah bacaan dari surah al-Fajr yang meruntun jiwa dengan suara amat merdu oleh سمية الديب
anda boleh belajar bacaan ini yang mengikut kaedah bacaan yg betul dalam sebutan huruf atau makharijil huruf dengan Tabaqat bacaan yang sempurna.



القارئة سمية علي الديب




القارئه سميه الديب تقرا القراءن بصوت يبكي العين ويخشع القلب

Bacaan Quran dari Sumeyye Eddeb dengan suara yang syahdu hingga mengeluarkan air mata dan hati yang khusyuk.



استمتع بصوت الفتاة سميه الديب واستاذ المقامات احمد مصطفى كامل من سورة الرحمن

تلاوة بصوت الفتاة سمية الديب مع معلم واستاذ المقامات الأستاذ احمد مصطفي الديب علي احدى القنوات الفضائية 
التركية
Hayatilah kemerduan suara Sumeyye Eddeb yang begitu bertenaga dengan bimbingan Ustaz 'AlMaqamat' (tarannum) Ahmad Mustaffa Kamil (Guru Tarranum Maqamat Al-Quran) dari Surah Ar-Rahman


Subhanallah , bacaan al Quran yang sangat menyentuh hati .

 Published on Apr 27, 2013

Yusuf qori berasal dari mesir umurnya 13 tahun dan hafal 30 juz al-Qur'an, mampu memperagakan cara bacaan quro' dunia , Subhanallah!

Sharifah Khazif Fadzilah


Sharifah Khazif Fadzilah-International Quran Reciter

Sharifah Khazif Fadzilah

Sharifah Khasif Fadzilah binti Syed Mohd Badiuzzaman, born in Malaysia,  is one of the most well-known Qariahs – a female reciter of the Al Quran – across the world. Qariya Sharifah has alhamdulilah completed her studies of the art of tilawah and tajwid with her father, a descendant of Yemen and a well-known Qari in her hometown.

Sharifah Khasif focussed on Al Qur’an at the young age of 4-years old and had completed the reading of 30 juzu’ of the holy Quran at the age of 5. Sharifah Khasif, a graduate of Tenaga Nasional University, Malaysia (UNITEN), won first place (Qariah) in the International Qur’an Reciters’ Assembly Competition in 2009.

According to sources, Qariya Sharifah Khasif has recited Al-Qur’an at the King’s palace, official national functions and mosques throughout Malaysia. She has travelled internationally to recite Al Qur’an in numerous countries including Brunei, Indonesia, Iran, Mauritius, Singapore, South Africa, Thailand and recently Austria.

As an aspiring Hafitha of the Quran, she comes as pure inspiration for me. It’s amazing to watch her recite with her melodic voice, especially in front of hundreds and thousands of Muslims.


#qariyasharifa  #quran  #muslimah  #muslim  #hijab   
#recitation  #peopleinislam  




albimani.blogspot
Mafhum al-ayat 82 Surah Al-Israa'
"Kami turunkan di antara Quran sesuatu yang menyembuhkan (penyakit hati) dan sebagai rahmat bagi orang-orang yang beriman"



سمية علي الديب



Comments

  1. Sumaiyah Eddeb ni bukan dr Mesir ke? Saya pernah baca biodata dia dulu, kalau x silap drp Mesir.

    ReplyDelete
  2. Apakah sumeyye eddeb sudah menikah , kalau sudah menikah tunjukan pada ku siapa suami nya

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Wanita Arab dan Bukit Bintang - video

Lebai Otak Tersumbat ! Episod Jilat Kaharq Ijau.| Edisi Tertangguh.

‘overthinking’ ! Apa tu?