Yang Bilang Cina Anti Islam, Malulah Bila Lihat Video dan foto Ini..

Di Negara China, Islam berkembang pesat. Ada lebih dari 23 juta umat Islam dengan lebih 34 ribu buah mesjid tersebar luas di sana. Bahkan Organisasi Kemasyarakatan organisasi yang didirikan dan dibentuk oleh masyarakat Islam China secara sukarela berdasarkan kesamaan aspirasi, keperluan, kegiatan dan tujuan untuk berkongsi dalam pembangunan demi tercapainya tujuan membangun Islam yg syumul dalam kelompok masyarakat China Islam di sana mencapai 7,000 wilayah dengan gerakerja yang cukup aktif. 

Negara Republik Cina satu-satunya negara yang masih menganut faham komunis. Walau pun tidak mengakui adanya Tuhan, namun banyak juga warga negaranya menganut Islam. Bahkan, bila musim haji, banyak warganya pergi menjalankan rukun wajib Islam itu. 

Di Wilayah Muslim China yang luas di Republik itu, Islam yang di peraktikan di sana tidaklah seperti bawaan seumpama walaun PAS dan Lebainya di Malaysia. Permusuhan PAS dengan DAP hanya kerana PAS dan Lebainya selalu mendakwa bahawa DAP itu anti-Islam - lihat MYNEWSHUB? Maka keluarlah ayat ayat dari lebai kolom nak tanam orang itu orang ini kat jirat cina. Itulah 'standard' para lebai PAS. DAP hanya pertikai rasionalnya tri pai pai Lebai yang hendak dibentangkan oleh Lebai tempohari. 

Lebai juga marahkan DAP kerana putuskan hubungan dgn Lebai setelah PA$ yang tidak istiqamah semasa dalam komponen PR dahulu hingga hancurnya PR. Itu saja. Akhirnya 355 itu pun jadi momokan dan tergantung tidak bertali, ditangguh berkali2. Kenapa Lebai tidak marahkan Umno? Bukankah Umno pernah berjanji hendak bentangkan RUU 355 itu kerana ia dipihak kerajaan sedang kan Lebai? Bukan lagi dipihak kerajaan, mudah BN 'manipulate' hal seperti ini. PAS dan Lebai begitu prejudis terhadap DAP tanpa sebab, Pas begitu membenci DAP setelah bersama Umno yang sekarang boleh berehat lega kerana tugas memomokan DAP sudah dipikul sepenuhnya oleh PAS dan lebainya. Janganlah kebencian terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu orang2 PAS tidak lagi berlaku adil seperti peringatan al-Quran dari ayat 8 Surah al- Ma'idah ini.

 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan - Surat Al-Ma'idah Ayat 8. 

Apa yang ada di benak kita ketika melihat wajah putih kekuningan dengan mata sepet? Biasanya yang terbetik di benak kita adalah: kafir, musyrik, penjajah dan lain-lain. Kanapa? Karena fakta itulah yg mungkin selalu terlihat oleh umat Muslim di Malaysia khasnya  sehingga ramai orang yang berpandangan sempit membenci warga keturunan China yang tinggal di negeri mereka tanpa alasan dan dalil yang jelas.

Malulah ada orang dan Lebai seperti PA$ di Malaysia. Islam tidak mampu berkembang jauh. PA$ kian ligat meniup api kebencian vs DAP umpamanya tanpa sebarang sebab yang jelas. 'Asobiyyah kpd bangsa sendiri tidak akan ke mana setelah menafikan slogan ' PA$ For All ' suatu ketika dahulu. Sebab itu Parti AMANAH lahir untuk membetulkan persepsi Lebai-Lebai PA$ ini dengan slogan yang mampu dekati semua bangsa dlm satu wadah dan cara berfikir dgn lebih luas melalui slogan ' Rahmatan lil 'Alamiin'. Ketua Menteri Cina di sini nak buka puasa bersama umat Islam di negerinya pun, menjadikan ramai lebai Pas naik angin dan hilang kewarasan cara berfikir. Itulah ajaran Lebai PA$. KahKahKah

Sambutan Aidilfitri Umat Islam di Republik China. Beza jauh dari sambutan yang kita amalkan dengan banyaknya rumah terbuka dengan hidangan pelbagai.
Di bawah ini admin sertakan 3 video menarik dan segugus foto yg terpilih yang menunjukan betapa Islam berkembang pesat di China. Umat Islam di China begitu unggul menghayati Islam sebagai  agama 'Rahmatan Lil 'Aalamieen'. Amalan dan pendekatan syariat yang lengkap amat ditekankan di sana. Golongan remaja & dewasa sentiasa bergandingan bersama dalam menunaikan tanggungjawab terhadap agama dengan sentiasa memenuhi mesjid. Amalan begini terlalu kurang dihayati di Malaysia. Mesjid kita banyak dipenuhi oleh golongan berusia lanjut tetap tidak di negara dan di wilayah umat Islam di China.

Umat Islam di China bersalat Jumaat di atas jalan raya, dan hal seperti ini jarang dan malah tidak pernah berlaku di tempat kita - lihat video di bawah. Jadi mereka yang selalu mengecam Cina di sini sebagai anti Islam itu patut malu dengan apa yang berlaku di negara asal mereka bila komitment mereka begitu tinggi melaksana Islam dari pelbagai sudut.

Cina DAP umpamanya memang bukan Islam, tetapi menuduh mereka 'anti-Islam' adalah suatu prejudis dari lebai-lebai PAS tanpa suatu dalil yang tuntas dan bertanggung jawab. Mana mungkin DAP Pulau Pinang yang boleh menyumbang sejumlah besar peruntukan untuk hal ehwal Islam di Pulau Pinang dikatakan dan dituduh sebagai 'anti-Islam'? Sedangkan peruntukan itu meningkat hampir 100 peratus sejak tahun 2008 hingga 2016 sebanyak RM457 juta di bawah kerajaan Pakatan Harapan (PH) berbanding sewaktu kerajaan Barisan Nasional (BN).

Bagaimanapun, usaha murni kerajaan pimpinan Ketua Menteri Lim Guan Eng itu mendapat kecaman sesetengah pihak yang menuduh kononnya kerajaan PH Pulau Pinang telah meminggirkan kaum Cina berbanding Melayu. Di mana 'anti-Islam' nya? Hingga kini Pas dan lebainya hanya berhelah, bukan pun punyai dalil dan hujah yang padu.

“Jumlah peruntukan bagi Hal Ehwal Islam di negeri Pulau Pinang juga naik hampir 100 peratus sejak 2008 berbanding sebelumnya 
Baca Sini . Sebab itu kata Hanipa Maidin yg dipertik sebagai berkata, "PAS benci DAP bukan hujah tapi helah" lihat sini  .
Pas tiada hujah yang tepat mengapa parti itu membenci DAP tetapi hanyalah berhelah. Benar DAP ramai orang bukan Islam tapi mereka konsisten tak suka dan lawan kezaliman, salah guna kuasa, rasuah, pembaziran, perkauman sempit dan mahukan pemerintahan yang bersih dan baik, telus,  bertanggung jawab, tidak membazir, tolong rakyat dan lain-lain. 

Tetapi PA$ dan Hadi Awang terlalu buruk sangka dan prejudis tanpa alasan, baca ini - P Pinang jawab Hadi . Mereka PA$ dan lebainya berdendam dengan DAP yg memberhentikan lebai dan ahlinya yang mencari makan di P.Pg setelah hubungan dan tahaluf siyasi terputus. Itu pasal lebai kalut. “Jadi di mana salahnya Parti Amanah jika ia bekerjasama dengan DAP?” tulis Hanipa Maidin di Facebook. 

Yang Bilang
Cina Anti Islam,
Malulah Sikit. 
Tengok Vid. dan foto ini.
Muslim Di Cina 
Shalat Di Jalan Raya

SERING DICAP KOMUNIS, 
Ternyata Orang Cina Banyak Pergi Haji
 
Umat Islam 
di China Ketika Shalat Jum'at

MEREKA
ADALAH SAUDARA KITA

Gerbang sebuah Mesjid di China

Pemerintah Komunis Cina berencana untuk membangun masjid di seluruh negeri. Hal ini, kata mereka, sebagai wujud nyata memenuhi tuntutan 20 juta warga Muslim...dakwatuna.com .

Taipei Grand Mosque

Sabarudin Chen Guangyuan dilahirkan pada Ogos 1932 di sebuah kampung Islam di Wenan, wilayah Hebei iaitu 120 Km ke selatan bandar Beijing. Ketika beliau masih kecil, ayahnya telah meninggal dunia dan ibunya terpaksa bekerja sebagai pembantu rumah untuk membesarkan 4 orang anaknya. Walaupun keluarganya agak miskin Sabarudin sejak kecil lagi menaruh minat yang mendalam tentang pelajaran. 

Ketika berusia 12 tahun, ibunya menghantar beliau ke sebuah masjid di bandar Shenyang untuk mengikui pengajian agama Islam.Sabarudin Chen Guangyuan tertarik dengan ilmu-ilmu agama Islam yang amat mendalam. Beliau rajin mengikuti pelajaran dan berazam untuk menjadi imam yang cemerlang pada satu masa nanti..Baca terus .

Muslimah Islam Di China

Muslimah remaja Di China

Pelajar Islam di salah sebuah univarsiti di China

Kelibat sebuah keluarga Islam China baru pulang mengerjakan Umrah, Muslim Uighur ini ditahan pihak berkuasa Cina sebaik tiba di negara mereka.Globalnews.co.id ( Xinjiang, Cina ). 

Ratusan warga etnik minoritas Muslim Uighur yang baru saja melaksankan ibadah umrah ditahan otoritas Cina di wilayah barat laut Xinjiang. Penahanan ini diduga terkait perintah Partai Komunis Cina seperti disiar Radio Free Asia dari seorang pengacara hak asasi manusia yang tidak mau disebutkan namanya.

Kanak-Kanak lelaki perempuan Islam di China sedang tekun ngaji belajar Pendidikan Islam: Sumber FB Chinese Muslim.

Lelaki Muslim China ini adalah ahli kaligrafi muslim yang mahir membentuk khat arab yang indah. Tangannya mantap dan dia cukup baik untuk menunjukkan kepada kita beberapa aspek dari kemahirannya. Kita rasa kagum untuk melihatnya bekerja di flatnya yang sederhana di pinggir bandar Beijing. Satu karya dibuat dalam beberapa minit sahaja.

Masjid tertua di Beijing. Sangat cantik. Jika anda melihat mehraab atau gerbang paling jauh, anda akan melihat kawasan asal masjid. Selama berabad-abad masjid ini telah berkembang untuk menampung lebih banyak jemaah.

Gadis kecil ini sedang membaca Alquran di Masjid Jinjue, Nanjing.

Umat Muslim China sedang melaksanakan 
sholat berjamaah di Masjid Xiguan 
Timur di Lanzhou, Guangzhou.

Pasangan suami-isteri Muslim China. Gadis-gadis etnik Hui ini gemar memakai tudung berwarna putih manakala gadis yg belajar di sekolah bahasa Arab Tongxin memakai jubah labuh.

Inilah salah satu siswi yang cantik di sekolah wanita perkampungan muslim di Wuzhong. Cantiknya Gadis Muslimah di Perkampungan Muslim China ini. (detiktravel)

Muslimah China merenung masa depan


Subhanallah... 
Istimewanya Wanita-wanita Cina Hafidzah 30 Juz Al-Quran Ini 
Wanita Wanita Cina Hafidzah 30 Juz Al Quran. Seseorang yang hafal Quran selalu istimewa. Apalagi dari Cina. Mengapa dari Cina istimewa? Wanita-wanita Cina yang telah mendapatkan gelaran HAFIDZAH AL-QUR'AN melalui masa-masa sulit. Mereka tidak mampu berbicara Bahasa Arab secara FASIH karena logat bicara yang berbeda. Akan tetapi mereka menunjukkan bahwa walaupun demikian, terbukti mereka mampu mendapat gelar Hafidzah-hafidzah Al-Qur'an, mendapat sanad, Ijazah dan diwisuda. Subhanallah.

SUBHANALLAH..... !!! ISLAM Akan Menjadi Agama Terbesar di China, Insya' Allah.
Sungguh Ironis. Selama ini berita tentang penindasan pemerintah komunis RRC terhadap Muslim Uighur menghiasi banyak media, namun diam-diam di dalam tubuh rakyat RRC sendiri, Islam tengah tumbuh bagai kulat di musim hujan. Dan hebatnya, Islam tumbuh di kalangan usia yang produktif, yakni di usia bawah 30 tahun.

Menurut 'survey' yang dilakukan Sekolah Tinggi Filsafat di Renmin University of China, Islam memiliki jumlah pengikut terbesar dari kalangan warga Tiongkok di bawah usia 30 tahun, melebihi agama Buddha dan Katolik di negara terbesar di Asia tersebut. Subhanallah.

Muslimah China ini berkumpul di Mesjid Niujie sewaktu melaksanakan salat Idhul Fitri pada bulan Julai yang lalu.

Naskah Al-Quran tulisan tangan oleh orang Islam China dipercayai ditulis pada abad ke 11..| aksalser.com | .
Wanita Cantik Keturunan China Ini, Pandai Berbahasa Arab
Wanita Remaja yang memang lahir di jazeerah Arab mempunyai ayah yang berdarah Arab.Lahir di dari provinsi Hainan, Ayah Saeed dibesarkan di Arab Saudi sebelum kemudian keluarganya pindah ke Kuwait di mana dia sekarang bekerja sebagai guru.


“Saya pertama kali belajar bahasa Arab ketika orang tua saya mengajarkan kami Al-Quran. Cintaku terhadap bahasa tersebut tumbuh selama bertahun-tahun dan sekarang saya mengajarkan kepada para siswa bahasa Arab dan bahasa Cina,” ungkap Saeed kepada Al Arabiya sebagaimana disiar oleh Saudi Gazette, Ahad (1/1/2017). Selama musim panas, Ayah Saeed menghabiskan waktunya di Cina mengajar bahasa Arab bagi mereka yang tertarik dengan dunia Arab. Dia mengatakan kepada Al Arabiya bahwa siswa di luar negeri jauh lebih perhatian dalam belajar bahasa Arab.
| Baca terus di sini |

Suku Hui Suku Pemeluk Agama Islam Di Cina
Video Menarik
Chinese Muslim Girls.
Islamic Cultural College
Graduation Ceremony in
Najiaying of China



Ramai Penulis Khat sekarang ini tertarik dengan Khat versi tulisan China. 


اللَّهُ نُورُ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضِ
Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Khat Arab dlm uslub tulisan (khat) versi China. Ayat 35 dari surat an nuur .


Posted by Mat Tanjong at 9.37am



Comments

Popular posts from this blog

PA$ Makin Terkoyak. Karut. wal Marut - PA$ Selangor dan Isu Syi'ah [2 video]

Bebal Punya PA$