Kejujuran Itu Sentiasa Disenangi Bro !

Banyak kisah kejujuran terpapar dalam sejarah manusia bro ! kejujuran sebagai suatu langkah mengaku kekhilafan diri sebenarnya hasil dari berkata dan bercakap benar setelah tersadar adanya kesilapan yang mungkin tidak disengajakan.

Kerana berkata benar dan jujur, manusia selalunya terselamat dari 'bencana' yang bakal menimpanya ! Bagaimana sekumpulan penyamun dan penyangak bertaubat dari kegiatan menyeronokan dengan peroleh hasil menyamun di depan Shiekh Abd. Qadir Jilani,  adalah satu pengajaran kerana semasa masih di alam kanak2, Shiekh teringat pesanan ibunya untuk berkata benar walau dalam keadaan apa sekalipun? Hasilnya amat lumayan, penyamun yang ganas itu semuanya menjadi murid tegar kepada Shiekh setelah menyedari beliau berkata benar dengan menyimpan sejumlah wang dipundi bajunya. 

Susahnya bila manusia yang kadang tu dikenali alim tetapi walaupun sadar ia berbuat khilaf ?  tidak mahu bercakap benar bro ! malah si alim ini? kadang-kadang boleh berkawan baik pula dengan kepala penyamun? macam dalam cerita Ali Baba Bujang Lapok tu? Kah Kah kah

 


Lelaki ini menyangkakan beliau boleh membawa pulang selimut yang disediakan semasa penerbangan bersama Malaysia Airlines (MAS), namun menyedari bahawa tindakannya itu salah kerana terdapat ‘label’ di selimut yang melarang selimut itu dibawa keluar dari kapal terbang.
Beliau terus menghubungi pihak MAS untuk menyerahkan kembali selimut itu, tetapi respon yang diterima dari pihak MAS sangat mengejutkan!

Saya tak tahu selimut ini tidak boleh dibawa keluar dari kapal terbang

IMG_20160402_201420

Setelah berada di rumah baru saya buka bungkusan & membaca label tersebut

IMG_20160402_201428 



tag mas

Saya minta maaf. Apa patut saya buat?

IMG_20160402_201432

Respon daripada MAS!

“Selimut ini dihadiahkan kepada anda sebagai tanda penghargaan di atas kejujuran dan terima kasih kerana terbang bersama MAS”

IMG_20160403_101344
IMG_20160402_201438
Jujur sungguh pemuda ni sehingga sanggup menghubungi MAS setelah sedar tindakannya itu salah. Pihak MAS juga patut diberi pujian di atas kesopanan melayan karenah pengguna. Keep it up!
sumber: twitter Hafiz Hamidun

C&P via (Terengganu Times)




Comments

Popular posts from this blog

Wanita Arab dan Bukit Bintang - video

Lebai Otak Tersumbat ! Episod Jilat Kaharq Ijau.| Edisi Tertangguh.

‘overthinking’ ! Apa tu?