PERGOLAKAN POLITIK DUNIA ISLAM - Berita Bergambar [Videos]


Perang kata-kata antara Rusia dan Turki mulai panas. Presiden Rusia Vladmir Putin tetap meminta penjelasan yang munasabah dari Ankara, berhubung penembakan sebuah jet tempurnya di perbatasan Turki. Juga Moskow menunggu permintaan maaf resmi dari penguasa di Ankara. Rusia menuding Turki sebagai penadah bagi penjualan minyak yang dilakukan Islamic State. Turki membalas tudingan, dengan menyebut Rusia sebagai antek-antek Assad.




Hotel mewah di Antalya mungkin terjejas dengan
pengunjungnya bila konflik Turki- Rusia sedang memuncak.

BERITA BERGAMBAR PERGOLAKAN POLITIK DUNIA ISLAM


KENAPA BASYAR AL ASSAD SUKAR DITUMPASKAN? PUNCANYA KERANA IA DISOKONG RUSIA SEPENUHNYA. RUSIA, IRAN DAN SYRIA BERADA DALAM SATU PAKSI MENENTANG PIHAK YANG BERJUANG MENJATUHKAN BASYAR ATAS NAMA ISIS. TAMPAK KUASA-KUASA BARAT DAN ISRAEL MENENTANG ISIS.
JAWAPANNYA JIKA TIDAK ADA SOKONGAN MACAM MANA MEREKA BOLEH BERTAHAN TERUS MELAWAN BASYAR. POLITIK SONGLAP DAN SILAP MATA INI SUKAR DIMENGERTI.BILA DITELITI RUPANYA  MASING MASING PUNYAI KEPENTINGAN DI KAWASAN STRATEGIK SUMBER MINYAK DUNIA. IA PENTING BAGI RUSIA , AS DAN JUGA  TURKI.

Putin Tells Everyone Exactly Who Created ISIS
Published on Oct 1, 2015Here's something you probably never saw or heard about in the west. This is Putin answering questions regarding ISIS from a US journalist at the Valdai International Discussion Club in late 2014. 
Say what you want about Putin... when he's right, he's right...TRUTHstreammedia 
BARU-BARU INI TURKI TELAH MENEMBAK JATUH JET PEJUANG RUSIA SU -24 ATAS ALASAN BERULANG KALI MENCEROBOH  RUANG ANGKASANYA SESUDAH DIBERI AMARAN. PUTIN TUDUH ERDORGAN MENEMBAK JET PEJUANG RUSIA UNTUK MELINDUNGI OPERASI PENYELUDUPAN MINYAK DI ANTARA DUA WILAYAH YANG BERSEMPADAN DAN MELINDUNGI PENGGANAS YANG MENJUAL MINYAK KE TURKI. ERDORGAN JAWAP JIKA INI BENAR IA AKAN MELETAK JAWATAN.
ERDORGAN MEMBAWA TURKI BERBAIK DENGAN DUNIA ARAB MENERUSI PENDEKATAN KEBERSAMAAN DENGANB  SUNNI MENENTANG SYIAH YANG MENAWAN IRAQ DAN  MARA DI SYRIA.
RIYADH, SAUDI ARABIA - MARCH 02: Turkish President Recep Tayyip Erdogan (L) is bid farewell by King of Saudi Arabia, Salman bin Abdulaziz Al Saud (R) after their meeting at Riyadh's Erga Palace in Saudi Arabia on March 02, 2015. (Photo by Kayhan Özer/Anadolu Agency/Getty Images)
ERDORGAN TERIMA ANUGERAH KEHORMATAN  DR HONORIS CAUSA DARI UNIVERSITI QATAR  YANG MENYOKONG IKHWANUL MUSLIMIN DI MANA TOKOHNYA  PROF YUSUF QARDAWI BERTEMPAT DI SITU 




Friends no more? Putin and Erdogan discussed their countries' relationship at a G20 summit last week.


Bush on downed jet: Russia invaded Turkish airspace
Published on Nov 25, 2015
GOP presidential candidate Jeb Bush tells CNN that he believes Russia invaded Turkish airspace and that he supports the country's right to "self-defense."..CNN



BACA TWEET INI LIHAT BAGAIMANA LICIKNYA BARAT MENILAI SITUASI !

ANALISIS PERANG DI PERBATASAN SYRIA 
– APA YANG SEDANG BERLAKU ?
Embedded image permalink
The “ISIS Rockefellers”: How ISIS Oil Flows to Israel | Israel empire of Asia Minor 
HELENA KABUL-You trust someone named Al-Araby Al-Jadeed to give you the facts? lol
GREG BURTON – You trust ABC CBS NBC CNN FOX MSNBC to give your the facts? You’re either a moron or an agent. Which is it?
JOHN LOCKE – Lies are free and talk is cheap.” are religion of Slaves and bosses,  is the god of free man” 
US treasury has frozen the accounts of Russian Businessman as he was trading IS oil to sanctioned Syria
STOP THEM. Its not Rocket Science cut off the money.Cant buy Weapons  need to blow the shit out the oil  perfect weapon is GR4 Tornado with Storm Shadow.   to be booted from Nato.  Interesting timing to release this info. You need  to shoot one of your jets out of the sky before you deliver the goods.If true, why was Russia/media silent about it until war planes shot down…

APA JAWAPAN ERDORGAN TERHADAP TUDUHAN PUTIN

Oxygen for jihadists’: -smuggled oil flows through Turkey to intl markets – Iraqi MP 

Russia has ‘more proof’ ISIS oil routed through Turkey,

Erdogan says he’ll resign if it’s true

Embedded image permalink
At the moment we have received additional information confirming that that oil from the deposits controlled by Islamic State militants enters Turkish territory on industrial scale,” he said.We have every reason to believe that the decision to down our plane was guided by a desire to ensure security of this oil’s delivery routes to ports where they are shipped in tankers,” Putin said.“We are not that dishonest as to buy oil from terrorists. If it is proven that we have, in fact, done so, I will leave office. If there is any evidence, let them present it, we’ll consider it,” he said, as quoted by TASS.
The countries from which Turkey buys oil are “well known,” said Erdogan.
He called on Russia to comment on the US’ recent black-listing of Kirsan Ilyumzhinov, the World Chess Federation President, accusing him of “materially assisting and acting for or on behalf of the Government of Syria.” Erdogan alleged Ilyumzhinov had been dealing with Islamic State oil.
Embedded image permalink

At some point we’re all supposed to reluctantly admit that we had to do a new “Pearl Harbour” on ourselves to get this project underway.Too bad there’s still too many people we have to kill , too bad we have to waste so much  blood,talent,time ,money and resources when what’s really needed is cooperation.Too bad the word “COOPERATION”.It does’nt exist in the NEOCON VOCABULARY …………and it’s just way  way way too bad that Israel is threatened  by sea level rise and has to cleanse Palestinian from the high ground in the West Bank  before its American protector collapse from oli shortage …… and its even worse that Israel was such a bad idea in the first place.

Turkey: Russia should apologize
Published on Nov 26, 2015Turkey will not apologize for downing a Russian fighter jet it says violated Turkish airspace near the Syrian border, Turkish President Recep Tayyip Erdogan said in an exclusive CNN interview..CNN 

SYABAS ERDORGAN ! 

DI SAAT DUNIA ISLAM LEMAH ADA JUGA PEMIMPIN YANG BERANI !

Russian President Vladimir Putin and Turkish President Tayyip Erdogan. © Sputnik
Kini di mana mana pun belahan Dunia Islam umatnya ditimpa kecelakaan dan diperangkap oleh pergolakan.  Ia  jadi medan dan kancah permainan kuasa kuasa besar. Sudah tentu blok barat yang diketuai Amerika,  Britain dan  para sekutunya. menjadi punca dan pemain utama yang mencetuskan peperangan.  
Kini Rusia pun masuk campur turut masuk campur dan  ambil kesempatan. atas kelemahan dunia Islam.Rusia menyokong puak-puak yang bertelingkah demi kepentingannya.  
Apa pun  terjadi umat Islamlah yang menjadi mangsa. Umat yang diharapkan untuk memimpin dunia kini sedang ditakluk dan bertekuk lutut kepada kuasa-kuasa kuffar. Patutkah mereka tunduk kepada golongan yang dibenci Allah iaitu puak yang membuat kerosakan di atas muka bumi.
Para pemimpin negara-negara Islam yang bergabung dalam OIC sekadar Oh I See sahaja.Tidak boleh berbuat apa-apa untuk menjaga maruah dan martabat dunia Islam daripada dicerobohi kuasa-kuasa asing. 
KONONNYA MERDEKA TETAPI TETAP TERKONGKONG KERANA MEMBIARKAN NEGARANYA MENJADI PENGKALAN ASING DAN TUNDUK KEPADA TEKANAN BARAT. MALAHAN PARA PEMIMPIN YANG LEMAH INI TERLIBAT LANGSUNG KEPADA USAHA  MENJATUHKAN PARA PEMIMPIN DUNIA  ISLAM YANG BERANI MENCABAR AS.
Contohnya apa yang berlaku di Mesir. Yang berani melawan AS kerana percaya kepada hak dan kedaulatan negaranya akan diserang dengan bantuan para pemimpin dunia Islam sendiri.Gambaran ini jelas berlaku dalam politik Dunia Arab.
Kononnya AS menyebelahi golongan Sunni yang diketuai Arab Saudi dan negara-negara beraja dan Rusia menyokong puak Syiah yang dipimpin Iran,  Basyar di Syria, Hizbollah di Lebanon dan Syiah Houti di Yeman. Sebenarnya Islam hanya mengenal satu golongan saja, mereka yang mengambil Islam secara menyeluruh.Mereka yang beriman, bertaqwa, muhsinin, solihin dan menjadi ibadur rahman,  hamba kepada yang maha pengasih, tunduk patuh kepada perintahnya  iaitu Allah subhanahu wataala. Kasih mengasih sesama Islam dan keras kepada golongan yang menentang Islam.
Al hamdulillah dalam perkembangan terkini Turki berani menunjukkan sikap berani.Bahawa Turki tidak akan terperangkap dan dengan mudah dipermainkan oleh kuasa-kuasa besar.Ia ada perndirian.Ia mempunyai pemimpin yang berani.Pemimpin yang tegas menjaga kedaulatan negaranya walau pun berhadapan dengan kuasa besar yang digeruni iaitu Rusia. Turki telah menembak jatuh jet pejuang Rusia yang berani mencabuli ruang angkasanya. Meski pun sebelum ini Turki dilihat bersahabat dengan Rusia.
Berikut adalah jawapan Erdorgan apabila diberi kata dua oleh Rusia setelah tersentak apabila Turki menembak jatuh jetnya. Rupanya tidak semua pemimpin dunia Islam yang boleh dperangkap dan dicucuk hidung. Sekali lagi masih ada yang berani.Tidak seperti pemimpin dunia Arab yang bersedia dibuli Amerika. Mereka hanya berani sesama Islam tetapi gentar dan dayus kepada Barat. Mereka membiarkan kekayaan negara-negara mereka dikaut olehAmerika dan negera-negara Barat.
Daripada mula penggalian minyak hinggalah ke hari ini. Semua barangan  terutama senjata diimport  dari Barat tanpa ada usaha membuat produksi sendiri. Turki dengan kekuatan teknologinya mampu bangkit menjadi pemimpin dunia Islam. Itu pun jika disokong oleh dunia Islam,Jika tiga kekuatan ini bedrgabung iaitu Turki, dunia Arab dan Iran bergabung sudah tentu Islam akan menjadi kuasa yang digeruni oleh Amerika dan Rusia. Malangnya ini susah hendak berlaku.Mengapa kita telah menolak pimpinAllah dalamAl Quran dan mengikut teladan daripada kepimpinan mulia insan agong Muhammad s.a.w .

Diangkat dari Daulah Rakyat


Apa Kepentingan 

Rusia dan Turki di Konflik Suriah?  

Presiden Russia Vladimir Putin berbicang dengan Presiden Suriah Bashar al-Assad saat berkunjung ke Kremlin di Moskow, Russia, 20 Oktober 2015. REUTERS
Damaskus - Konflik Suriah telah berubah menjadi konflik global dengan banyaknya negara kunci berlomba-lomba untuk menjejakkan kakinya di atas wilayah yang dilanda perang saudara selama hampir empat tahun lamanya.

Negara-negara itu adalah Amerika Serikat, Uni Eropa, Rusia, Arab Saudi, dan beberapa negara Teluk lain, Iran serta Turki. Sebelumnya negara-negara tersebut telah melakukan pertemuan di Wina untuk segera mencari solusi dalam menghentikan konflik tersebut, tapi hingga saat ini belum ada tindak lanjutnya.

Seperti yang dilansir BBC, jalan buntu dari solusi gencatan senjata adalah kepentingan dua blok terkait dengan Presiden Suriah Bashar al-Assad.

Assad yang mendapat penolakan dari Turki, Uni Eropa, dan Arab Saudi, serta Amerika Serikat, di sisi lain mendapat dukungan yang kuat dari sekutunya, Iran dan Rusia, yang memiliki kepentingan di Suriah.

Bentuk dukungan Rusia berupa dukungan di PBB serta memasok persenjataan bagi tentara Assad untuk melawan pemberontak yang ingin menjatuhkanya.

Rusia melakukan itu semua demi menjaga pelabuhan Suriah, Tartous, yang berfungsi sebagai basis Mediterania Rusia untuk armada Laut Hitam, dan sebuah pangkalan udara di Latakia.
Sejak September lalu, Suriah telah menurunkan pasukan serta armada militernya untuk menggempur pemberontak dan juga militan Negara Islam Irak Suriah (ISIS).

Pesaing utama Rusia, Amerika Serikat telah menyatakan secara terbuka untuk meminta Assad yang dituduhnya sebagai penyebab utama kekerasan di negara tersebut untuk mundur.

Amerika Serikat terang-terangan mendukung aliansi oposisi utama Suriah, Koalisi Nasional, dan memberikan bantuan militer terbatas untuk pemberontak "moderat".

Sejak September 2014, Amerika Serikat telah melakukan serangan udara terhadap ISIS dan kelompok jihad lain di Suriah sebagai bagian dari koalisi internasional terhadap kelompok jihad. Amerika Serikat juga turut melatih dan mempersenjatai 5.000 pemberontak Suriah.

Kaki tangan Amerika Serikat di Timur Tengah, Arab Saudi, diketahui telah memberikan bantuan keuangan dan militer untuk beberapa kelompok pemberontak di Suriah. 

Kerajaan Arab Saudi mengatakan Presiden Assad tidak bisa menjadi bagian dari solusi konflik dan harus menyerahkan kekuasaan kepada pemerintahan transisi atau dihapus secara paksa.

Satu lagi negara yang membenci Assad adalah Turki. Sejak awal Ankara telah meminta Assad untuk mundur ketika pemberontakan mulai bergulir di Suriah.

Presiden Recep Tayyip Erdogan telah mengatakan tidak mungkin bagi Suriah untuk menerima seorang diktator yang telah menyebabkan kematian hingga 350 ribu orang.

Turki adalah pendukung utama oposisi Suriah dan telah menghadapi beban pengungsi hampir dua juta pengungsi. 

Turki setuju untuk membiarkan koalisi pimpinan Amerika Serikat menggunakan pangkalan udara untuk serangan di Suriah, setelah serangan bom ISIS pada Juli 2015.

Di kubu Assad, ada Iran yang selama ini merupakan sekutu terdekatnya sebagai sesama Syiah. Iran diketahui selama ini telah cukup banyak membantu pasukan pemerintah dalam memerangi pemberontak.

Iran dengan negara mayoritas muslim Syiah tersebut diyakini telah menghabiskan miliaran dolar per tahunnya guna menopang Presiden Assad dan pemerintah Alawit, dengan menyediakan penasihat militer dan senjata bersubsidi, serta jalur kredit dan transfer minyak. Suriah adalah tempat transit utama untuk pengiriman senjata Iran bagi gerakan Syiah Islam Libanon, Hizbullah...
Tempo
sumber lainDW.COM - Tempo


Comments



  1. Coba Lah Bayangkan...Jalan Yg LURUS
    Coba Lah Bayangkan...Cahaya Yg TERANG
    Bayangkan Lah Islam...Yg Indah & KUDUS
    Bayangkan lah Pem-BERI...Yg Berkaseh SAYANG
    Bayangkan lah Islam...Yg Tak Wujud RAKUS
    Bayangkan lah "Audit"...HISAB yg Cemerlang
    "Audit"-HISAB...Yg HALUS dan 'Tembus'
    Tak Kan Wujud FITNAH...Songlap Yg Curang
    FITNAH Angkara....Penyamun "Tarbus"
    FITNAH Angkara....Songlap "Terlarang"
    FITNAH Angkara....Songlap Tak "Telus"
    Sebab Itu lah....Nabi-Nabi pun DATANG
    Itu lah "MOTIF" Nya....Nabi2 Di UTUS..



    Jalan Yg LURUS...LURUS Dan Lapang
    Cahaya Yg TERANG...Terang Benderang
    Itu lah ""SYSTEM""....Deen Yg Cemerlang
    Itu Lah ""HUDAN""....QURAN yg Gemilang
    Itulah ""AMANAH""....Mukjizat "Kayangan"
    Tentera Di BUMI....Di LANGIT pun Datang
    Datang Membantu....Sekilas PANDANG
    Tak Sesiapa BERANI....Berlaku Curang
    Pe Nyonglap Pem-FITNAH....Pasti Kecundang
    Tersisih Terpelanting....HINA Terbuang
    Demikian lah AGONG-NYA....""Mem-BERI Pe-NYAYANG""
    ""Mem-BERI-Pe-NYAYANG""....INDAH Yg Tak Ter Bayang..
    BATIN pun Meluncur....Melayang TERBANG



    Wahai Sahabat....AMANAH Sejati
    Berkhidmat lah....Seperti LANGIT & Bumi
    Meng Abdi lah Seperti....Nabi & WALI
    The Absolute-ORDER....The Highest Integrity
    Akan Kau ""RASAI""....KEBENARAN Yg Hakiki
    Nikmat Ke Agungan-NYA...."""CINTA""" Yg Azali
    Maka kan "SIRNA" lah....HARTA Duniawi
    NOBAT & Pangkat....Tak Kau Hirau kan Lagi
    Hanyalah """AMANAH-NYA"""...."""CINTA""" yg Sejati
    Kaseh Mem-BERI....Kaseh Mem-BERI
    Kaseh-Mem-BERI.....Pe NYAYANG Di Hati..
    """Se Agung7-CINTA""".....AMANAH ILAHI




    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Wanita Arab dan Bukit Bintang - video

Lebai Otak Tersumbat ! Episod Jilat Kaharq Ijau.| Edisi Tertangguh.

‘overthinking’ ! Apa tu?