Makcik Bawang dan Tabib Kunyit dalam HARAPAN

Mak Cik Bawang dan Tabib Kunyit. Apa tu bro? Bacalah apa yang ditulis oleh seorang wartawan Malaysiakini dlm pojok PULASAN beliau yang cukup menarik. Dia pulas sungguh ! KahKahkah

Bawang kalau dikupas akan mengeluarkan 'aroma' yang memedih kan mata beb ! merembes meleleh air mata kepedihan bila bawang itu dikupas-kupas. Begitulah ibaratnya bila Makcik Bawang yang mengupas 'isu-isu' politik semasa terutama selepas 'Muafakat PH' yang telah termetrai antara partai komponen dalam PH. 

Makcik Bawang selalu tak puashati kerana ada susuk lain yang diinginkan, yang lebih muda supaya dicalonkan. Bukan susuk tua yang sudah 'xpired'. Itulah sangkaan Makcik Bawang (MB).  

MB terlupa agaknya si Donald Trump tu juga udahnya tua. Ho Chi Minh dulu pun udah tua. Margaret Thatcher yang berkhidmat sebagai Perdana Menteri United Kingdom dari tahun 1979 hingga 1990 dan Pemimpin Parti Konservatif dari tahun 1975 hingga 1990 pun tua ! Beliau adalah PM British yang paling lama berkhidmat,| jadi apa masalahnya pasai tua tu? Hasutan serta rungutan mak cik bawang adalah antara onak yang perlu dielakkan.  

PAKATAN HARAPAN JANA GELOMBANG RAKYAT

Calon PM: Dr Mahathir Mohamad. Calon TPM: Dr Wan Azizah Wan Ismail.
Suara penghebah, ((Datuk) Saifuddin Abdullah, Setia usaha Agung Pakatan Harapan (PH)) tenggelam apabila dewan persidangan IDCC, Shah Alam, meledak dengan sorak rosai dan tepukan gemuruh perwakilan disertai dengan asakan para jurugambar media untuk merakamkan “the best shot of the occasion”.

Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali menitiskan air mata sambil didakap oleh Dr Wan Azizah. Tetapi bukan Dr Siti Hasmah seorang yang menitiskan air mata. Ramai yang turut dilanda emosi dan mengalirkan air mata gembira. Yang tidak gembira adalah Umno dan Barisan Nasional serta alat-alat propaganda mereka..suntingan dari | kadirjasin.blogspot.my/ |  Lihat Lagi..



Makcik Bawang


Calon muda tu sapa dia Makcik? Kepala kartel ke? Kepala tu tak muda lagi makcik woii ! Jangan jadi 'bawang puteh' lah ! Nak naik buaian menyanyi pun kantoi ! Wan Azizah tu persis 'bawang merah' macam lakonan 'Latifah Omar' dalam filem Bawang Putih Bawang Merah. Hasutan serta rungutan mak cik bawang adalah antara onak yang perlu dielakkan. 

Makcik-Makcik Bawang itu rasanya ada dan berpengaruh juga. Banyak atau tidak, ia mungkin hanya difahami di kalangan orang dalaman. Tapi ia memberi kesan. Sama ada mereka bersuara lantang atau sekadar bergumam dari dapur, ia membuka banyak kemungkinan.

WANITA PH SEDIH DAN KECEWA
TUN M DILANTIK SEBAGAI CALON PM PH??? 

Ketua Wanita PKR merangkap Ketua Wanita PH Zuraida Kamaruddin mengakui sedih dan kecewa dengan pengumuman dibuat Pakatan Harapan (PH) yang menamakan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri jika gabungan itu memenangi pilihan raya umum ke-14 (PRU14). | Fmt... .

Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pula ada sebab juga untuk terharu. Paling tidak, calon timbalan perdana menteri itu berasa tersentuh dengan rasa terharu Dr Siti Hasmah yang duduk di sebelahnya. Hasmah terharu kerana Wan Azizah itu bagaikan 'anak' didiknya begitu lama semasa Anwar di sebelah TM sebagai timbalan Che Det & hubungan antara mereka begitu akrab sekalipun Anwar-Mahathir ada konflik antara mereka, kini kedua - nya bertaut semula bila mana Wawi dicalonkan sebagai TPM PH kiranya Pakatan Harapan menguasai Putrajaya nanti. Di situ 'ironic' nya.

Seronok sekali kita melihat gelagat dan telatah beberapa pemimpin UMNO, laskar maya upahan Umno dan golongan sampah yang sudah keluar daripada Bersatu berhubung keputusan Pakatan Harapan menamakan Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri selepas gabungan itu memenangi pilihanraya akan datang.. Lihat Lagi, dan Berita Ini  pun menjadikan Umno jauh tersasar hanya kerana seorang bekas Senator memilih Bersatu .

Hishamuddin Rais pemilik 'Tukar Tiub' dalam artikel terbarunya menulis: MENGEPUNG KOTA DARI DESA DENGAN PIMPINAN DR MAHATHIR. PADA 1934 Parti Komunis China (PKC) dibantai teruk oleh soldadu Kuomintang di bawah pimpinan Jeneral Chiang Khai-shek. Mao Zedong yang mula memimpin parti membawa saki baki ahli parti mengundur ke pedalaman Yenan, utara China..Lihat Lagi |.


TABIB KUNYIT


Antara yang paling sensitif tentulah pembahagian kerusi. Ia membabitkan maruah. Gilalah kalau ada parti politik membiarkan mereka tidak diberi pengagihan kerusi dalam sesuatu pilihan raya. 

Nasib baik ada Tabib Kunyit dalam AMANAH untuk 'merawat' 'luka kecil dan besar' yang terasa 'sakit dan sengal itu tentunya oleh yang mendapat 'habuan kerusi' yg sikit. Di sinilah Amanah sendiri menjadi 'tabib kunyitnya'. HARAPAN memerlukan watak yang benar-benar dapat memberikan kawalan keadaan dengan berkesan. Watak itu diperlukan untuk menjadi penawar serta pengimbang. Sekarang kita tahulah siapa yang menjadi 'Tabib Kunyit'nya dari dlm Amanah itu.

Ia ibarat sekawan orang kampung yang gelisah kerana tok sidang mereka tidak dilantik menjadi perwakilan dalam mesyuarat agung tahunan parti di Kuala Lumpur. Bagi yang tidak puashati sila teruskan baca di bawah ini.

KISAH BELAKANG TABIR KONVENSYEN 
PAKATAN HARAPAN DAN SERAHAN 
PARLIMEN TITIWANGSA KEPADA BERSATU.

Kesedian Amanah untuk menyerahkan kerusi Titiwangsa di Kuala Lumpur kepada Bersatu menyelesaikan pembahagian kerusi dan membolehkan Pakatan Harapan (PH) menganjurkan konvensyennya Ahad lepas.


Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad yang terlibat dalam perbincangan itu berkata perundingan menemui jalan buntu apabila semua parti bertegas mempertahan kan kerusi masing2. Pada petang Sabtu 6 Januari, isu pengagihan kerusi masih tidak selesai sedangkan konvensyen akan diadakan pada keesokannya. Khalid berkata semua persediaan siap dilakukan namun tanpa persetujuan berhubung agihan kerusi dan ia akan menyebabkan pengumuman berhubung selesainya agihan kerusi tidak boleh dibuat. Beberapa pengumuman juga akan turut tertangguh yang akan menjadikan konvensyen itu sendiri tidak bermakna, katanya.

"Selepas mengambil kira kepentingan semua perkara dan kesediaan PKR menyerahkan kerusi Lumut kepada Amanah, kita setuju lepaskan Titiwangsa," kata Khalid.|Teruskan Membaca .| | Baca juga yang ini bro ! .


PA$ MEROYAN 
KARTEL MERABAN

Selepas PH mencapai kata putus mencalonkan Tun Mahathir selaku Perdana Menteri dan DS Dr. Wan Azizah selaku TPM nya, maka berbunyilah rasa tidak puashati segelintir makhluk dari dalam partikomponen PH sendiri. Manakala di luar PH, tentulah PA$ dan para lebainya yg terus menghoyan meraban tak tentu arah. Sebenarnya Pas kecewa dengan 27 'kerusi' yang AMANAH perolehi itu. Kerusi Parlimen pula tu. 
Bagi aku, kerusi sebanyak itu sudah memadai untuk melawan lebai2 Pas. Lebai sekarang ini rasa tercabar. Melalut melilau depa dibuatnya. KahkahKah
 
Kredit Imej ~ Kameel Abuya
Kenapa lebai meroyan? Lebai2 Pa$ pun kerjanya cipta fitnah.Dah takde beza antara lebai pas dgn setan.Tukang fitnah dan sesatkan manusia..AMANAH releks bila dapat 27 seat ! Pa$ dan Lebai pula lebih2 meraban! Malas la layan lebai2 serunai ni. Dia nie 'lebai kunyit' untuk Pa$ agaknya. Meghoyan terlampau? Nak selamatkan Umno-BN tu. Kahkahkah.  


Kredit Imej ~ Kameel Abuya
Maksudnya tentulah puak2 kartel yang berketuakan si dia tu ! Ramai Makcik2 Bawang dalam 'kartel' tu. Aku malas ler nak sebut nama2 depa. Maklumlah makcik2 Bawang tu mengharapkan si dia tu ditabalkan sebagai calon PM? Kalo tidak pun sebagai TPM? KahKahKah

Lain-lain figura seperti Saifuddin Nasution, Saifuddin Abdullah & Rafizi Ramli umpamanya, tidaklah termasuk dalam kumpulan kartel ini. Pasai itu puak kartel masih menaruh harapan untuk berkerjasama dengan PA$. Kerjasama dengan Lebai PA$ ini bererti samalah macam memberi undi kat UMNO. Jadi hangpa taulah siapa 'guru persilatan' kartel dan kenapa mereka seperti sengaja melukut ketika bersama Pakatan Harapan. Baca Kenapa Azmin tenggelam dalam Pakatan Harapan? dan | Sinar Harian . Elok humban saja PKaRtel di Selangor. Itu yang lebih awla ! Pada waktu ini kerajaan Selangor dibawah Azmin masih enggan mengiktiraf Selangor sebagai negeri Pakatan Harapan , sebaliknya kekal ia sebagai negeri “Pakatan” , tanpa ada “Harapan” di belakangnya. Lagi pula beliau terus berselingkuh dengan PA$. Sudah cukup untuk rakyat humbankan kumpulan ini. Kumpulan kartel ini saja bro yg perlu dihumbankan !

Ini pun Makcik2 Bawang daaa !

Hamidah pun sokong Azmin jadi PM HARAPAN.
Bekas orang kuat Umno yang kemudian menjadi pemimpin Presiden Parti Bersatu Pribumi Malaysia (BERSATU) sebelum meninggalkan parti itu pula berkata individu paling layak diangkat sebagai perdana menteri jika BN dikalahkan ialah Datuk Seri Azmin Ali. Menurut Datuk Hamidah Osman, Azmin mempunyai kewibawaan mencukupi sebagai perdana menteri ketujuh Malaysia.


"Saya secara peribadi mengagumi pentadbiran Azmin," katanya dalam satu pertemuan dengan Malaysiakini di Gombak, Selangor hari ini.Namun Hamidah yang juga bekas ketua penerangan Wanita Umno Malaysia menjelaskan peluang Azmin itu mungkin terhalang oleh beberapa kekangan termasuk dari dlm partinya sendiri. MKini.

KahkahKah kagum dengan Azmin?. Dulu kagum dengan Tun M. Dah merata dia nie menyeberang sana sini, tak jumpa2 lagi hajat di hati? Makcik! PH dah menang ke belum? Kalo belum? duk susah hati apsal? Awat jadi bawang? Tak pedih mata ke duk hiris bawang tak berenti? HaHaHa 

'HARAPAN perangkap diri dalam permainan BN'
Tindakan menamakan calon perdana menteri dan timbalan perdana menteri daripada Pakatan Harapan (HARAPAN) dibuat secara tergesa-gesa dan hanya memerangkap diri sendiri dalam permainan politik BN, kata anggota majlis pimpinan pusat PKR, Latheefa Koya. Latheefa berkata inilah mesej yang disampaikan bekas ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila beliau menggesa HARAPAN berbincang dengan NGO dan aktivis bagi mendengar suara rakyat. "Malangnya terdapat pihak pimpinan baru sekarang nak turun nak beri penjelasan. Terbalik! Perkara ini sepatutnya dilakukan sebelum bukan selepas! Proses demokrasi songsang," katanya dalam catatan di Facebook.........."Bagi saya, pengumuman calon PM/DPM secara tergesa-gesa adalah satu tindakan memerangkap diri sendiri dalam game BN, "katanya..| Malaysiakini .

| Eh ! ramainya makcik bawang dalam PKR ? Awat jadi lagu tu? Dalam Pkr kalau harap makcik2 bawang nie, mampos pkr seumur hidup tak boleh kalahkan umno dah brapa kali pilihan raya adakah kursi pkr bertambah setiap pilihan raya? kalo nak puaskan hati makcik2 bawang ni, namakan saja si Azmin tu calon PM.  Apa masalah pulak dgn PKR 'kartel' ini ????? Kalau nak calonkan Azmin sebagai calon sudah tentu tidak elok kerana beliau cuma Timbalan Presiden PKR. Letak Wan Azizah pun tak kena juga ke? Kan ke Kak Wan tu Presiden PKR? Apa punya turrr makcik2 bawang nih? KahKahKah
 
 PAKCIK BAWANG?
Kredit Imej ~ Kameel Abuya
Masih Tak puas hati lagi yob ! Ini sudah jadi Pakcik Bawang pula? KahKahKah
Dari Tinta Awang.
~ Konvensyen PH telah berlangsung di Shah Alam hari Ahad lepas.Kenapa wartawan sampai pergi ke Masjid Zakaria di Gombak hari ini dan menunggu Azmin selesai Solat Jumaat, semata-mata untuk bertanya pandangannya tentang pemilihan Dr Mahathir sebagai calon PM...?


Tiba-tiba Azmin memuji Dr Mahathir, dan menampakkan seolah-olah Azmin setuju dengan pencalonan itu... Video interview dengan Azmin itu kemudian disebarkan. Malaysiakini menyiarkan berita itu bersama gambar lama Azmin sedang bersalam dengan Tun Mahathir... Saya ulangi, gambar lama... Persoalannya, kenapa Malaysiakini tunjuk gambar lama.? Nampak sangat benda ni telah diatur lebih awal oleh Azmin dan Malaysiakini untuk memperbodohkan orang ramai.... setelah 4 hari Azmin dan kartel diserang dalam media sosial.

Sesiapa yang kenal Azmin dan faham perangainya tentu akan berkata : "Itu lah Azmin, kalau nak tahu... Dia pandai mempergunakan media untuk menaikkan dirinya, dan kalau perlu bayar pun dia akan bayar..."

Zaman sekarang, lakunan politik seperti itu sudah jadi cerita kartun.... Dan akhir sekali saya nak bagitahu Azmin --- Tun Mahathir bukan bodoh.

Kredit Imej ~ Kameel Abuya
Makcik Bawang marahkan AMK? Makcik dah tua, spring habis dah. Tua2 Tun M tua kelapa, santannya pekat likat, masak gulai habis semua nanti sebat. Awat Makcik melalak teruk terlampau? Sapa nak heran ngan Makcik? Sapa nak heran hang punya pencalonan? Spital kat 'sana' tu masih kosong laa Makcik? KahKah

Kredit Imej ~ Kameel Abuya
Kredit Imej ~ Kameel Abuya
Kredit Imej ~ Kameel Abuya
Sudah GENTAR ketarq lutut ropanya En. Somi ini ? Apa Lebai nak heran? Kan ke Lebai letak 40 kerusi? Amanah baru 27 pun dah cuak? Tu baru 27, kalo lebih? Mau tungging buyong puak nie !!!!!! Kahkahkah

Kredit Imej ~ Kameel Abuya
Apa 10 kerusi bro lebai? Tak payah bagi langsung laa..bagi saja kat lebai PA$ 27 kerusi tu? | Dengan 27 kerusi yang diuntukan kepada AMANAH, lebai Pa$ dah mola meghoyan. Lebai nangoi nie pun nak tumpang semangkuk nak 'ajar' PH, Lebai jaga ler Ganu denganKelantan tu. Pi Tanya UMNO berapa pulak depa boleh beri kerusi kat Lebai? KAHAHKAH


Kerusi untuk Amanah

Sejak dari awal 2017 lagi bahawa kerusi yang sesuai ditandingi oleh Parti Amanah hanyalah di antara 25 hingga 35 kerusi.


Bagaimanapun katanya, secara strategiknya Amanah lebih sesuai bertanding tidak lebih dari 30 kerusi di Semenanjung Malaysia.

Namun dalam konvensyen baru ini, Amanah akhirnya mendapat 27, dan angka itu sesuai dan ideal bagi sebuah parti muda yang sifatnya berbeza dengan ciri parti serpihan Umno, iaitu Bersatu.

Amanah wajar diberi sekurang-kurangnya satu kerusi di Wilayah Persekutuan dan penambahan satu atau dua kerusi lagi di Johor memandangkan pengaruh Amanah agak besar di kedua-dua negeri itu. – 9 Januari, 2018.


LEBAI PA$ 
MAKIN LALOK ! 


Nampknya PA$ dan Lebainya dan Umno terus pitam isu Mahahir calon PM. Yg bisu boleh bercakap. Yg buta boleh melihat. Yang pekak pun boleh mendengar. Amacam?


Bila lebai Malang berbicara..
p/s: dengor2 seat dia yg sekarang ni pun nak kena cantas dgn sep2 lebai yoyayoya.. KahKahKah


Kahkahkah org besut pun tak nak kat dia ni, menjaja nasib di Pasir Puteh, tu pun mau sembang.Pari 'kecil' inilah nanti akan 'musnah' kan lebai-lebai sombong dan juah seperti ini. KahKahkah


Sekian !
Makcik dan Pakcik Bawang ! KahkahKah




Mat Tanjong at 3.10pm 13 Jan 2018




Comments

  1. AKu cukup hairan dgn puak2 kartel ni. Pernah jumpa beberpa org agen kartel di Penang, semua dok habaq DSAI arah Azmin jd PM..kononnya. Lepaih tu dok cakap Amanah ni brgerak dgn arahan DAP. Aku pun tak tau apa agenda depa...kalau setakat nak naikkan Azmin jd PM, mmg sah tak layak. Kalau Azmin jd PM, bila plak Anwar nak jd PM? Kurang2nya kalau Tun jd PM, dia ada janji akan pastikan Anwar bebas dan lantik jd PM ke-8. Kalau Azmin, jgn harap la...

    - Mat Safian

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Wanita Arab dan Bukit Bintang - video

Lebai Otak Tersumbat ! Episod Jilat Kaharq Ijau.| Edisi Tertangguh.

‘overthinking’ ! Apa tu?