PAS Bukan Pilihan Orang Cerdik bro ! | video

Bila Dr Asri bertanyakan rakan karibnya Dr Maszlee Malik yang memilih BERSATU sebagai landasan politiknya, sudah istikharah kah dengan keputusan itu? Sahabat baiknya itu menjawab: Sudah.

Pertanyaan Asri itu awalnya seolah pilihan Dr Maszlee itu terdapat sedikit penyimpangan dengan latar belakang sahabat karibnya itu.  Dr Asri memberi pengakuan bahawa sahabatnya itu mempunyai keistimewaan yang tersendiri khususnya dalam aliran-aliran pemikiran politik. Demikian juga dalam sejarah gerakan Islam yang pelbagai. Beliau juga handal dalam pandangan fikah. Beliau tokoh ilmuwan. Demikian pengakuan jujur Dr Asri terhadap sahabatnya itu.

Bagi setengah orang, keputusan Dr Maszlee itu dirasakan mereka agak pelik? Pelikkah? Tidak apa yang pelik bro! Tak pelik apa pun! Bukan semua ulama Mesir menganggotai 'Ikhwan' Hasan al-Bana.. Anwar Ibrahim pun memilih UMNO bagai wadah pertama aliran politik beliau. Kenapa Anwar yang bersahabat karib dgn Almarhum UFN itu tidak memilih PAS? Patutnya begitulah sifirnya bro kerana PAS di zaman dan era UFN adalah yang terbaik pernah ada.

Persahabatan DSAI dengan AUFN ibarat isi dengan kuku. Mereka pernah sama dalam ABIM. Pemikiran Islam Anwar masa itu banyak dipengaruhi oleh almarhum dan Anwar banyak belajar dari UFN. Tetapi Anwar tetap memilih UMNO. Akhirnya Anwar telah dikhianati ! Itulah politik ! Itulah kehidupan yang kemundiannya mematangkan Anwar. 

Bila PA$ di bawah Hadi Awang, kejernihan dalam perjuangan PAS semakin luntur dan pudar. Ramai yang lari dan cabut dari PAS. Ini adalah kerana Hadi Awang telah meruntuhkan apa yang dibina oleh arwah Ustaz Fadzil. 'Runtuhan' yang dilakukan Hadi terhadap PAS terlalu banyak untuk dikisahkan. Cukuplah dikatakan bahawa Hadi dan grombolan lebai2nya semakin menjadikan PAS dimomokan & terus dimomokan setiap hari. 

PAS lebih berorientasikan politik daripada agama, tetapi ia sukar dipercayai kerana luaran mereka yang dilihat memakai jubah dan kopiah hijau. Tetapi selagi mana lima tembikai (Ahmad Samsuri Mokhtar, Nik Abduh Nik Aziz, Mohd Zuhdi Marzuki, Nasrudin Hassan dan Khairuddin Aman Razali)  mempertahankan dan meng iyakan Hadi, tidak ada yang boleh mereka lakukan. Lihat lagi di Mkini

Hadi Awang memang sudah hilang arah. Kompas Lebai dah hilang beb ! Itu pasal 'Bahtera Bulang' semakin gelong. Maka Lebai2 pun menumpanglah 'Bahtera Kerih' kerana dirasakan lebih selamat belayar di samudera politik..KAHKAHKAH


Jadi bagaimana orang yang celik politik seperti Dr Maszlee ini boleh memilih PAS yang penuh dengan segala kecelaruan begitu? Kompasnya 'membawa Islam' sudah hilang. Tentu sesekali tidak bro! TIDAK. Ijtihad politik seseorang itu juga perlu mengikut pertimbangan semasa, perlu melihat sebab dan akibatnya, juga amat perlu sekali kepada 'maslahah' yang hendak digapai. Ini ada lah ' المشاعر ' bro ! atau perasaan dan rasa dalam diri dalam dhamir kecil manusiawi seseorang. | politik itu sentiasa fleksibel dan ijtihad politik juga sentiasa mengikut keperluan semasa atau maslahah yang hendak dicapai. 'المشاعر تتغير' Perasaan manusia juga berubah-ubah bro! . Inilah kehidupan yang sentiasa berubah. 

Hanya orang cerdik, luas kotak mindanya barulah boleh berubah setelah 'matang' berfikir & mengerahkan aqal dengan saksama. Bukan macam walaun PA$ yg terikat dgn 'wala' dan ' pendewaan ' terhadap susuk tertentu. Itu namanya bangang bin tolol. Walauns kesampingkan akal yang sehat untuk tidak mahu lagi melihat kewarasan politik semasa sekalipun 'nakhodanya' mempamirkan isi luaran yang tidak 'membekas' kepada si cerdik tetapi 'tersilau' oleh si 'bangang' dalam 'fatamorgana wala' yang tak bertepi? KAHKAH KAH

Konsep kesederhanaan yang diterapkan dalam ucapan dan juga dlm penampilan harian mereka menjadikan 'resipi' yang disenangi oleh anak2 muda dan semua golongan. Dr Asri umpamanya bukan saja mesra dengan golongan dewasa, tua, malahan mesra dengan anak2 muda. Fikrah Islam yg diketengahkan beliau dapat diterima oleh golongan muda dengan baik. Dr Mazlee yang menyertai Pakatan Harapan melalui BERSATU menambah lagi koleksi cerdik pandai dalam Pakatan Harapan. Selamat Datang dan menjadi keluarga besar Pakatan Harapan.  
 
Dua rakan bersahabat baik. Mereka antara ilmuan terbaik masa kini. Mereka mampu meng ubah 'landskap' politik Malaysia di masa akan datang. Mereka adalah kumpulan 'cerdik politik' yang tidak mudah tertipu dengan 'warna' luaran seseorang. Bak kata Dr Asri kepada rakannya itu : Alhamdulillah, saya doakan Allah merahmati keputusan beliau. Sebagai sahabat saya akan mendoakan yang terbaik untuk beliau. Bak kata Nabi SAW ketika melepaskan pasukan pejuang (bermaksud): "Berjalanlah kamu dengan nama Allah.” !.. | Masdar asal di sini .

NOTA WALAUNS

~ Walauns dan para lebainya terus dan akan senantiasa sibuk memuji dan memuja parti suci terbabas dan terlajak itu. Cagar isteri pun cagarlah. Janji Lebai tak lari ! Pakatan Harapan pula angkat wanita.
Bagaimana kita boleh buat begitu kepada isteri yang sama-sama membina sebuah keluarga, saya tak boleh bayangkan. "Kalau begitulah cara mentadbir keluarga sendiri untuk dikaitkan dengan politik, ini satu cara kita tak boleh terima," kata Azizah yang juga Presiden PKR ketika menyampaikan ceramah di Bachok, Kelantan. 

Kak Wan inilah. Seorang Lebai karut nak tanam beliau dekat jirat Cina suatu masa lalu, lihat video, akhir sekali 355 pun jadi barang 'gadaian' yang tak tertebus sama macam cagar isteri rekaan Lebai juga. Makin merapu PAS dan Lebainya. Patut pun yang cerdik habis cabut dari 'Parti Suci' bawaan Lebai itu. Kah kahkah...

YANG CERDIK 
TAK LAGI TONGKAT PA$


Pecah Berita - Teka-teki parti pilihan anggota parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar terjawab hari ini 15/3/1018 apabila beliau memilih Parti Amanah Negara (AMANAH).Bekas naib presiden PAS itu mengumumkan penyertaannya ke dalam AMANAH di bangunan sementara Parlimen, setelah meninggalkan PAS tiga bulan lalu. “Saya umumkan tamat sebagai ahli parlimen bebas serta akan menyertai AMANAH untuk bersama rakan-rakan dalam Pakatan Harapan untuk bawa perubahan kepada Malaysia” katanya. | Mahfuz pilih AMANAH .

Bekasa pegawai kanan Bank Negara dan  PJ PAS Negeri Sembilan Dr Rosli Yaakop menjadi tokoh terbaru mengumumkan penyertaan dalam Parti Amanah Negara (AMANAH). Selepas menyertai PAS pada akhir 1990-an dan diberi kepercayaan dalam parti itu dengan beberapa jawatan penting. Sesuai dengan latar belakangnya sebagai ahli ekonomi Rosli juga pernah dilantik sebagai pengarah urusan lidah rasmi PAS, Harakah.. | Masdar .

Itulah bila ramai yang terlePA$ keluar dari 'parti suci' bermakna parti itu semakin nazak beb ! Mahfuz dan Dr Rosli adalah orang lama yang cukup kenal PA$ dan tahu selok belok perangai Lebai yang tidak lagi mendapat kredit dari orang lama. Mereka dapat berfikir dgn bijak sana, dan tahu mana baik, mana buruk. Takkan mereka nak tunggu lagi mamah 'buah busuk' itu? Busuknya Pas kerana memilih Umno | lihat sini . Sebab itu Islam suruh memilih kawan yg baik & betul. Seorang itu akan dinilai berdasarkan siapakah yang jadi kawan dan temannya hatta dalam politik sekalipun ! Kalau PAS berkawan dan bersabat qarieb dengan UMNO? Orang cerdik tak akan pilih PAS bro ! KAHKAHKAH.

Ya ! yang celik politik tak akan pilih lagi PA$ bro! Mahfuz tu bekas Ketua Pemuda & Naib Presiden PAS bro ! Rosli pula pernah menyandang jawatan penolong pengurus di Bank Negara Malaysia. Bukan kecik anak punya jawatan tu bro ! Ini semua berlaku kerana pertamanya Lebai Pas lebih sukakan UMNO & bersedia menongkatnya. Hal ini tidak boleh diterima oleh orang yang celik politik seperti mereka. Kata Mahfuz, ramai lagi  ahli PAS menyuarakan sokongan mereka terhadap Amanah menjelang pilihan raya yang makin hampir, walaupun mereka tidak bersedia meninggalkan parti Islamis itu. Bye Bye PAS n Lebai.

'SERIBU' WAJAH PA$
YANG 'BERPENYAKIT' !

Nota -
Walauns dan para Lebainya terus dan akan senantiasa sibuk memuji dan memuja parti suci terbabas dan terlajak itu. Cagar isteri pun cagarlah. 

Inilah WAJAH PA$ yang sebenar. Ini sebabnya bro | Konon PAS masih pertimbang SERTAI umno SELEPAS pru14.  Sedap juga labon sorang Lebai Pas, " PAS akan memilih rakan yang serasi dengan perjuangan PAS. " | Umno la tu bro yang serasi dengan Pas. Serasi mai kok mana tu? Kahkahkah

Dah tahu UMNO tu 'sakit' apasal Lebai pi cari 'penyakit'? Bila 'berkawan' dengan UMNO ! Pas dan Lebai terlebih pula Umnonya. Marah Lebai kalo orang kata kat UMNO yang rasuah, zalim, salah guna kuasa dan berbagai lagi? Lebai dan walaunta tetap mengata kan Umno tu baik. Sebab itu orang2 yang cerdik dan berfikiran lapang seperti Dr. Maszlee dan yang lainnya tak akan lagi memilih PAS.  Apa hal lebai ni? Kahkahkah

Siapa 'Pakatan Jahat'?

PAS S'gor doa hancurkan 'pakatan jahat' | PAS Selangor pada malam ini mengadakan solat hajat demi kemenangan parti itu serta mendoakan kehancuran 'pakatan yang jahat'. Solat hajat yang diimamkan anggota perhubungan PAS Selangor Ahmad Dusuki Abd Rani itu juga menyamakan pertempuran antara PAS dan parti lain pada pilihan raya umum akan datang seperti peperangan ahzab.. | Masdarnya .

Tentera Ahzab itu ialah tentera kafir di sekitar Tanah Arab yang menentang Nabi Muhammad  صلى الله عليه وسلم  yang ketika itu berada di Madinah. Tentera Ahzab hancur dan lari bertempiaran dipukul ribut ganas. Muktamar dan perhimpunan Lebai rasanya pernah dipukul ribut dulunya ketika melafazkan 'Jahanam PAN' . Jadi PAS yang di 'pukul ribut' itu, bukankah 'tentera ahzab'? Kenapa Lebai tak nampak hal ini? Di khuatirkan doa lebai 'parti suci' yang tidak suci tara mana pun akan kembali kepada mereka nanti seperti yang pernah berlaku ketika mereka mendoakan  'Jahanam PAN' dulunya. 'PAN' itu sebenarnya nama asal PAS - Pan-Malaysian Islamic Party. Lebai tidak sadar yg mereka doakan 'kemusnahan' parti depa sendiri? Patut sangat pun muktamar mereka dulunya dipukul ribut sebaik saja habis ucapan jahanam itu di sebut? |Solat hajat bukan lah untuk memusnah kejahatan kumpulan Pakatan Harapan yang disangka jahat! Tapi PH adalah pakatan yg  pembela rakyat.

| Islam menuntut supaya mendoakan yang baik baik pada kawan atau lawan. Pada pihak lawan supaya mereka kembali ke jalan yg benar tapi bagi lebai2 'sesat' bolih pula mengkafirkan orang yang tidak sehaluan dengan mereka. Nampak sangatlah lebai2 PAS menggunakan agama untuk kepentingan politik sediri. 

PAS bukanlah 'agama', tapi hanya parti karut yang menjual kebenaran dengan 'harta dunia', pemimpinnya jual agama dengan harga murah, pemimpin dia makan dedak, memuja perasuah dan  perompak. Lebai habis diam bila berttembung dengan kebejatan Umno. PH pula lawan rasuah dan kleptokrat yang 'mencuri' dan menindas rakyat. Adakah Lebai nak hancurkan 'kumpulan jahat' ini? Dari dulu lagi beginilah lagu PAS mendoa hancurkan, kafirkan siapa saja dari luar PAS??. Jadi 'Pakatan Jahat' itu sebenarnya ialah PAS sendiri yang bersama dengan sekutunya itu. Khalas.

Cagar Isteri lagi ! Tak ada ke resolusi lain dari 'cagar bini'? Sudah tumpoi ke hotak lebai? Bila takut ramai yang tinggalkan PA$! Maka 'bini2 lebai' Pas jadi cagaran !. Politik sepatutnya dibangun kan untuk membina masyarakat dan negara yang lebih baik bukan merekayasa kemusnahan antara manusia ! Chief Lebai pun bermadah seperti biasa (Hadi: PAS sambung baiah nabi) | (Dr Maza) | Mana satu pemimpin Islam dahulu yang Nabi s.a.w pernah bersumpah baiah cerai isteri talak 3? Takkan pemimpin zaman Nabi s.aw dulu menyeleweng cuma dihukum cerai isteri talak 3 ? Jangan kerana politik Lebai yang tersalah bawa ini dilaitkan dgn Junjungan Besar Nabi s.a.w. Bila Lebai menongkat kezaliman Umno maka lebai pun terpalit dengan bawaan Umno yang Lebai begitu sayang dan kasih. Prof. Agus pun kata, Bai’ah Cagar Isteri Ketika P'raya Mengarut, adalah sekarut-karut tindakan!,” demikian menurut Agus sini

Ketua Lebai bagi sakalian walauns tetap saja dengan merapu bana nya. Terbaru koleksi 'binatang' yang jadi kesukaan Chief Lebai di tambah lagi. kali ini Chief Lebai mengibaratkan hubungan Parti - parti yg bersekongkol dengan DAP ibarat LEMBU kenyang pulak dahh..ibarat lembu kenyang. Lama2 dah tak ada 'menatang' lagi nak buat tamsil dan ibarat? sikit-sikit ibaratkan 'binatang' ! En. Hadi membuat ibarat itu ketika berucap dalam Himpunan Bangkit Pertahan Kelantan, malam tadi. Kenapa bangkit pertahan Kelantan? Dah tak tahan ke? Dah nak melingkup ke?Apa yang nak dipertahan sangat tu Lebai??

Lebai selalu kaitkan dengan DAP. Kaitan terbaru 'Lembu Kenyang' tu Amanah laa agaknya? Tidak pun BERSATU atau PKR? Mana ada lagi parti lain dalam PH bersama DAP? 

Sekarang, ketika Umno jadi 'buruan' PA$ dan lebainya sehingga apa saja yang dilakukan Umno diterima pakai oleh PA$ dan Lebai nya tanpa sebarang bantahan. Di Dewan yang mulia pun lebai sanggup bermain gajet berselfie hang aku dari memberi tumpuan perbahasan. Lebai jadi 'kayu' jadi 'pasu bunga' pun tidak ada bantahan dari Chief dan segala walauntanya. Ropanya 'lembu' yang kenyang tu adalah gerombolan Lebai PAS sendiri. Itu yang Lebai suka 'memburu' UMNO tu. Buruan tu katanya berhasil beb ! Coba tonton Siri 2: PAS makan duit UMNO - Nik Abduh dan Rakaman suara Nik Abduh mengenai PAS terima wang dari UMNO- siri 3 dan Kumpulan Jebon dalam Pas di halau dulu pun, Lebai boleh 'sedap' juga? KahKahKah | Tengok Video penuhnya beb ! 


TERKINI:MAT SABU AMANAH-BACHOK:NIK ABDUH MENGAKU TERIMA DUIT UMNO UTK HALAU JEBON DARI PAS

Lepas tu cakap inilah pemikiran 'matang dan sejatera' para lebai? Jadi dengan segala sikap dan akhlak sebegini yang dibanggakan Lebai dan pengikut nya? Mana ada orang yang celik politik boleh lagi memilih PAS?? 

Hanya yang bebal dan bengap dengan persekitaran politik sahaja lagi yang masih tinggal bercokoh dalam PAS. Mahfuz Omar, Dr Rosli Yaakop dan Amiruddin Hamzah tidak lagi bersama PAS. Husam Musa dan kumpulan G18 sudah lama memberikan pukulan balas kepada PA$ sehingga Chief Lebai selalu 'berkicau' dengan berbagai 'lagu' menyalahkan AMANAH yang lahir dari kerana dasar Chief Lebai mahu sangat kat UMNO. Sekarang AMANAH bersama Pakatan Harapan (HARAPAN) amat mencabar Lebai. 

Lautan Manusia Di Sambutan 10 Tahun K'jaan Pakatan Pulau Pinang
Tak tidur Chief Lebai dibuatnya. PAS & Lebai semakin berbalam kelam dan suram menghadapi PRU 14 ini. Nasib PA$ dan Lebai  bagai telur diujung tandok sahaja. Sambutan ceramah Lebai amat memilukan, manakala sambutan untuk ceramah PH amat jauh beza nya dan menggerunkan Lebai. Di mana saja HARAPAN ceramah, lautan manusia memenuhi ruang. Itu pasal lebai pun depat-cepat pergi 'cover' pergi buat Himpunan Bangkit yang tak bangkit tu.  Orang Cerdik tak akan tersilau lagi dengan 'Bulan O' Lebai yang tidak pernah bersinar lagi. Semakin dekat tarikh pilihanraya, tindak-tanduk Pas terlihat semakin karut dan mengarut. Yang Cerdik dan Celik hanya senyum sumbing saja melihat telatah Chief Lebainya yang semakin 'jiwa kaco' itu. Hanya walaunta tegar saja lagi yang ambik pot dengan ucapan dan suapan lebai yang hilang arah itu kerana terlalu bimbang yang AMANAH & PH akan membenam PAS kali ini di PRU14 tanpa belas kasihan lagi.

KAHKAHKAHKAH.



Md. Tanjong at 19/3/2018, 12.21am.


Comments

Popular posts from this blog

Wanita Arab dan Bukit Bintang - video